Hej!

Hittade denna snygga fläkt som utseende mässigt skulle passa perfekt för mitt ändamål.

Men problemet är att den förmodligen enbart finns för 110 volt.

Gissar att det är bra knepigt att få den att funka för 220-240 volt?

Dessutom gissar jag att halogenlampan inte går att få tag på här hemma i svedala om den pajar.

Vad tror ni?

Mvh
Fredrik

Nej och ja, Det går inte att ansluta den direkt till 230 v systemet. Den enda möjligheten är via en 230 v - 115 v fulltransformator som kan köpas här hemma. Viktigt att är att produkten nog inte är CE - märkt. Lampan bör du kunna köpa hem ett litet lager från USA när du beställer fläkten.

Det går väl att sätta en 230V lampa i den om sockeln passar. Kör man 110V på 230 lampan så lär den ju hålla längre eller?

Glufsglufs skrev:
Kör man 110V på 230 lampan så lär den ju hålla längre eller?
Det lär den definitivt göra. Däremot lär den inte lysa så speciellt starkt. Kanske 10% av det ljusflöde den var avsedd att ge? Går förmodligen att googla fram.

mulpac skrev:
Det lär den definitivt göra. Däremot lär den inte lysa så speciellt starkt. Kanske 10% av det ljusflöde den var avsedd att ge? Går förmodligen att googla fram.
Nja, jag såg dom testa en sån grej på discovery och det var inte sån grym skillnad såg det ut som och så sa dom också....fast på engelska.

Köp 2 och seriekoppla

Tobbe_3 skrev:
Nej och ja, Det går inte att ansluta den direkt till 230 v systemet. Den enda möjligheten är via en 230 v - 115 v fulltransformator som kan köpas här hemma. Viktigt att är att produkten nog inte är CE - märkt. Lampan bör du kunna köpa hem ett litet lager från USA när du beställer fläkten.
Räcker inte en spartransformator? Givetvis får man säkerhet enligt amerikanska förhållanden, men komplettera med en jordfelsbrytare (på 230V-sidan)...

Ja, alltså egentligen så kör man ju ändå fast på CE-kravet, men man kan kanske anta att USA-marknad-prylar som är UL-märkta håller en okej kvalité...

mulpac skrev:
Jag vet inte hur det är med halogenlampor, men vanliga glödlampor funkar inom ett halvstort område ungefär som en konstantströmgenerator, så den kommer lysa med knappt halva och inte mer väntade fjärdedels effekt...

Halogenlampor behöver för övrigt köras med tillräcklig ljusstyrka en viss del av tiden om jag inte fattat rätt, men jag är osäker på vad som är tillräckligt.

Om den där lampan inte har någon fräck fjärrkontrollfunktion så lär den garanterat ha separata tändfaser för lampa respektive motor, så om man vågar chansa på att köra 230V i en ledare/armatur som egentligen bara är avsedd för 120V (eller om man byter ledningar o.s.v. till lamphållaren) så borde man kunna köra lampan på 230V och motorn på 115V. Man lär dock märka den med nåt i stil med "installationen innehåller flera spänningar, får ej felsökas/modifieras/repareras av elektriker som saknar gedigen erfarenhet av industriel" (eller nåt annat syrligt ;) )

WATTisPOWER skrev:
Köp 2 och seriekoppla
Hehe... gör inte så, risken är rätt stor att det blir knas om man seriekopplar två motorer... Den som för ögonblicket går saktast kommer ha lägst impedans över sig, varpå större del av spänningen hamnar över den som går snabbast, och så kommer det vara självförstärkande så att en snurrar som sjutton och en knappt rör sig, sen pajar den som snurrar snabbt och om det då blir kortis i den så kommer den andra snurra galet fort en kort stund och sen också gå sönder... q(;^;)p

yxis skrev:
Räcker inte en spartransformator? Givetvis får man säkerhet enligt amerikanska förhållanden, men komplettera med en jordfelsbrytare (på 230V-sidan)...
Nackdelen med spartransformator är att om nollan och fasen växlas då får fläktmotorn fortfarande 115 v, men mellan fas och hölje på fläkten är det 230 v. Apparaten är enbart godkänd för 115 v till jord. Jag tycker inte att det är seriöst att ge sådana råd på ett sånt här forum även om det hade fungerat. Råden måste bygga på att vi håller oss inom apparaternas certifierde gränsvärden.

Redigerat:
Här är karakteristik för glödlampor från Elfas faktasidor:

• lampkarakteristik.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobbe_3 skrev:
Nackdelen med spartransformator är att om nollan och fasen växlas då får fläktmotorn fortfarande 115 v, men mellan fas och hölje på fläkten är det 230 v. Apparaten är enbart godkänd för 115 v till jord. Jag tycker inte att det är seriöst att ge sådana råd på ett sånt här forum även om det hade fungerat. Råden måste bygga på att vi håller oss inom apparaternas certifierde gränsvärden.
Givetvis kommer apparaten att arbeta utanför dess säkerhetsgränser om man vänder spartransformatorn fel, men jag utgår å andra sidan från att folk faktiskt kommer att koppla rätt och jag utgår också från att spartransformatorer är tydligt märkta med vad som är "nolla" respektive faser.

mulpac skrev:
Här är karakteristik för glödlampor från Elfas faktasidor:
Intressant! Där framgår med all önskvärd tydlighet dels att strömmen är relativt konstant men också att verkningsgraden är mycket beroende av spänningen och att man faktiskt verkar få mer för ljus för pengarna om man kör lite svagare lampor på överspänning och därför byter dem oftare...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.