N Nalleman64 skrev:
Apotekets produkter är inte dyrare idag än under monopolets tid. Däremot är tillgängligheten avsevärt bättre.
Dels är de fysiska apoteken fler och dels är öppettiderna mycket mycket bättre.
Telefoni är ett annat område som blivit mycket bättre och billigare än under monopolets tid.
Så vissa saker bör definitivt utsättas för konkurrens.
Har telefonin blivit bättre. När stora delar av sverige helt har förlorat både telefon och internät för att nätet lades ned som "olönsamt". Är det verkligen bättre att behöva ta den bärbara datorn i handen och gå fem kilometer upp på ett berg för att få mottagning i stället för att ha telefonnät och modem hemma inomhus?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart du inte hantverksmässigt kan tillverka medicin i ett apotek 2024. Det lämnar vi till homeopaterna och deras sockerpiller.
Ett antal seriösa mediciner som har så liten åtgång i Finland att tillverkarna inte bryr sig om att sälja dem på den lilla finländska marknaden och vars patentskydd har gått ut tillverkas hantverksmässigt på univerisitetsapoteken i Finland. Endast på beställning.
En mycket seriös verksamhet.

Min mamma var under en period mer eller eller mindre beroende av tillgången till en sådan medicin eftersom hon är mycket svårt allergisk mot ett tillsatsämne som används i det motsvarande preparatet som tillverkas i fabrik och finns på varenda apotek.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Klart du inte hantverksmässigt kan tillverka medicin i ett apotek 2024. Det lämnar vi till homeopaterna och deras sockerpiller.
Extempore finns fortfarande, men det vet du säkert. Dock avknoppat till eget bolag pga lagskäl efter avregleringen: https://www.apl.se/om-apl.html

Claes Sörmland
Enstaka människors specialläkemedel är liksom inget som man snor ihop på lokala apoteket i köpcentrumet bredvid ICA Maxi. Det är varken realistiskt eller önskvärt. Kom igen nu!

• Gilla
  • Arg
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
joo dom lyckas bra med det var väldigt bra under covid med leverans problem att folk kunde få sin special medicin en då fast stora problem med frakten

wildeside
N Nalleman64 skrev:
Varför inte använda internet?
Varför inte använda appen "Fass allmänhet"?
I den kan man se lagerstatus för en viss medicin på samtliga apotek på den ort man anger (dock ej när det gäller narkotikaklassad medicin). Den appen har jag haft oerhörd nytta av.
Jag ser direkt om den medicin jag behöver finns i lager på det apotek jag tänkt besöka.

När det gäller internet ser man också lagerstatus när man loggat in på sina recept.

Använd tekniken så är det hur smidigt som helst och nej det är inte svårt. Min mor på 84 år använder det utan minsta problem.
Allvarligt det hjälper inte om du så har 100 appar så blir inte apotekens lagerhållning bättre än vad den är i verkligheten.
Är du verkligen så korkad att du tror att jag åker runt halva Sveriges apotek i jakten på medicinerna?
Tyvärr är det inte så att alla äldre kan/vill/förstår/törs använda sig av datorer och internet.

Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A
Rkarlsson skrev:
Apoteken är sämre på så vis att vissa mediciner får ju folk åka runt i evigheter för att hitta något. Komplicerat, speciellt för den sjuke.

Bilprovningen har blivit sämre. Här hade vi alltid tider, och stationer som inte fuskar och ljuger som tex Dekra eller carspect =)

Privatvården kan man diskutera, vissa sköter sig. Sen finns det de som fritt fram kan hålla på utan att sköta sig. Finns många exempel.
Har aldrig hadt problem med receptbelagt. Och allt finns dessutom online så att åka runt känns ju otroligt korkat. Det är inte statens som restar (eller tillverkar) läkemedel om du nu trodde det.

I Stockholm var besiktning en katastrof med evighetslånga köer förr.

Personligen har jag precis tagit ut barnen ur en katastrofal kommunal FS och satt dem i en privat. Otrolig skillnad i kvalitet.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grannskapet här är tacksamt för att vi har möjlighet till friskolor. Kommunen misslyckas gång på gång att driva skolverksamhet med kvalitet och de inkompetenta medarbetarna i kommunhuset skrämmer bort bra rektorer och lärare. Kvar blir havererade skolor som Skolinspektionen ligger på. Politikersvaret blir inte som man skulle kunna tro att se till att tjänstemännen som har misslyckats aldrig får jobba med skola igen, nej deras lösning är att lägga ned fungerande skolor. Lyckligtvis finns friskolorna som en ventil för att skydda oss kommunmedlemmar mot dessa galna beslut. Så här går grannskapets barn i förskola och friskola med köer och som drivs småskaligt ideellt.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Har telefonin blivit bättre. När stora delar av sverige helt har förlorat både telefon och internät för att nätet lades ned som "olönsamt". Är det verkligen bättre att behöva ta den bärbara datorn i handen och gå fem kilometer upp på ett berg för att få mottagning i stället för att ha telefonnät och modem hemma inomhus?
Nu överdriver du igen, de blir bara löjligt när du häver ur dig "gå fem kilometer upp på ett berg för att få mottagning".
Hur många svenskar bor så?
Var i landet är det du pratar om?

Merparten av sveriges befolkning har god eller mycket god mobiltäckning där dom bor, och att ha samma telefonnummer i fickan överallt där du befinner dig i hela världen kunde aldrig hända med koppartelefoni.

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och ärligt talat, hur mycket löses genom telefonsamtal idag? Typ hantverkare och vårdcentral är väl de enda man behöver prata med numera.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N
H heimlaga skrev:
"Stora delar av Sverige" har inte förlorat sin telefon och sitt internet.
Att Skanova (statligt ägt via Telia) väljer att avveckla det fasta nätet beror definitivt inte på att fler aktörer kommit in på marknaden.
Det beror snarare på att nätet på många håll är gammalt och dyrt att underhålla samtidigt som efterfrågan minskar i och med att de mobila näten och fiber byggs ut. De fasta näten avvecklas i många länder av samma orsaker.
Ny teknik tar över helt enkelt. Sedan är det givetvis så att dåligt täckning finns och sannolikt alltid kommer att finnas på en del platser. Det mesta går dock att lösa med t.ex. effektiva riktantenner.

Jag kan se till min egen situation på landsbygden. När internet lanserades vad det sega modem via telelinjen som gällde. Vem minns inte 33,6 och 56,2 Kbit/s och den tid det tog att ladda en sida på internet. Sedan kom ADSL även det via telelinjen. Högre hastighet än 2 Mbit/s kunde jag aldrig få p.g.a. avståndet till telestationen.

Nu kör jag Telias Bredband Plus via deras mobila 4G+nät med hastigheter som toppar på 280 Mbit/s men som mera normalt ligger på runt 150 Mbit/s trots att det är 9 km till masten.
Stabilt och oerhört pålitligt till ett klart överkomligt pris.
Skulle jag vara missnöjd kan jag välja en annan operatör (vars mast står bredvid Telias i mitt fall).

Fiber är på gång i området (efter många års löften om det) så när det är klart kan jag välja mellan ett stort operatörer och är jag missnöjd är det bara att byta.

Monopolets tid när ett lokalsamtal kostade 23 öre per minut, ett rikssamtal 1,75/minut och att ringa till t.ex. USA 15:-/minut (Australien 19,50/minut men dit ringde jag aldrig) är inget jag saknar.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
N
wildeside wildeside skrev:
Allvarligt det hjälper inte om du så har 100 appar så blir inte apotekens lagerhållning bättre än vad den är i verkligheten.
Är du verkligen så korkad att du tror att jag åker runt halva Sveriges apotek i jakten på medicinerna?
Tyvärr är det inte så att alla äldre kan/vill/förstår/törs använda sig av datorer och internet.
En fråga: Vad vinner du på att skriva "Är du verkligen så korkad o.s.v."? Tycker du diskussionen berikas av att kalla andra korkad?
I så fall lycka till med dina fortsatta inlägg!

F.ö. var det väl du som skrev "Som man måste jaga ifatt på olika apotek över halva Sverige o.s.v."

Citat;
"Ja apoteken är jätte bra har en närstående som har 9 olika mediciner som man måste jaga ifatt på olika apotek över halva Sverige eftersom ingen apotekskedja eller apotek har samtliga mediciner eller så är dom slut."

• Haha
Dilato
  • Laddar…
wildeside
N Nalleman64 skrev:
En fråga: Vad vinner du på att skriva "Är du verkligen så korkad o.s.v."? Tycker du diskussionen berikas av att kalla andra korkad?
I så fall lycka till med dina fortsatta inlägg!

F.ö. var det väl du som skrev "Som man måste jaga ifatt på olika apotek över halva Sverige o.s.v."

Citat;
"Ja apoteken är jätte bra har en närstående som har 9 olika mediciner som man måste jaga ifatt på olika apotek över halva Sverige eftersom ingen apotekskedja eller apotek har samtliga mediciner eller så är dom slut."
Nu ska vi inte tolka saker som skrivs så att det passar oss själva bäst.
Om du läser om meningen en gång till sakta.

"Är du verkligen så korkad att du tror att jag åker runt halva Sveriges apotek i jakten på medicinerna?"

Frågetecknet i slutet av meningen betyder att det va en fråga och inte vad jag tycker o tänker.
Tycker jag något så skriver jag det utan frågetecken.
Tycker väl inte att alla dina inlägg alltid berikar diskussionerna men det brukar jag behålla för mej själv så länge jag inte blir citerad.

Ber hemsk mycket om ursäkt om du inte förstod innebörden för uttrycket jaga ifatt så som jag menade det och som jag eventuellt använde på ett felaktigt sätt.
Men jag kan inte hitta något om att "jaga ifatt" betyder att man måste besöka platsen fysiskt, men det kan jag ha fel på och du får gärna förklara den rätta betydelsen i så fall.

Trodde i min lilla bubbla att det va ganska självklart att jag menade att jag jagade efter medicinerna på nätet eller via samtal/mail och inte fysiska besök på apoteken.
Till saken hör att en del av medicinerna går inte att beställa från apotekens nätbutiker inte ens då åker jag runt på måfå och letar, jag brukar ringa/maila apoteks kedjorna och fråga efter vilket apotek närmast mej har medicinen på lager.

Det finns väl ingen som tvingar dej att läsa och citera mina inlägg, du kan använda funktionen ignorera användare så slipper du mej i framtiden.
Puss o kram på dej!

N
Otroligt smidigt att använda app för att se lagerstatus som sagt.

• Skärmdump av en app som visar lagerstatus för Alvedon filmtabletter 500 mg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en app som visar lagerstatus för Alvedon tabletter på olika apotek i Örebro.
    Skapa konto
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
wildeside
Suck! Hjälpte inte med APPen
Om vi nu ska gå till förskole stadiet så har vi
snart en bildbarnbok för vuxna.😂
. Skärmdump från ett apoteks webbplats som visar att lagerstatus inte visas för ett särskilt läkemedel.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.