Hej
Jag ska installera ett 12v elsystem i en villavagn. Rättare sagt en gammal enorm skogskoja på hjul.

Kabeln är redan idragen i väggen och består av dessa dimensionerna:

Uttag sovrum 2.5mm2 5A
Uttag köksrum 2.5mm2 5A
Taklampor 2.5mm2 5A
Kylskåp 6mm2 10A
Köksuttag 6mm2 10A

Jag tänkte använda mig av Hagers produkter.
Jag har dragit till lite extra på dimensionen på kabeln till köket. Jag vet ju inte exakt vad jag ska ha för kylskåp ännu men det blir något litet. Kanske kommer jag att köra en 12v kaffebryggare i köksuttagen också. På sin höjd en 12v vattenkokare.

Jag har 3 funderingar:

1.
För att inte krångla till det för mycket, vad tror ni om amperetalet på säkringarna?

2.
En annan sak som jag funderar på är vilken typ av säkringar jag ska använda? Vad är bäst till 12v system? A, B eller C karaktäristiska?

3.
Det finns vissa trådar här på forumet Där man föredrar 2 poliga säkringar till 12v system. Ska det vara nödvändigt att köra på detta? I bilar och båtar är det ju oftast 1 poliga säkringar.

Mvh

Det var låga säkringar för de areorna, eller är det planerad förbrukning? Jag skulle följa tumreglerna istället. Jag skulle även satt en huvudsäkring fysiskt nära batteriet (kabelvägen). Överväg 24V istället så kan du ta ut mer effekt på samma area och säkring.

• Gilla
David__11
  • Laddar…
Z zwanzig skrev:
Det var låga säkringar för de areorna, eller är det planerad förbrukning? Jag skulle följa tumreglerna istället. Jag skulle även satt en huvudsäkring fysiskt nära batteriet (kabelvägen). Överväg 24V istället så kan du ta ut mer effekt på samma area och säkring.
Det är inte alls säkert jag har rätt. Jag har inte kollat så noga än att grovt uppskatta vad jag behför säkringar.
Därför jag fråga här om tips.
Vad hade du satt för säkringar på dessa positioner då? :)

Jag har kikat en del och gör om lite:
Vad tror ni om detta?

Uttag sovrum 2.5mm2 10A
Uttag köksrum 2.5mm2 10A
Taklampor 2.5mm2 5A
Kylskåp 6mm2 16A
Köksuttag 6mm2 16A

A
1.
För att inte krångla till det för mycket, vad tror ni om amperetalet på säkringarna?
Då det rör sig om klenspänning behöver minibrytarna bara skydda ledningarna. Personskydd är säkerställt med den låga spänningen.
Ledningarna verkar skyddade mot överlast med det du valt här med marginal.

Det är bra att du tagit till lite grövre area på ledningarna.
Med 12 V blir det över 5 % spänningsfall i en 5 metersbit 2,5 mm2-kabel om man belastar den med 10 A (120 W) Bara som exempel. Det kan vara dock helt ok om förbrukarna fungerar då.
Spänningsfallet ska vara accepterbart för det man vill driva.

2.
En annan sak som jag funderar på är vilken typ av säkringar jag ska använda? Vad är bäst till 12v system? A, B eller C karaktäristiska?
Karaktäristisken styr hur den magnetiska utlösaren fungerar. Det är ett skydd mot kortslutning i kretsen.
Med B så kommer den vid DC att triggas vid 3-7,5x skyddets märkström (30-75 A för en B10) Det behöver då finnas denna ström i kretsen för att utlösaren ska fungera. Räknat från och inkl spänningskälla fram och tillbaka från + till -.

Det som händer om den inte fungerar är att ledningen blir belastad med en viss ström i en viss tid tills den termiska utlösaren tar över. Det kan ta tid. Under denna tid kan ledningen ha tagit skada då strömmen vid kortslutning är betydligt högre än överlastström.

Det är lite klurigt med kortslutningsskydd och klenspänning. Det beror ju på spänningskällan också.

Här är länk till hagers minibrytare för den som är intresserad: https://assets.hager.com/step-conte...std.lang.all/SE_TECHAPP_28-04-2015_31_DVB.pdf

Det finns ju också andra sorters säkringar för klenspänning.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.