Hej, hej.

Orkar inte söka svaret själv, så frågar istället.

Bilden nedan visa en trasslig härva av för långa anslutningskablar till kökets downlights under överskåpen. Har inte verktyg att själv kapa ner dessa och sen montera på nya kontakter.

Så, kan jag kapa ner, skala av, och sen tvinna ihop?

Från 12v transformatorn har jag svart (-) och röd (+). Varje lampkabel har svart och vit. Så svart från transformatorn tvinnas ihop med alla svarta från anslutningskablarna, och röd från transformatorn tvinnas med alla vita från anslutningskablarna.

Så jag tänkte, typ. Blir det rätt eller är jag ute och cyklar?

Mvh

• 20260804_141916.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Köp skarvklämmor typ wago istället för att tvinna.

Läs/ta bild på drivdonet (vita avlånga burken). Om det är konstantströms downlight du har går det inte att bara tvinna ihop och parallellkoppla grejorna utan då ska de anslutas i serie.
Är det 12 V-prylar så kan du lägga ihop ledarna parallellt.

A
Ja det går rent tekniskt om det är ett konstantspänningsdrivdon du har. Är det däremot ett drivdon för konstantström måste alla ledningar kopplas i serie istället. Jag skulle nog ha låtit det vara som det är och snyggat till härvan istället och skruvat upp grejerna. Då blir det också lättare och bättre att byta ut en trasig downlight i framtiden.

S
Jag tänkte mig att man bara kortar kablarna med skarvkoppling.

A
Tycker mig se enbart grundisolerade fk på ingångsidan i drivern också. Inte bra. Så ska det inte se ut.

Det är en dålig idé att kapa överhuvudtaget. Med parallellkopplade LED är strömmen så liten att spänningsfallet över en lite längre tråd är helt försumbart. Det tar mera tid, du får garanterat mera resistans i kretsen, samt en opålitlig koppling, om du börjar kapa, skala och tvinna ihop 24 trådar. Och kontakterna går näppeligen att kontaktera om. Bara bunta ihop överskottet snygg och fint och sätta buntband.

Redigerat:
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
O OMLAJA skrev:
Hej, hej.

Orkar inte söka svaret själv, så frågar istället.

Bilden nedan visa en trasslig härva av för långa anslutningskablar till kökets downlights under överskåpen. Har inte verktyg att själv kapa ner dessa och sen montera på nya kontakter.

Så, kan jag kapa ner, skala av, och sen tvinna ihop?

Från 12v transformatorn har jag svart (-) och röd (+). Varje lampkabel har svart och vit. Så svart från transformatorn tvinnas ihop med alla svarta från anslutningskablarna, och röd från transformatorn tvinnas med alla vita från anslutningskablarna.

Så jag tänkte, typ. Blir det rätt eller är jag ute och cyklar?

Mvh
Vill du få problem så tvinnar du trådarna, annars skaffa två st Wago 221-420 som har tio hål.

Johannes W. E. Eriksson Johannes W. E. Eriksson skrev:
Det är en dålig idé att kapa överhuvudtaget. Med parallellkopplade LED är strömmen så liten att spänningsfallet över en lite längre tråd är helt försumbart. Det tar mera tid, du får garanterat mera resistans i kretsen, samt en opålitlig koppling, om du börjar kapa, skala och tvinna ihop 24 trådar. Och kontakterna går näppeligen att kontaktera om. Bara bunta ihop överskottet snygg och fint och sätta buntband.
Ja, får bli plan A.
Tack alla.

Angående problemet på primärsidan: nu har jag visserligen inte behörighet, men det där brukar man väl lösa genom att använda lampsladd istället (och se till att dragavlastningen är på plats och "biter" ordentligt).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.