6 892 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
12,5 timmar rimligt för detta plåtjobb?
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Jag tror att huggan menar så att det inte tjänar så mycket till att berätta att man borde ha bett om en uppskattning av antalet timmar i förväg, i det här läget. Too late. Här handlar det om att hjälpa till och berätta vad man tror är en rimlig tidsåtgång för den här mängden plåtarbete. Det är det TS frågar efter.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Utan bilder på utfört arbete är det bara gissning lek.
Om han jobbar på löpande får han endast ta betalt för timmarna han jobbar, ifrågasätter TS antal timmar och menar att han fakturerat mer än han borde har inte plåtslagaren gjort fel då även om inget pris förhandlats?MathiasS skrev:
Om vi nu ponerar att arbetet tog 8 timmar, men plåtslagaren tänkte när han kollade på jobbet att det kommer kosta 7.500:- för detta jobb plus material, han tar 600:- timmen. Då är det okej då att han fakturerar 12,5h för det var det priset han tänkte i huvudet, att jobbet tog 8 timmar har inte med saken att göra?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Näe han verkar mena något helt annat, men jag förstår inte vad. Det kan iofs vara så att det är meningslöst att påpeka det uppenbara, men givet hur ofta det ställer till problem så tål det att upprepas. Repetition är kunskapens moder.Marlen Eskilsson skrev:Jag tror att huggan menar så att det inte tjänar så mycket till att berätta att man borde ha bett om en uppskattning av antalet timmar i förväg, i det här läget. Too late. Här handlar det om att hjälpa till och berätta vad man tror är en rimlig tidsåtgång för den här mängden plåtarbete. Det är det TS frågar efter.
Du får ursäkta men jag förstår inte vad du frågar och framförallt inte varför du frågar mig, det hänger inte ihop med något jag skrivit i denna tråd. Har ingen lust att gå i svaromål kring saker som jag inte ser har med mina svar att göra.huggan skrev:Om han jobbar på löpande får han endast ta betalt för timmarna han jobbar, ifrågasätter TS antal timmar och menar att han fakturerat mer än han borde har inte plåtslagaren gjort fel då även om inget pris förhandlats?
Om vi nu ponerar att arbetet tog 8 timmar, men plåtslagaren tänkte när han kollade på jobbet att det kommer kosta 7.500:- för detta jobb plus material, han tar 600:- timmen. Då är det okej då att han fakturerar 12,5h för det var det priset han tänkte i huvudet, att jobbet tog 8 timmar har inte med saken att göra?
Du började prata om priset när frågan egentligen handlade om antal timmar vilket jag tyckte var konstigt. För oavsett vad priset är får man inte fakturera för fler timmar än vad man jobbat. Men jag är tydligen inte så bra på att förklara vad jag menar, vilket ofta kan vara svårt i text.MathiasS skrev:
Helt klart rimlig tid. - 12,5 timmar men vad är kostnaden per timme?B bullman skrev:
Jag tänker mig att en plåtslagare har en del dyra större maskiner som skall nyttjas till jobb som dessa.
Jag har då inga sådana maskiner hemma iallafall - heller inga stora 2000x1000mm plåtar.
Klicka här för att svara