Nån som råkar ha en Saga LCD U 18541BG T4CI?
Jag försöker få den att låta via PC Audio, Audio R/L (phone-kontakter) eller Scart men utan framgång.
Är det något trix jag missat? Jag försökte tex spänningsmata en Chromecast via Usb-porten, men den lade inte på spänning på porten förrän man valt Usb som ingång ☹️.
Via hdmi får jag ljud, så någon ljudkrets fungerar.
Jag köpte den begagnad så den kan såklart vara trasig.
/Höghus
Jag försöker få den att låta via PC Audio, Audio R/L (phone-kontakter) eller Scart men utan framgång.
Är det något trix jag missat? Jag försökte tex spänningsmata en Chromecast via Usb-porten, men den lade inte på spänning på porten förrän man valt Usb som ingång ☹️.
Via hdmi får jag ljud, så någon ljudkrets fungerar.
Jag köpte den begagnad så den kan såklart vara trasig.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Scart och audio R/L phono går ju bort. PC audio vet inte vad du menar.
Men finns det en hdmi-port ska det kunna funka, plugga i Chromecast där och så spänningsmatar du chromecastgrunkan via USB-porten som jag uppfattar finns.
Men finns det en hdmi-port ska det kunna funka, plugga i Chromecast där och så spänningsmatar du chromecastgrunkan via USB-porten som jag uppfattar finns.
Glömde visst bilderna... 😳H Harald Blåtumme skrev:
Läste du öht vad jag skrev? Usb-porten spänningsmatar inte förrän man väljer usb som ingång, och då kan man ju inte visa bild från hdmi. Det gick ju att lösa med att mata Chromecasten via egen laddare, men visar att tvn är lite udda.
Jag vill ha in audio via någon av de tre andra ingångarna, men de är stendöda.
/Höghus
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag läste vad du skrev, svaret baserat på de tv-grunkor/-skärmar jag stött på hittills.Höghus skrev:
Glömde visst bilderna... 😳
Läste du öht vad jag skrev? Usb-porten spänningsmatar inte förrän man väljer usb som ingång, och då kan man ju inte visa bild från hdmi. Det gick ju att lösa med att mata Chromecasten via egen laddare, men visar att tvn är lite udda.
Jag vill ha in audio via någon av de tre andra ingångarna, men de är stendöda.
/Höghus
Finns hdmi-ingång brukar det vara enkelt, du nämnde att du har en dylik. Chromecast i denna, sedan strömförsörjning via "whatever" USB-strömkälla inkl den monitor/tv du har.
Funkar detta inte skulle jag säga att din skärm/tv är litet knepig.
Chromecasten är inte ämnet, den funkar som jag vill med tvn. Jag vill kunna köra in analogt ljud från extern källa. Det känns osannolikt att tre olika ingångar är trasiga. Inte omöjligt iofs.H Harald Blåtumme skrev:Jag läste vad du skrev, svaret baserat på de tv-grunkor/-skärmar jag stött på hittills.
Finns hdmi-ingång brukar det vara enkelt, du nämnde att du har en dylik. Chromecast i denna, sedan strömförsörjning via "whatever" USB-strömkälla inkl den monitor/tv du har.
Funkar detta inte skulle jag säga att din skärm/tv är litet knepig.
/Höghus
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ok då har jag missförstått. Analogt ljud in via scart eller phono-kontakter ska kunna funka, jag körde vanligen in via scart där. Eller körde, det har inte varit aktuellt sedan jag körde satellitbox för många år sedan. Sedan matar tv ut till förstärkare via phono L/R.
Har du hdmi in på tv och phono L/R ut (eller via scart-adapter) så har du din anslutning till ljudanläggning.
Har du hdmi in på tv och phono L/R ut (eller via scart-adapter) så har du din anslutning till ljudanläggning.
Det blev en riktigt skojig setup till slut, och jag fick gräva djupt i skrotlådan för att få ihop det.
Composite video RCA från Blurayspelaren till tv scart-adapter, piggy-back RCA video vidare till tv A/V in. Videosignalen gjorde att ingången aktiverades och jag kunde då använda den för audio.
Chromecast till tv hdmi, spänning via bluray usb.
Bluetooth mottagare till tv A/V RCA in.
Hörlursuttag 3,5mm tv till RCA audio in på Bluray.
Och nu har jag en ledig audioingång i scart-adaptern om jag hittar nåt kul!
Ip-radio kanske...
/Höghus
Composite video RCA från Blurayspelaren till tv scart-adapter, piggy-back RCA video vidare till tv A/V in. Videosignalen gjorde att ingången aktiverades och jag kunde då använda den för audio.
Chromecast till tv hdmi, spänning via bluray usb.
Bluetooth mottagare till tv A/V RCA in.
Hörlursuttag 3,5mm tv till RCA audio in på Bluray.
Och nu har jag en ledig audioingång i scart-adaptern om jag hittar nåt kul!
Ip-radio kanske...
/Höghus
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara