Från batteriet bör du ha en huvudsäkring med huvudbrytare och sedan någon form av kopplingslåda ( gärna med separata säkringar ) innan du kopplar dina förbrukare.
Material finns hos många båtföretag eller hos t.ex. Biltema.
Exempelvis https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/
Tänk också på att även om spänningen i ett 12V-batteri är låg, så är den lagrade energin mycket stor - ungefär samma storlek som en normal åskblixt ! Så var försiktig !
Material finns hos många båtföretag eller hos t.ex. Biltema.
Exempelvis https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/
Tänk också på att även om spänningen i ett 12V-batteri är låg, så är den lagrade energin mycket stor - ungefär samma storlek som en normal åskblixt ! Så var försiktig !
Det är ju helt beroende på vilken maximala last du räknar med och hur kraftiga kablar ( arean ) du ansluter. Exempelvis har jag 70A till min båtmotor, men bara 3A till länspumpen. För att slippa ha så kraftiga kablar hela vägen till slutförbrukaren, så är det bra att dela upp olika laster med egna säkringar.M manken67 skrev:
Klicka här för att svara
