35 559 läst ·
182 svar
36k läst
182 svar
110 liter varmvattenberedare värmer enbart till 10 min dusch?
Tack för era svar.
Jag återkommer med bild om det inte löser sig men VVS-killen menar att han gjort allt rätt och att det är normalt för en 110 L beredare att inte hålla för längre duschar än så här, om man har en dusch som tar mkt vatten i anspråk vilket han menar att vi har (rainfall-typ av dusch). Han skyller på elektrikern som kopplat in en vanlig 230 V till beredaren, borde vara 400 V säger VVS-killen. Vi ska ändra det men har inte gjort det ännu då elektrikern i sin tur säger att det bara kommer få påverkan på hur snabbt uppvärmning sker (vilket i sig är ngt vi vill förbättra).
Det hela har nu mynnat ut i att vi troligtvis slänger ut beredaren (helt ny) och köper en 160 L istället. VVS-firman tar inget ansvar alls i detta tyvärr, trots att det var de som rekommenderade 110 L. Vi ska också se om man kan byta termostat på beredaren till en som värmer upp mer - vet ej om det går? Skulle ju kunna vara att den beredare vi har är på en lägre uppvärmningskapacitet?
Jag återkommer med bild om det inte löser sig men VVS-killen menar att han gjort allt rätt och att det är normalt för en 110 L beredare att inte hålla för längre duschar än så här, om man har en dusch som tar mkt vatten i anspråk vilket han menar att vi har (rainfall-typ av dusch). Han skyller på elektrikern som kopplat in en vanlig 230 V till beredaren, borde vara 400 V säger VVS-killen. Vi ska ändra det men har inte gjort det ännu då elektrikern i sin tur säger att det bara kommer få påverkan på hur snabbt uppvärmning sker (vilket i sig är ngt vi vill förbättra).
Det hela har nu mynnat ut i att vi troligtvis slänger ut beredaren (helt ny) och köper en 160 L istället. VVS-firman tar inget ansvar alls i detta tyvärr, trots att det var de som rekommenderade 110 L. Vi ska också se om man kan byta termostat på beredaren till en som värmer upp mer - vet ej om det går? Skulle ju kunna vara att den beredare vi har är på en lägre uppvärmningskapacitet?
Det kan du glömma, men det att få den på 400V är bättre, med 230V är det vanligt att den ger 2Kw och på 400V ger den 3Kw.H hus226 skrev:
Sen att ha en större är bra , gärna en på min 200L då ni tydligen duschar mycket och har regndusch ( dom är törstiga på vatten.)
Ett annat sätt är att maxa på termostaten till nästan max, då blir det mer VV som är lagrat i den
Det blir en stor skillnad mellan 230 och 400 för dig. Med 230 laddar den med 1kw, tillskillnad från 3kw med 3fas. Dvs du har just nu en tredjedel av kapaciteten vad beträffar uppvärmningstiden.
Angående flödet, om du kan tömma en 110:a med 60 gradigt vatten på 10 min så har du runt 16 l/m, det är nog inte helt omöjligt med en slösande dusch, en normal handdusch ger väl 6-10 l/min.
Så om ni duschar flera personer i 10 minuter behöver du sannolikt en större beredare, men se för guds skulle till att den kopplas in med 3 fas annars tar det hela dagen att värma en tank.
Angående flödet, om du kan tömma en 110:a med 60 gradigt vatten på 10 min så har du runt 16 l/m, det är nog inte helt omöjligt med en slösande dusch, en normal handdusch ger väl 6-10 l/min.
Så om ni duschar flera personer i 10 minuter behöver du sannolikt en större beredare, men se för guds skulle till att den kopplas in med 3 fas annars tar det hela dagen att värma en tank.
Håll en hink under duschen och klocka hur snabbt ni fyller 10 liter. Jag misstänker att ni helt enkelt gör av med mer vatten än beredaren kan leverera.
Jag har en likadan Metro 110 liter på landet men med egen brunn som bara ger ca 5bar och snålmunstycke, det räcker till långa duschar. Den är inkopplad på en fas och värmer då med 1500W. Att öka effekten hjälper inte så väldigt mycket om du inte har väldigt hög effekt. Det är beredarens volym och flödet o duschen som är viktigast.
Lägg upp lite bilder på beredaren, blandningsventilen och rören så kan du få mer hjälp. Kolla att det är det utgående röret som blir varmt när du tappar varmvatten.
Jag har en likadan Metro 110 liter på landet men med egen brunn som bara ger ca 5bar och snålmunstycke, det räcker till långa duschar. Den är inkopplad på en fas och värmer då med 1500W. Att öka effekten hjälper inte så väldigt mycket om du inte har väldigt hög effekt. Det är beredarens volym och flödet o duschen som är viktigast.
Lägg upp lite bilder på beredaren, blandningsventilen och rören så kan du få mer hjälp. Kolla att det är det utgående röret som blir varmt när du tappar varmvatten.
Har svårt att glömma det här med termostat. Kan man inte uppgradera från nuvarande 65 graders till den som finns för 88 graders? Gäller en Metro 110 L beredare.H Hjulbent skrev:Det kan du glömma, men det att få den på 400V är bättre, med 230V är det vanligt att den ger 2Kw och på 400V ger den 3Kw.
Sen att ha en större är bra , gärna en på min 200L då ni tydligen duschar mycket och har regndusch ( dom är törstiga på vatten.)
Ett annat sätt är att maxa på termostaten till nästan max, då blir det mer VV som är lagrat i den
Duschar inte särskilt mkt, vet inte var du baserade det på men däremot är det som du säger en törstig dusch.
Vi har provat att sätta den på nära max och ska dunka in 400 V istället, i hopp om att vi kommer märka ngn form av skillnad iaf.
En ny termostat ger väl typ 2 minuter extra duschtid. Om det räcker vet jag inte?
400V kommer att göra att den värms snabbare mellan duscharna, men har ingen praktisk betydelse under själva duschningen. Ska den orka värma i 'realtid' så behövs effekter i storleksordningen 15kW.
400V kommer att göra att den värms snabbare mellan duscharna, men har ingen praktisk betydelse under själva duschningen. Ska den orka värma i 'realtid' så behövs effekter i storleksordningen 15kW.
Svar nej, det går inte, det är en termostat som har max 90 C , detta för att det inte ska koka i beredaren, i # 8 skrev jag om blandningsventien, om den sätts på max så töms beredaren på hetvatten snabbare och för att få lite volym på VV ska den varaH hus226 skrev:
på ca 55-60C med bara VV i en VV-kran
Du får lika mycket 'lagom varmt' vatten i duschen oavsett om beredarens blandningsventil står på 50 eller 70 grader.
Det enda som påverkar i praktiken är temperaturen på vattnet i beredaren. 100 liter 80-gradigt vatten räcker längre än 100 liter 60-gradigt.
Det enda som påverkar i praktiken är temperaturen på vattnet i beredaren. 100 liter 80-gradigt vatten räcker längre än 100 liter 60-gradigt.
Nu är det inte riktigt så i det hela, för hög blandare, då blir det mycket hetvatten som ska till, tömmer beredaren snabbare på värme, det blandas inte in i VVB utan vid termostaten för duschen och den tempen blir vad som den är inställd på oavsett VVBs blandning står på 55C eller raka spåret 90Cuseless skrev:
Men vad blir skillnaden? Om jag vill ha 35 grader ut från duschmunstycket går det exakt lika mycket vatten från beredaren oavsett om det blandas ut både i blandningsventilen och i duschblandaren jämfört med att det bara blandas ut i duschblandaren.
Tömmer jag beredaren snabbare så blir det inte 35 grader i duschen.
Tömmer jag beredaren snabbare så blir det inte 35 grader i duschen.
Tänk lite, tar du ut hetvatten från beredaren så fylls den med KV, och hetvattenmängden blir mindre, blandningen sker i termostatblandaren. det gäller att ta ut så lite hetvatten från beredaren som möjligt, då räcker det längre.useless skrev:
.
Tänk lite själv. Men om jag duschar med 10 liter/minut och vill ha 35 grader på vattnet. Hur kan det då gå olika mycket hetvatten ur beredaren beroende på hur jag ställer blandningsventilen? Hetvattnet blandas ut med exakt lika mycket kallvatten oavsett om det görs i två steg eller ett.