13 821 läst ·
36 svar
14k läst
36 svar
1104609 kWh på ett dygn
Har ”talat” med Greenely , men dom gör inget fel eftersom dom får uppgifterna från nätägare, och nätägaren sågar att det inte är så.tveksamt skrev:
Jag tror själv att det är GREENELY som ställer till det hela. Byter elleverantör från och med 1/1 -26
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avvakta några dagar och se om allt rättat till sig, vilket det förmodligen gör.Hetokar skrev:
Jag hade dock tagit skärmdumpar på alltihopa, tillsammans med verklig förbrukning från nätägaren för att sedan visa det för elleverantören.
Det är ju alldeles tydligt att det blir ett fel i informationsöverföringen mellan nätägaren och elhandlaren. Det bör de rimligen vilja vara med och reda ut istället för att du som kund ska byta handlare.
Stor varningsflagg att svaret är "vi får uppgifterna från nätägaren"!
Om nåt är uppenbart fel borde dom själva upptäcka det och om inte så när du upptäcker och påtalar borde dom ta det på allvar!
Hade också bytt direkt! 🤔
Om nåt är uppenbart fel borde dom själva upptäcka det och om inte så när du upptäcker och påtalar borde dom ta det på allvar!
Hade också bytt direkt! 🤔
Självklart ska de få informationen därifrån, men de bör kanske ha någon kvalitetskontroll av siffrorna. Och påtalar man för sin elhandlare att de uppger att man förbrukat lite drygt en GWh på ett dygn kunde de ju svara med något liknande ”ojdå, det låter konstigt, vi ska genast titta närmare på vad som blivit fel”.useless skrev:
Det där är ju ett standardsvar till alla som klagar på hög debitering från någon med dåliga matte och fysikkunskaper.Hetokar skrev:
Så Grenely kan inte ha buggar i sina programvaror/servrar/Appar eller fel i kommunikationen mellan olika servrar eller till nätägaren?
Buggar det på GWh, tro väl att det finns många fler buggar, men det vet inte greenly för deras mjukvaruutvecklare är väl out-sourcade till Kenya eller AI, eller ännu värre folk från "devcode bootcamps".blackarrow skrev:
Byt, för allas vårt bästa. Byt och titta inte tillbaka.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 602 inlägg
Jag kan tycka att elnätsbolaget borde ha en funktion som automatiskt flaggar orimligt höga förbrukningar och plockar bort för manuell kontroll innan man skickar uppgifterna vidare till elhandelsbolaget.
Jag gissar på att det är något skitlöjligt fel, typ kommatecken som försvunnit etc.
Jag gissar på att det är något skitlöjligt fel, typ kommatecken som försvunnit etc.
Jag talade med nätägaren och de säger att siffrorna inte kommer från dom. GRENELY kan man inte prata med , antigen en chat med en AI-boot eller en chat med ngn från kundtjänst. Har bett dem ringa, men svaret är att det gör dom inte.B Bästerortarn skrev:
Nu bryter vi denna tråd. Tack för allas engagemang och hoppas att det blir bättre med en annan elleverantör. Affärsverken Karlskrona tillika nätägare. Ingen risk för felaktigt informationsutbyte
Redigerat:
Jag skulle säga att det är helt uppenbart ett fel på mätaren eller något it-system och de kommer märka detta innan fakturering.
Ett möjligt scenario är att mätaren av någon anledning skickat sitt totala värde, eller att ett IT-system plockat upp det totala värdet från den en gång installerades istället för värdet för dagen.
Men oavsett så tror jag inte du ska oroa dig när det är så där orimligt högt. Hade varit värre om det var 400 kwh.
Ett möjligt scenario är att mätaren av någon anledning skickat sitt totala värde, eller att ett IT-system plockat upp det totala värdet från den en gång installerades istället för värdet för dagen.
Men oavsett så tror jag inte du ska oroa dig när det är så där orimligt högt. Hade varit värre om det var 400 kwh.