Heppåer!

Höst på intågande och möss som börjat göra sig lite väl hemmastadda i fritidshuset. Medan vissa kanske tycker att det enbart är jobbigt, vilket det förvisso verkligen är, så såg jag även min chans att konstruera lite kluriga musfällor med diverse hemautomation i det hela också. Jag kan nu konstatera att det gått åt skogen och att jag fått återgå till gamla hederliga fällor så som Mjölner från Jula och Biltemas giljotti. 7 möss avklarade på 1v.

Men nu till det där om kluriga musfällor med hemautomation...

Först körde jag en vippbräda från Jula med dörr/fönster-sensor på som skickade larm när vippbrädan "aktiverades", men detta gick åt skogen för att hinken var för liten så mössen kunde stå på sidan av hinken och, med en jävla balans, komma åt käket på vippbrädan även när den hade vippat neråt utan att själva ramla i... Smarta jävla möss jag fått besök av.

Youtube åkte fram och så snöade jag in på 12V-musfällor som drivs av bilbatteri. Tanken här var att montera Biltemas galvaniserande montageband på vippbrädan så att mössen skulle få sig en liten stöt med efterföljande hopp- och flygtur ner i hinken samtidigt som jag får en notis om att en mus är fångad. Fick dessvärre inte till balansen på vippbrädan ordentligt så det fick bli en träplanka istället för att testköra allting. Så jag monterade på 4 montageband i 2 par där ena paret kopplades till plus-polen på batteriet och det andra paret till minus-polen på batteriet. Mäter jag på montagebanden med multimeter så säger den 12.2V bara jag lägger på "mätpinnarna" lite lätt. Men de där smarta jävla mössen sätter sig bara på montagebanden och käkar utan att bry sig det minsta.

Vad har jag gjort för fel? Har jag fått några supermöss som inte leder ström?

PS. Jag skippar att länka in inspirationslänken från Youtube, men vill man ta sig en titt så är det bara att söka på "12v mice" och så får man en uppsjö olika varianter (vissa mer elaka än andra) där musen flyger några decimeter upp i luften så fort de kliver på metallbanden.

12v är alldeles för lite.. jag var tvungen att söka på youtube.. den första jag såg är som du beskriver med 12v batteri men där var en 12- till några kv omvandlare. Så du behöver en 12- (x)kv omvandlare.

• Gilla
rasssta
  • Laddar…
Hade dom inte en kondensator med för sätta sprätt på 12-volten?

En kondensator som laddas till några kv. Och då kan det även vara farligt för en människa..
På 12v batteriet kan du sätta ena handen på +och den andra på - utan att känna något.

Om man spånar lite, så går det kanske att slakta en " myggracket" och koppla högspänningen till plattorna?
Givetvis med tankar på säkerheten!

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om man spånar lite, så går det kanske att slakta en " myggracket" och koppla högspänningen till plattorna?
Mmm. Är inne på det spåret nu :)

Nissens
R rasssta skrev:
Mmm. Är inne på det spåret nu :)
Eller också byter du från vippbräda till burkvarianten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.