5 357 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
1200rpm tvättmaskin tillräcklig?
Skillnaden är ju hur lång tid det tar för tvätten att torka efteråt. Skall du torka i torkskåp eller torktumlare efteråt går det år mer energi och tar längre tid. Jag funderar sällan på hur snabb centrifugeringen är. Men en snabb titt i manualen visar att min gör max 1000 rpm. Det räcker hittills för mig.
Köpte denna i somras. Väldigt nöjd.
Kan inte minnas att jag ändrat varvtal utan väljer program och är nöjd med det.
https://www.elgiganten.se/product/v...MI7pC5ptudhAMVVpRoCR2-_w6rEAQYASABEgJ_EvD_BwE
Kan inte minnas att jag ändrat varvtal utan väljer program och är nöjd med det.
https://www.elgiganten.se/product/v...MI7pC5ptudhAMVVpRoCR2-_w6rEAQYASABEgJ_EvD_BwE
Tack! Ja den verkar intressant!Dr Benz skrev:
Ja, det är där dilemmat är. Har hittat en Siemens med i-Dos och 9kg/65L trumma, det enda jag tvekar på är 1200rpm, om det är tillräckligt.B bygges skrev:
Jag köpte en Samsung för ca 9000 kr på 8 kg med automatisk dosering, Wifi uppkopplad så en röst säger i Google högtalaren att tvätten är klar, visar energiförbrukning och integrerad torktumlare. Mycket nöjd, framförallt mycket tyst maskin. Förstår inte varför man har separat tork och tvätt, hade i sådana fall haft två tvättmaskiner med integrerad tork. Väldigt bekvämt att inte behöva ta ur tvätten och byta maskin, starta tork etc.J jockebq skrev:
jag hade nog inte hakat upp mig på 1200 om idos är något som värdesätts.
Min erfarenhet av tidogsre maskin med idos är att det går åt mer tvättmedel och sköljmedel. Sen har man mer grejor som kan strula…..
Men det är endast en känsla som jag aldrig mätt upp mot antalet tvättar.
För mig var det en stor trumma som var viktig och att den var från Bosch eller Siemens.
Min erfarenhet av tidogsre maskin med idos är att det går åt mer tvättmedel och sköljmedel. Sen har man mer grejor som kan strula…..
Men det är endast en känsla som jag aldrig mätt upp mot antalet tvättar.
För mig var det en stor trumma som var viktig och att den var från Bosch eller Siemens.
whirlpool har haft sina exemplar men om det är balans så slits det inget mer om det inte är balans kan ev stötdämparna mattas på siktP Pligg85 skrev:Kläderna slits inte mer men maskinen så klart.
Hade en Whirlpool tidigare som lagades på garanti. Reparatören sa att maskinerna slits rejält på de med 1400 och 1600 varv och sa att det är vansinnigt att köra som de flesta gör.
Dvs Fullt varvtal som standard och gärna överfulla maskiner.
Kan inte tänka att det är ofta man behöver över 1200varv.
Tjocka bomullskläder som ska användas dagen efter är ett exempel. Då tar man ut det som är klart och kör det som behövs en extra gång.
OM det är så så är dessa till för de mindre bemedlade alt. snålaJ jockebq skrev:
NejM magnu skrev:
en överfullmaskin kan inte fördela tvätten för att det inte finns tillräckligt med utrymme i den
Idag är alltid halvfulla bäst, de tvättar bäst, sköljer bäst samt centrifugerar bäst