janwide janwide skrev:
Är risken större för gnagarangrepp när det är 12V? Eller menar du att man alltid bör dra ur och kolla kablarna vid byte av t.ex. ljuskällor eller uttag även när det är 230V?
Nej, men konsekvensen med 230 V i sladdarna är värre. Din halogeninstallation är väl 10-20 år gammal, med sladdar där mössen brukar springa. Det är läge att dra ut dem och kontrollera även om du väljer att behålla klenspänning.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Jakopp Jakopp skrev:
Har du inte längre tänkt att gå från 12V till 230?

Eftersom det är under minbelastningen kommer det inte gå i vilket fall som helst
Vet inte. Trodde det skulle vara lite mindre krångligt.
Tänkte att det enklaste vore att behålla 12V men om jag måste byta transformator så blir jag tveksam.
Om kablarna måste dras om för att byta till 230V så blev det också lite omständigt.
Måste fundera lite till vad som blir bäst. Ska försöka komma åt och ta en bild.

janwide
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, men konsekvensen med 230 V i sladdarna är värre. Din halogeninstallation är väl 10-20 år gammal, med sladdar där mössen brukar springa. Det är läge att dra ut dem och kontrollera även om du väljer att behålla klenspänning.
Typ 15 år gammal. Har aldrig sett spår efter möss men man vet såklart aldrig säkert. Då är det värre med resten av huset. En del av elen är från sextiotalet. Elektriker har bytt kablar på vissa ställen och har aldrig påpekat dåligt skick mer än att det är friskt blandat med kabelfärger.

janwide
Elektronisk transformator med kablar i kabelrör på en träyta, kopplad till belysning på kattvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trafon är i en låda på kattvinden. Kablarna till höger går i kabelrör ned till respektive spot. Det finns en likadan koppling i andra änden av kattvinden.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
[bild]
Trafon är i en låda på kattvinden. Kablarna till höger går i kabelrör ned till respektive spot. Det finns en likadan koppling i andra änden av kattvinden.
230 har du ju redan i matningen så du behöver inte transformera om 230v till 230v. Du behöver alltså koppla bort trafon.

Sen kan ju spottarna ha egna individuella drivdon, men den är ju inget du behöver tänka på så länge de är gjorda för 230v

Har kablarna rör och är dubbelisolerade hela vägen fram är ju det super. Isolationsmätning är att rekommendera.

Är kablarna flerkarderliga eller rikkarderliga? Du behöver tänka på att plintarna till de nya spottarna stödjer det som du har

Alternativet blir ju led källor, men då behöver trafon och sannolikt dimmern fortfarande bytas.

Ska tillägga att jobbet blir behörighetskrävande och det ser hellre inte ut som att du har riktigt tillräckligt mycket med kunnskap. Så är det sagt.

janwide
De känns som att det bästa är att behålla 12V men byta till LED-lampor med samma sockel (GU5 3). Behöver då 2 st nya transformatorer som klarar 19W. Någon att rekommendera?
Denna lampa borde funka. Står inte att det är 12V men gissar att GU5 3 sockeln är avsedd för det.
Information om Osram GU5.3 LED-reflektorlampa och dess specifikationer för effektiv och stämningsfull belysning.
Skapa konto

janwide
Purre Purre skrev:
Ja dom är 12V, syns på bilden om inte annat.
Jag kör med några drivdon från Hide-a-lite här hemma och dom funkar bra. Har dimring via push-dim bland annat, kräver dock en extra ledare då för att få till det. Dock kör jag med 24V modeller

[länk]

[länk]
Ja. Ser det på bilden nu. Samt AC/DC , funkar alltså med både växel o likström!

janwide
Såhär ser dimmern ut. Någon som vet om den funkar till LED?

Närbild på dimmer av märket Schneider Electric, modell SBD200LED, med specifikationer och anslutningar synliga.
Skapa konto

På papperet ska den fungera. Om den fungerar i verkligheten vet du först när du provar.

Den kan ställas om för induktiv (RL) och kapacitiv last (RC). Den bör vara inställd för kapacitiv idag, vilket du också ska ha med ett nytt drivdon.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
janwide
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
janwide
Kan jag med denna trafo som ger likström hoppas att störningarna i högtalarna försvinner. Jag har upptäckt att kablarna till de lampor som stör ljudet korsar högtalarkablarna i taket. De spotar som inte stör korsar inte högtalarkablarna.

janwide janwide skrev:
Kan jag med denna trafo som ger likström hoppas att störningarna i högtalarna försvinner. Jag har upptäckt att kablarna till de lampor som stör ljudet korsar högtalarkablarna i taket. De spotar som inte stör korsar inte högtalarkablarna.
Den ger nog inte ren likström utan pulsmodulerad.

Vill du få ner störningarna så sätt kondensatorer på utgången från lampdrivern, och/eller dra högtalarkablarna långt från lampsladdarna.

Såvitt jag kan se så ger den inte DC utan AC.

Om du vill satsa på att DC minskar störningarna så skall du välja spottar som går på constant ström ex. 350mA eller 500 mA. Sådana seriekopplas och drivs av en LED driver som ger konstant ström, spänningen blir vad som behövs för att ge exakt 350mA till kedjan av lampor. Eller vilken ström man nu väljer, finns LED lampor som vill ha 350 - 700mA, och troligen fler varianter jag inte känner till.

De drivs av DC, osäker på hur "ren" strömmen är.

En sådan drivning är den renaste man kan få. I alla LED lampor sitter själva lysdioden som lyser och drivs av konstant ström. Alla lampor som matas med spänning 12V 230V osv, innehåller en intern driver som omvandlar till konstant ström. Lysdioden har egenskapen att den inte släpper igenom någon ström alls om spänningen ligger under dess tröskelspänning, som är ex. 3V (och lyser då inte). Men försöker du driva den med något lite mer än 3V så går det oändligt med ström (i teorin). Lysdioden brinne då upp. Därför behöver man driva den med något som begränsar strömmen till den högsta ström just den diodtypen tål, så får man maximalt ljus, utan att elda upp dioden. Så en konstantstöm LED är ren, innehåller ingen ytterligare elektronik utöver själva lysdioderna (ofta flera seriekopplade i en och samma lampa).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
janwide
D Dilato skrev:
Den ger nog inte ren likström utan pulsmodulerad.

Vill du få ner störningarna så sätt kondensatorer på utgången från lampdrivern, och/eller dra högtalarkablarna långt från lampsladdarna.
Sladdarna drog elektrikern i taket för femton år sedan så de blir kvar 🙂
Vad för kondensator ska man sätta? Kan du skicka en länk så blir jag evigt tacksam!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.