Håller på som bäst att färdigställa mitt nya flotta inglasade uterum och trädäck. :D

Jag ska ha en hel del frän trädgårdsbelysning, lite stenar samt även infällda LEDs i trädäcket för att markera kanterna. Denna del blir superbra. När jag sen ska gå vidare och inhandla några trevliga spottar att sätta i takfoten runt om mitt uterum blir det plötsligt lite jobbigare (spots utomhus alltså). Då mitt plastkanaltak ligger 10 cm ifrån tänkt höjd för spottarna kan jag inte fälla in något som blir varmt ( =riskerar att påverka plasttaket). För 230 V system hittar jag inga 10w lampor. Mao får det bli ett lågvoltssystem med 10 w lampor. Dessa ”puckar” vet jag ju sen tidigare inomhusinstallationer att man kan fälla in lite hur som helst, utan att vara rädd för att bränna ner huset. Inga pottor behövs för 10 wattare.

Nu till mitt problem (ursäkta den långa inledningen)... jag har svårt att hitta 12 volts lösningar med 10 w ljuskällor som är gjorda för UTOMHUS-bruk. Såvitt jag kan tolka IP-klassning (Kjell & Company) så sägs inget om hur materialet i spottarna påverkas av kraftiga temperaturskiftningar -- bara petskydd och vatten. Jag hittar helt enkelt inga spottar som både är minst IP44 och gjorda för att sitta utomhus. Är sugen på att köpa claes ohlson (Clas Ohlson - Halogenbelysning. Spotlights) med IP 44 (som jag såg att en annan på forumet gjort), men jag undrar hur spottarna kommer må om några år... :confused:

(Jag har ännu inte sett några LEDs som kan ersätta halogenlampor).

Erfarenheter och tips mottages mycket tacksamt!
Jonas

Då hjälp lyser med sin frånvaro här :rolleyes: (har väl mig själv att skylla, kanske vart lite komplicerad beskrivning ovan... ) well, provar att lyfta denna tråd igen, men med en kortare fråga :)

I och runt era altaner/veranda/uterum eller liknande, vad har ni för typ av belysning? Finns möjlighet, gärna bilder ...

I smygen på garageporten har jag 12 volts "puckar" som inte kräver någon låda ovanför (samma princip som in smygarna inomhus). Har ej koll på fabrikat/IP-klass nu, men kan kolla upp det.

Jag gillar dessa puckar. Har också sådana inomhus.

Är dina klassade för utomhusbruk tro? I så fall är det nåt sånt jag söker... :) gärna mer detaljer?!!

(mitt problem gäller alltså att många spottar jag tittat på blir för varma och jag vill helst inte lägga dom 10 cm under mitt willabgarden-32mm kanalplasttak)

Det räcker med IP21 i takfoten men själv använder jag lågenergilampor som kostar betydligt mindre att ha tända.

Lågenergilampor är kul för plånboken men mindre kul att titta på. Blir ett helt annat ljus med lågenergi jämfört med en halogen-spott, tyvärr... 10-20 watts halogen behöver inte bli så dyrt heller.

Har ett tag testat med 1.8 w LED GU10 lampa utomhus. Skenet är förhållandevis svagt, och kallt blått, inte helt bra...

Har även testat en kompakt lågenergi GU10 lampa, och inte heller den blir jag helt nöjd med...

...ojojoj, vilka världsliga problem man har ... :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.