30 217 läst ·
75 svar
30k läst
75 svar
100kvm altanbygge
Lite uppdatering. Nu har jag börjat åter fylla mellan rummet med makadam... Fick avbryta jobbet och inse att en hard head skottkärra från Jula inte var något som skulle hålla livet ut. Fick bli en Hörby Bruk istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej
Det ser ut som att ni lagt golvhöjden framför panelen på huset (istället för en bit under). Har ni något mellanrum mellan panel och trall? (om ja, hur stort?)
Har ni funderat mellan att lägga nivån under panelen kontra "över och framför"? Hur gick resonemanget? (jag tänker framförallt på fukt, snö mot panel, löv och annat jox som åker ner mellan panel och trall, etc..). Bygger själv just nu och nästa steg är att bestämma var trallen ska hamna i förhållande till panelen, och ja, jag har inte en aning känner jag..
Stort tack på förhand
Och snyggt jobbat!
/ J
Det ser ut som att ni lagt golvhöjden framför panelen på huset (istället för en bit under). Har ni något mellanrum mellan panel och trall? (om ja, hur stort?)
Har ni funderat mellan att lägga nivån under panelen kontra "över och framför"? Hur gick resonemanget? (jag tänker framförallt på fukt, snö mot panel, löv och annat jox som åker ner mellan panel och trall, etc..). Bygger själv just nu och nästa steg är att bestämma var trallen ska hamna i förhållande till panelen, och ja, jag har inte en aning känner jag..
Stort tack på förhand
Och snyggt jobbat!
/ J
Hej. Jag och min sambo var helt överens om att vi ville inte ha stora höjdskillnader mellan golvet inne och altanen.
Jag vet inte om detta är att föredra Byggnads tekniskt med smält vatten som kan rinna mot dörren och så.. Men man får väl skotta lite extra om det blir mycket snö. Vi tycker att det är riktigt snyggt och väldigt praktiskt som det är. Tror altangolv höjden är ca 3cm under plåten på altan dörren. Mellan rummet mellan fasad och trall är ca 3-4 mm.
Jag vet inte om detta är att föredra Byggnads tekniskt med smält vatten som kan rinna mot dörren och så.. Men man får väl skotta lite extra om det blir mycket snö. Vi tycker att det är riktigt snyggt och väldigt praktiskt som det är. Tror altangolv höjden är ca 3cm under plåten på altan dörren. Mellan rummet mellan fasad och trall är ca 3-4 mm.
Ja, kunde jag välja rakt av utan att fundera på fukt mot panel skulle jag höja upp golvet som ni har gjort, tveklöst.
Borde man inte kunna sätta en list/bläck av något slag på panelen mot trallgolvet som skyddar och ser till att stora mängder fukt inte kommer in mellan panel och trall? Någon annan som har tips eller tankar?
Borde man inte kunna sätta en list/bläck av något slag på panelen mot trallgolvet som skyddar och ser till att stora mängder fukt inte kommer in mellan panel och trall? Någon annan som har tips eller tankar?
nu var man äntligen färdig med själva altanen.. Skön start på semestern
men nästa steg blir och åter fylla jord och så gräs. Men vad ska man lägga på makadamen innan man täcker detta med ett tunt lager med jord. 5-10cm.
Sen har vi också inhandlat pigmenterad träolja från Flügger (teak) någon som har erfarenhet av denna?
Sen har vi också inhandlat pigmenterad träolja från Flügger (teak) någon som har erfarenhet av denna?
Logga in
Skapa konto
Äntligen färdig med altanbygget.. Har inte helt kommit på hur jag ska göra med mellan gräsmattan och altanen. Släta betong plattor kanske? Får tänka ut något över vintern.. Det gick åt totalt 24 liter olja
2 lager så det blev lite mörkare än vad vi önskade men pigmentet är jämnt och fint.
Logga in
Skapa konto
Hej, en stenrad på lite stadigt 0-18 bergkross blir bra. Jag lade en rad med 140x210 sten, så har man en kant att köra gräsklipparen på och slipper trimma gräset där.
mvh DD
mvh DD
Produkter som diskuteras: "Ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer