Jag hittade en sida som hade några lösningar men det verkar klent med den varan annars. http://www.solpanel.se/Produkter/system_index.html Är det någon som vet någon site som tar ett helt grepp på problematiken så skulle jag vara glad om jag fick den länken eller länkarna. MVH M Kaas

Det finns ju annars mycket 24voltsprylar kanske kan vara en idé ::) ::)

TLovskog skrev:
En sak med en lag som i sig är irriterande, vad som är ännu värre är när den tydligen kan tolkas olika.

Jag kontaktade elsäkerhetsverket igen och förklarade situationen. En trevlig man som heter Björn konstaterade då igen att håller jag mig under 50V och 200VA samt avsäkrar eller strömbegränsar till 10A så behövs ingen behörighet för installation, förändring eller reparation. Att lägga egna VP rör till detta tyckte han dessutom var en utmärkt lösning. Både för mina egna installationer och för högtalarkablar (som också lätt ligger nära 50V 200VA).

Så vem vet ...
Lustigt att dom"behöriga" och elsäkerhetsverket säger annorlunda! Ids nån gå till botten med detta, skulle va kul att få en slutgiltig förklaring:)

Jag har idag varit i kontakt med elsäkerhetsverket och fick följande svar (dock något nedkortat för samtalet var nästan 20 minuter):

Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 2004:1 säger att det är strömstyrkan som avgör om dessa föreskrifter skall följas eller inte. Oavsett spänning i anläggningen. Så en lågvoltsinstallation t.ex 12V SKALL följa starkströmsföreskrifterna.

Dock står det i behörighetsföreskrifterna ELSÄK-FS 1996:2 §4 stycke 9 att utförande, ändring eller installation av anläggning som ingår i skyddsledningskrets med nominell spänning högst 50V, effekt högst 200VA och strömbegränsad av säkring högst 10A eller annat överspänningsskydd med motsvarande skyddsverkan, får göras utan behörighet. Dock inte inom ex-anläggningar. (Viktig notering från elsäkerhetsverket. Skyddsledningskrets betyder att det skall föregås av skyddstransformator och INTE några batteriinstallationer. Tydligen vanligt i större datahallar då man kopplar ihop bilbatterier för att få en back-up)

Detta sammanfattas att man EJ behöver behörighet för att utföra en installation under 50V, 200VA säkring 10A men denna anläggning skall iaf följa starkströmsföreskrifterna såsom förläggningssätt, kabelarea o.s.v.

Man ville också påpeka att man skall höra med sitt försäkringsbolag innan man gör några egna installationer. Man ville inte nämna några namn på företag men 3st större bolag hade som krav att även ovannämda skulle göras av personer med behörighet även om det inte krävs enligt föreskrifterna. Tydligen så är detta ett av de vanligaste samtalen som elsäkerhetsverket får från privatpersoner. Det har brunnit hemma och försäkringsbolaget vill minska ersättningen p.g.a egna installationer. Trost att det inte behövs behörighet.

// DeBe

Jeg har 12V på hytta. Passer bra der men ville ikke hatt det hjemme. Problemet er at ledningsdimensjonene blir GROVE. Ledninger til stikkontakter og slik er 2x6mm2. Blir tykke kabler på veggene av slikt.

Belysning er ikke noe problem på 12V, man får alle typer pærer inkl. sparepærer og lysrør. Ei heller kjøleskap, TV, PC og mye mer. Elektrisk oppvarming kan man dog glemme. Og skal man bruke et vaffeljern, en elektrisk sag o.l må man ha en inverter (gjør om 12V DC til 230V AC). Her blir ledningsdimensjonene _ekstremt_ grove. Ledningene mine fra batteribanken til inverteren er hele 2x95mm2. Omtrent på tykkelse med en tommel... Hovedsikringen til inverteren er på 250A men den er visst for liten for jeg har fått den til å gå flere ganger :o

Det skal ikke mye dårlig kontakt til for at 250A skal lage helsikes mye varme :-/

Man ville också påpeka att man skall höra med sitt försäkringsbolag innan man gör några egna installationer. Man ville inte nämna några namn på företag men 3st större bolag hade som krav att även ovannämda skulle göras av personer med behörighet även om det inte krävs enligt föreskrifterna.
Ville bara komplettera med att Trygg Hansa inte är en av dessa 3. Pratade precis med dem. Enda kravet var att det var fackmannamässigt utfört.

TLovskog skrev:
Ville bara komplettera med att Trygg Hansa inte är en av dessa 3. Pratade precis med dem. Enda kravet var att det var fackmannamässigt utfört.
Det är ju i just det som problemet ligger. Kravet är fackmannamässigt utfört. Om det börjar brinna så anses det oftast inte vara fackmannamässigt utfört och då blir det problem med ersättning från försäkringsbolaget.

//DeBe

Det är naturligtvis ett problem, som delas i övriga hemmabyggen med fackmannamässiga krav. Det är varken större eller mindre bekymmer än den hemmabyggda elektroniken och styrsystemen som skall kopplas ihop. Eget ansvar. Dock så finns det i alla fall inget krav på behörighet som med automatik skulle nolla försäkringen.

Vilka undantag från de här reglerna gäller för fordon?

OM reglerna även gäller fordon så måste man ju alltså anlita en behörig elektriker för att koppla 12V-matningen till ett slutsteg till bilstereon, och om man ska montera extraljus så måste man ha separat säkring för varje lampa eftersom man annars överstiger 10A-gränsen...

(en kabelbrand som grillar hela bilparken i ett p-garage lär ju inte precis vara gratis, typ)

Å andra sidan har man sett en del mardröminstallationer i bilar, med kablar som ligger halvt i kläm och saknar säkring...

yxis skrev:
Vilka undantag från de här reglerna gäller för fordon?
Dessa regler undantas inte fordon.. de gäller inte alls för fordon.. i bilar/båtar m.m. har elsäkerhetsverket inget att säga till om.

citactiva skrev:
Dessa regler undantas inte fordon.. de gäller inte alls för fordon.. i bilar/båtar m.m. har elsäkerhetsverket inget att säga till om.
Fordon och fritidsbåtar går under produktsäkerhetslagen vilket medför att tillverkaren ansvara fullt ut att produkten är säker. Gör någon en ändring i den så påtar sig vederbörande ansvaret.
Om jag har fattat juridiken rätt...
/Farbror Melker

Tittade lite på alternativ el för några år sedan när vi byggde en stor husbuss på jobbet (blev lite sugen på att bosätta mig i en.. ca 32kvm).

Om vi bortser från elbehörighet, så hade jag tittat på solfångare för varmvatten större delen av året, solceller av amorfa silikonceller (kan t.o.m producera ström från gatubelysning). Och kanske något litet vindkraftverk...
Där man behöver 230V kan man köra en omformare, går att hitta med verkningsgrad på över 90% (till häll, ugn - om man inte vill ha gasol).
Kyl o frys går att få till 12V från Electrolux (Dometic) för husvagnar, även mycket spisar o sådant!

Till värme kan man välja kamin eller något dieselverk med konvektorer.

När jag tittate på det sist (2003?) så låg kostnaderna utslagna på ett par år ungefär lika med elpriset... Förmodligen vettigare nu!

Fast vill man tjäna pengar på det, och om man bor utanför stan, så kan det vara värt att titta på ett stort vindkraftverk och sälja överskottet till elbolaget! Har hört siffror på 4milj i investering, och rätt snabbt intjänat...

Jocke

PS. Amorfa silikon-solceller finns på www.awimex.se, även om dom är små...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.