Hej!

Vi vill fälla in en hide a lite 20W med inbyggnadsdjup 23mm i vårat gipstak. Antar att armaturen är 18 mm samt att 5 mm luftspalt krävs?! Hur fixar man det när det ligger isolering ovan gipsskivan som trycker på? Hur monterar man en "balja" för dessa utan att behöva riva hela taket? Finns det en lösning?

En som lever i mörkret...

Avstånd luftspalter och sånt bör stå på spoten, måtten varierar lite mellan modeller och tillverkare. Tillverkarens mått är det enda intressanta att följa.

Jo, måtten stämmer med tillverkaren. Men var hittar jag en smidig liten balja som håller undan isoleringen? Vill gärna kunna montera den underifrån så jag slipper ha ner taket.

Ett sätt är att ta ett plaströr, något vidare än hålet, och kapa av ett par cm. Klipp upp röret så det går att trycka ihop och stoppa in genom hålet. Fixera röret om det behövs.

Hur funkar det att använda en renoveringsdosa till detta?
Den kanske syns efteråt om de synliga delarna av spoten har för liten diameter?
Någon som vet?

Tja, får man tag i en spot som passar *exakt* i dosan så funkar ju det också. Min erfarenhet är dock att det aldrig blir riktigt snyggt.

Det där med att avklippr rör verkar ngt att spinna vidare på.
Har tänkt sätta 3-4 spottar i närheten av en kopplingsdosa i taket. Vore kanonfint att kunna koppla allt utan att riva ner ngt. Tror det kan gå då avståndet mellan spottarna inte är så långt.
Får man dra 12V sladdarna till spottarna i isoleringen utan rör?

28 x 70 alt 45 x 45 reglat över gipset. Lägg så att du får in en gipsskiva liggande över läkten som tak till spotten. Du behöver ingen balja till 12 v. Jag byggde på detta sätt efter förslag från elektriker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.