Tabell visar trumhastighet gentemot återstående fuktighet i tvätt, procent minskar med ökad rpm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar inte vara någon jätteskillnad mellan 1200 och 1400rpm om man ska tro på detta.

Skillnaden är ju hur lång tid det tar för tvätten att torka efteråt. Skall du torka i torkskåp eller torktumlare efteråt går det år mer energi och tar längre tid. Jag funderar sällan på hur snabb centrifugeringen är. Men en snabb titt i manualen visar att min gör max 1000 rpm. Det räcker hittills för mig.

Vad tycker ni är den bästa maskinen man kan få för 5000-6500kr just nu?

B
Rekommenderar maskin med automatisk dosdispensering, fantastiskt bekväm funktion.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Köpte denna i somras. Väldigt nöjd.

Kan inte minnas att jag ändrat varvtal utan väljer program och är nöjd med det.

[länk]
Tack! Ja den verkar intressant!

B bygges skrev:
Rekommenderar maskin med automatisk dosdispensering, fantastiskt bekväm funktion.
Ja, det är där dilemmat är. Har hittat en Siemens med i-Dos och 9kg/65L trumma, det enda jag tvekar på är 1200rpm, om det är tillräckligt.

B
J jockebq skrev:
det är där dilemmat är. Har hittat en Siemens med i-Dos och 9kg/65L trumma, det enda jag tvekar på är 1200rpm, om det är tillräckligt.
Jag köpte en Samsung för ca 9000 kr på 8 kg med automatisk dosering, Wifi uppkopplad så en röst säger i Google högtalaren att tvätten är klar, visar energiförbrukning och integrerad torktumlare. Mycket nöjd, framförallt mycket tyst maskin. Förstår inte varför man har separat tork och tvätt, hade i sådana fall haft två tvättmaskiner med integrerad tork. Väldigt bekvämt att inte behöva ta ur tvätten och byta maskin, starta tork etc.

jag hade nog inte hakat upp mig på 1200 om idos är något som värdesätts.

Min erfarenhet av tidogsre maskin med idos är att det går åt mer tvättmedel och sköljmedel. Sen har man mer grejor som kan strula…..

Men det är endast en känsla som jag aldrig mätt upp mot antalet tvättar.

För mig var det en stor trumma som var viktig och att den var från Bosch eller Siemens.

• Gilla
Ernfrid69
  • Laddar…
P
J jockebq skrev:
Kan inte hitta trummans diameter, endast hur många liter. Vart hittar man det?
Du får mäta men alla maskiner med 60cm bredd har samma diameter på trumman så det är en ickefråga

P
P Pligg85 skrev:
Kläderna slits inte mer men maskinen så klart.

Hade en Whirlpool tidigare som lagades på garanti. Reparatören sa att maskinerna slits rejält på de med 1400 och 1600 varv och sa att det är vansinnigt att köra som de flesta gör.

Dvs Fullt varvtal som standard och gärna överfulla maskiner.

Kan inte tänka att det är ofta man behöver över 1200varv.

Tjocka bomullskläder som ska användas dagen efter är ett exempel. Då tar man ut det som är klart och kör det som behövs en extra gång.
whirlpool har haft sina exemplar men om det är balans så slits det inget mer om det inte är balans kan ev stötdämparna mattas på sikt

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
P
J jockebq skrev:
Har ingen torktumlare utan kör med torkskåp, tänker inte heller skaffa torktumlare.
restfuktigheten i tvättgodset spelar lika stor roll där om inte högre

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
J jockebq skrev:
Varför säljs det 1200rpm Siemens IQ500 maskiner om dom inte klarar att göra jobbet? Det är ju inte den lägsta nivån av deras maskiner?
säljs det verkligen sådana i dag?

P
J jockebq skrev:
Det jag menar är att enklare och billigare modellserier kanske är sämre på något. Men skulle Siemens släppa en produkt som gemene man inte tycker gör jobbet tillräckligt bra? Om alla här röstar för 1400rpm minst så är den ju inte tillräckligt bra?
OM det är så så är dessa till för de mindre bemedlade alt. snåla

P
M magnu skrev:
Överfull maskin är bättre än halvfull. Ju fullare maskinen är, desto jämnare fördelas rvätten i trumman, med mindre vibrationer.
Nej
en överfullmaskin kan inte fördela tvätten för att det inte finns tillräckligt med utrymme i den
Idag är alltid halvfulla bäst, de tvättar bäst, sköljer bäst samt centrifugerar bäst

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.