Vad har man för isolation på det kortet.
Det är än värre än reläkortet.

Protte

Jag tolkade tommib som att han i sitt sista inlägg tänkte sig 12V på "sekundärsidan" av optomodulen (jag har inte kollat vad det är för modul) - för att styra nästa relä. Jag kanske tolkade fel? Men nu har ju TS redan köpt sitt reläkort och vill använda det på något sätt förstår jag.

Redigerat:
Pen skrev:
En tradeoff är att använda drivkretsarna på kortet för att driva ett externt relä. Löd bort reläerna på kortet och löd dit tåtar som du drar till det externa reläet som Protte föreslår.
Drivkretsar är väl stora ord för en optokopplare och en transistor? Ett problem med ditt förslag är att reläerna på kortet har 5V-spole. Jag tror inte att du hittar reläer för dinskena med 5 V spolspänning. Då är det bättre att bygga ett eget kort med optokopplare och transistor som kan driva ett 12 eller 24 volts relä.

tommib
Ja, absolut. 5V från arduino på ena sidan och 12V på andra sidan. Men jag medger att jag bara som hastigast googlade fram något. För själva slutgiltiga styrningen rekommenderar jag fortfarande ett riktigt arbetsströmsrelä eller en kontaktor. Detta ska bara sitta mellan arduinon och den, som ett extra skydd. Om man då matar sitt optokort med 12 eller 24V för att styra kontaktorn och inte låter det flyta på sekundärsidan utan jordar ena polen så kommer man som värst få ett bränt optokort vid fel. Eller har jag fel?

Edit: Happ, blev ett inlägg mellan där....
Man kan som sagt använda det där lilla reläkortet som mellanrelä mot en riktig kontaktor och då mata sina relän med 12 eller 24V som inte är isolerat från jord. Samma effekt som ovan...

Det var väl en Raspberry Pi och inte en Arduino, men sak samma. Jag håller med om att det enklaste sättet att använda befintliga prylar är att styra ett 12 eller 24 volts relä med det redan inköpta reläkortet. Kontaktor verkar lite overkill för en motorvärmare.

tommib
Jaja, ok då. 3V3 istället för 5V. Så inne på min egen planering med Arduino (och en RPi som "hjärna" iofs)....

om jag nu inte ska använda reläkortet att direkt driva motor-v uttagen så kommer jag givetvis inte att köra 230v genom reläkortet utan använda mig av lägre volt, tex 12v. Vad det blir beror på vad jag hittar för kontaktor eller relä eller vad sådant heter på fackspråk.

Gk100: Du behöver inte bli spydig. Jag la upp tråden för att få hjälp och uppskattar sådann. Dock så tänker jag inte börja löda och byta ut komponenter på kortet. Jag vet inte om det är du som inte kan läsa eller om det är jag som uttrycker mig värdelöst. Men jag tänker inte nu efter era rekomendationer låta reläkortet driva motor-v uttagen direkt som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Edit: missade hela sida två från er andra. Tack för många klocka och bra svar. Imorgon kör vi igång det hela. Återkommer med resultat.

Redigerat:
Hur kommer det sig att detta kort säljs utan förbehåll(?) om det har så dålig isolation?

Man får tillverka och sälja vad som helst.
Det behöver inte uppfylla några som helst säkerhetskrav om man inte lovar det.

Det här är baksidan av den internationella handeln.
Kineserna skiter fullständigt i om någon långt borta skulle råka dö.

Numera måste köparen själv avgöra om produkten är lämplig för det köparen har tänkt sig.
I alltför många fall är det prislappen som styr och då tar tillverkaren genvägar och tullar på säkerhet för att få sälja.

Protte

Bo.Siltberg skrev:
Hur kommer det sig att detta kort säljs utan förbehåll(?) om det har så dålig isolation?
Det är inte bara utförandet av kortet utan främst reläerna som ofta är mycket usla. Har sett flera av dessa närmast identiska till utseende och märkning där vissa är acceptabla och andra oerhört dåligt byggda både elektriskt och mekaniskt.

Och TS du ska inte uppfatta det jag skrev som spydigt det är inte meningen, dock verkade det en stund som svårt för tex prototypens synpunkter att nå fram. Och mitt råd i andra stycket är inte fel att anamma för alla som labbar med olika små styrkort om man gör interface med nätspänning inblandat även vid mer gedigna kort/komponenter.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Glömde skriva att hos ELFA finns ett OMRON relä för 12 A med 5000 volt isolation och 5 volt spole men det drar 80 mA så det går inte styra direkt från en uC utgång utan det måste vara en transistor mellan.

Protte

Jag har kört med 1 moduls reläer från ELFA både för motorvärmare och även faskompenserade natriumarmaturer i över 15 år utan problem. Kontaktorformatet är overkill.

4 till 32 VDC styrspänning. Det är möjligt att den fungerar med 3,3 V som raspberryn jobbar med också, men det är utom specen. Det är nog bäst att komplettera med en transistor till den också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.