Har ett utomhusuttag säkrat med 13 ampere dvärgbrytare. (ny fräsch installation).
Kan jag Koppla på en 25 m kabelvinda med 1.5 mm kabelarea på den och belasta den hårt med värmefläktar etc? Eller behövs det någon speciell kabelvinda om det är ett 13 ampere-uttag?
Kan jag Koppla på en 25 m kabelvinda med 1.5 mm kabelarea på den och belasta den hårt med värmefläktar etc? Eller behövs det någon speciell kabelvinda om det är ett 13 ampere-uttag?
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Kolla märkningen på kabelvindan, brukar vara max 2300W eller 3000W.
Belasta inte mer än så. Viktigt är att kabelvindan är helt utrullad.
Sen är shucko olämplig för långvariga stora belastningar och man bör överväga cee don och 2,5mm2 istället.
Belasta inte mer än så. Viktigt är att kabelvindan är helt utrullad.
Sen är shucko olämplig för långvariga stora belastningar och man bör överväga cee don och 2,5mm2 istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Observera att om det är en "utdragbar/vinda" så måste den vara fullt utdragen för att tåla maximal effekt enligt märkningen.
Du bör satsa på en med 2,5 mm2 kablar för att minimera riskerna. (Den på bilden har t ex 1,5mm2 kablar).
Finns det något sätt du kan undvika/använda annat än schuko-kontakter så är det bra. T ex blå CEE-kontakter som du kanske sett på campingplatser och i båthamnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Två frågor på det.
Varför är shuko-kontakten dålig?
Varför måste vi dan vara helt utrullad?
Varför är shuko-kontakten dålig?
Varför måste vi dan vara helt utrullad?
Shuko är inte dåliga men konstruktionen var en gång avsedd för max 10 A men har nu trimmats upp till 16 A, i alla fall hos vissa producenter.
CEE var från ursprunget byggd för 16 A och därmed lite "kraftigare" konstruerat, inte minst i kontaktytorna.
En inrullad sladd fungerar som en spole och den blir då varm, eftersom kablarna ligger tätt så kan värmen som bildas inte försvinna som om kabeln vore utdragen.
CEE var från ursprunget byggd för 16 A och därmed lite "kraftigare" konstruerat, inte minst i kontaktytorna.
En inrullad sladd fungerar som en spole och den blir då varm, eftersom kablarna ligger tätt så kan värmen som bildas inte försvinna som om kabeln vore utdragen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden