Hejsan
Vi har precis börjat installera vårt nya kök, och kommit fram till att diskbänken vi köpt inte passar in riktigt, så vi letar nu efter en annan.
Vi har ett 800 skåp och diskmaskinen till höger om diskbänkskåpet.
Vi vill ha en diskbänk som är 800 + 600 i bredd för att täcka även diskmaskinen. Det verkar vara ett jättetokigt mått. Tilläggas ska att vi har en massiv ekskiva som diskbänken ska fällas in i.
De största (bredaste) diskbänkarna ligger alla på en 1120-1185. IKEA har en 1250.
Varför ? Vi vill ha en med 2 stora riktiga hoar och en avrinningsyta på höger sida.
Totalt 1400 mm.
Är det någon som vet var man hittar en sådan som inte måste specialbeställas ???

Så vad ni letar efter är en infälld diskbänk med en avrinningsyta på hela 60 cm (!!). Det är jättestort. Jag förstår att det är svårt att hitta.

Hittar inget jag heller. Kanske sen.

--------------------------------------------------------------------------------

Ifö Fästin FLK 1200V är 1200 mm bred för 80-skåp. Men som sagt det är svårt att hitta något längre som inte är måttbeställt.

Jag skulle kunna skriva några rader om att måttbeställt inte alltid är dyrare eller att det är väldigt trevligt med lite mer användbar bänkyta (den massiva bänkskivan), men jag vet ju inte varför du/ni vill ha den just 1400 bred.

Tvärtom! lätt att hitta en 1400 bred diskbänk! Både Ifö och Franke har ett antal olika standarddiskbänkar.
T ex

Traditionella

Leveranstiden när jag beställde en 1800mm bred diskbänk från Franke var 3 arbetsdagar.

Jag vet att 60 är stort för en avrinningsyta... men vi är ute efter en rejäl diskbänk (har 2 små barn och känner behovet) plus att det ser konstigt ut med den vi har. Vi vill inte ha en sån icke infälld fullbreddare som du lagre hänvisar till. Jag har tittat på Frankes diskbänkar och det är bara de traditionella som inte är infällda som är 1400 breda. Rätta mig om jag har fel.

Vi har en stor massiv ekskiva 3,20 i vinkel mot en som är 1,60 och vill ha mycket ek i köket. En tradionell diskbänk skulle enligt oss förstöra intrycket av ek, utan vi vill ha en enhetlig framkant med ek runt hela bänkskivan. En infälld är det vi vill ha. Men en som har 2 hoar i ett 80-skåp och en avrinningsyta över diskmaskinen som är 60. Den diskbänken vi har nu slutar mitt över diskmaskinen som är rostfri och det ser avhugget ut med den korta diskbänken. Det är svårt att förklara utan bilder, men hoppas ni förstår problemet...

Går det inte att få tag på en med en avrinningsyta kommer vi nog att montera in en med 2 hoar i enbart för att senare kunna byta upp oss mot en specialbeställd i såna fall.

@Utters
U Utters skrev:
Går det inte att få tag på en med en avrinningsyta kommer vi nog att montera in en med 2 hoar i enbart för att senare kunna byta upp oss mot en specialbeställd i såna fall.
Hur gick det? Fick ni tag i en sådan 80+60 infälld diskbänk?
Jag är idag i precis samma läge :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.