8 968 läst ·
126 svar
9k läst
126 svar
10 steg till en bättre privatekonomi - stor guide
Vet inte vart "här nere" är men det känns som hela Europa börjar vara så byråkratiskt så att vi klarar inte av att producera/utveckla något och snart måste man söka någon miljö tillstånd/dispens och betala miljöavgift för att gå och skita, gör du inte det så får du en sanktionsavgift.M maria01 skrev:
Och ja jag är en gammal sur gubbe😂
jag bor på den franska landsbygden jag misstänker att svenska apotek inte kan tillverka själva som här med den lokala apotket med 3 anstälda dom har egen tillverkningwildeside skrev:
Vet inte vart "här nere" är men det känns som hela Europa börjar vara så byråkratiskt så att vi klarar inte av att producera/utveckla något och snart måste man söka någon miljö tillstånd/dispens och betala miljöavgift för att gå och skita, gör du inte det så får du en sanktionsavgift.
Och ja jag är en gammal sur gubbe😂
Har man ett bra jobb och inga barn är levnadsstandarden betydligt högre i USA. En riktigt vass utvecklare inom it tex som kanske tjänar 80k i Stockholm tjänar lätt det dubbla i Usa, tom mer. En läkare eller jurist likaså.J JohanLun skrev:Är det inte så att klyftorna helt enkelt är större och normalpersonen har mer att röra sig med men mer ansvar att spara också. Så "smarta" val och ekonomi är mer betydelsefullt där. Här är det svårt att spara mycket då en person med högskoleutbildning inte får ut så många fler tusen än en som jobbar på ett lager.
Sen föredrar jag det svenska systemet.
Det är barnen som kostar enorma pengar där. Alla försäkringar och collegefunds, privatskolor (public schools vill du inte ha barnen i) etc kostar enormt.
Så länge man är frisk och hel har man det dock bättre i Usa om man är ett läkarpar. Har man däremot tex två lärarjobb har man det på liknande nivå. Men skiten träffar fläkten om någon slutar vara arbetsför.
Ska barnen gå på hyfsade universitet däremot är det mer eller mindre kört utan två läkarjobb.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ändra mitt ibland till "om man vill" om det känns bättre.Krilleman skrev:
Just på det ordet fallerar din utsago: Ibland.
En normal besiktning idag kostar väldigt långt över 500:-
Statliga bilprovningen tar ca 640:- för en normal tid nästa vecka.
Besikta tar 699:- för en tid nästa vecka.
Carspect ca 600:- för tid nästa vecka.
Alla stationer vill pracka på dig diverse "merförsäljning" i form av digitala tester.
Batteritest, ABS-test, E-diagnos, Trygghet, Trygghet PLUS, Trygghet KOMPLETT osv...
Stor varningsflagga är när dessa tester "säljs in" när du lämnar över nyckeln till besiktningsmannen!
Konsumentverket har forskat i ämnet.
Dom sämsta avtalen ingås när du inte planerat att ingå avtalet...
Har du bokat en bilbesiktning för att köra lagligt ett år till.
Håll dig till det...
Vill du ha någon form av E-diagnos på din bil, boka det i förväg! 👍
Det är sådan prispress på varje besiktning idag så många hallar står tomt.
Jag kan dra en sann anekdot som jag själv upplevde för någon vecka sedan:
Hade bokat besiktning 07,00 på statliga bilprovningen.
Kom dit 06,58.
Porten öppnades redan innan jag "checkat in"
Kör in direkt skrek en herre...
Jag var ensam på stationen ska tilläggas.
Omedelbart när jag lämnade över nyckeln började säljsnacket.
-"Vill du inte passa på och få detta också för X antal kronor extra..."
Suck!
Opus har ju oavbrutet rabatter mellan 100 och 200 kronor. Om det är Black week eller JAN24 24MARS eller APRIL24..
539kr är ordinarie pris och efter testat två koder nu så är det iaf 100kr rabatt utan att bry sig.
439kr och då kan jag ta första tiden 7:00 på måndag eller hela dagarna och välja precis en tid som passar.
300 kronor år 2010 är 409kronor idag via SCB prisomräknaren.
Det klarar man 14 månader på kontra 12 månader.
Dvs 16 procent mervärde nu.
Så allt under 477kr idag är billigare än 300kr när monopolet försvann.
Jag har 439kr på prislappen.
Då är det nog bland de dyraste besiktningar jag "bokat".
Kommer in på avsatt tid, har aldrig någonsin fått en frågan om tilläggstjänster.
Väljer kontrollbesiktning och betalar direkt på hemsidan.
Kliver ur bilen och blir erbjuden en kaffe under tiden.
Kollade för kul på Bilprovningen som hade 599kr på måndagen efter att man klickat bort 150kr- rabatterbjudandet.
=449:-
Besikta har 569 kr och 100kr rabatt.
=469:-
Så totalt tre möjliga bokningar med 469kr som dyraste.
Med lite framförhållning så tar man när någon av dem kör riktiga kampanjer.
Kommer ju med jämna mellanrum för ca 300kr.
Man ska nog vara akademiker för att missa rabatter och istället komma ut med en handfull extratjänster och 600+ på kvittot.
=449:-
Besikta har 569 kr och 100kr rabatt.
=469:-
Så totalt tre möjliga bokningar med 469kr som dyraste.
Med lite framförhållning så tar man när någon av dem kör riktiga kampanjer.
Kommer ju med jämna mellanrum för ca 300kr.
Man ska nog vara akademiker för att missa rabatter och istället komma ut med en handfull extratjänster och 600+ på kvittot.
Hur exakt har tandläkaren blivit sämre? Apoteken? Det finns många fler apotek i dag än 2009 när det var reglerat och öppettiderna är mycket bättre. Priserna har inte gått upp mer än inflationen.Krilleman skrev:
Bilprovning är ju fantastiskt mycket bättre idag. För 15 år sen fick man vänta i evigheter. Nu får man tid samma dag i princip.
Tänk in man avreglerade hyresmarknaden. Så hade köerna varit ett minne blott
Redigerat av moderator:
Klart du inte hantverksmässigt kan tillverka medicin i ett apotek 2024. Det lämnar vi till homeopaterna och deras sockerpiller.M maria01 skrev:
Rätt använt är kreditkort med bonus en vettig grej förutsatt att man inte köper mer än man har råd med och alltid betalar räkningen i tid. Får in cirka en tusenlapp om året i bensinpengar där min enda motprestation är att se till att kunna betala räkningen i tid.
Alla kort har avgifter som butikerna betalar men det är inte många vettiga alternativ som är billigare och säkrare för butikerna eller konsumenterna heller.
Alla kort har avgifter som butikerna betalar men det är inte många vettiga alternativ som är billigare och säkrare för butikerna eller konsumenterna heller.
Jo men det är sant, betalar man inte folk anständiga löner och de inte betalar skatt osv, då kan man åka 'taxi" billigt.M maria01 skrev:
Personligen anser jag att folk ska kunna leva på en vit lön.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 891 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 891 inlägg
Jag äter ett antal mediciner som är receptbelagda. En av dem är ganska ovanlig. Under de 15 år jag ätit den har det aldrig varit något problem att få tag i den.Krilleman skrev:
Beträffande apoteken så är det inte enkom priset som är det primära.
Absolut kan priset ha blivit billigare. Klickar du hem din vara online med upphämtning på ditt lokala apotek kan det till och med bli svinbilligt, dessutom med Klarna, kontra att plocka det på hyllan själv. Typ Alvedon.
MEN, har du receptbelagda mediciner kan du råka på att åka land och rike för att få tag i alla recept du behöver:
[länk]
[länk]
Tillgängligheten utelämnade du i din analys.
Tills nu då den styrka jag äter inte tillhandahålls längre.
Detta beror dock inte på apoteken utan på att tillverkaren (Pfizer) helt plötsligt bestämt att dra in den på den svenska marknaden.
Det är nämligen ofta tillverkaren det beror på att en viss medicin inte finns.
Att idag när alla apotekskedjor finns på internet behöva åka landet runt verkar onödigt.
Att kunna köpa medicin även på kvällar och helger i ett fysiskt apotek tycker jag är utmärkt.
När bara det statliga apoteket fanns stängde de kl. 13 på lördagar och öppnade sedan inte förrän kl. 9 på måndagen på min ort.
Så det där med tillgänglighet kan betyda mer än en sak
Besiktade bilen förra veckan, 399:- hos besikta.Krilleman skrev:
Just på det ordet fallerar din utsago: Ibland.
En normal besiktning idag kostar väldigt långt över 500:-
Statliga bilprovningen tar ca 640:- för en normal tid nästa vecka.
Besikta tar 699:- för en tid nästa vecka.
Carspect ca 600:- för tid nästa vecka.
Alla stationer vill pracka på dig diverse "merförsäljning" i form av digitala tester.
Batteritest, ABS-test, E-diagnos, Trygghet, Trygghet PLUS, Trygghet KOMPLETT osv...
Stor varningsflagga är när dessa tester "säljs in" när du lämnar över nyckeln till besiktningsmannen!
Konsumentverket har forskat i ämnet.
Dom sämsta avtalen ingås när du inte planerat att ingå avtalet...
Har du bokat en bilbesiktning för att köra lagligt ett år till.
Håll dig till det...
Vill du ha någon form av E-diagnos på din bil, boka det i förväg! 👍
Det är sådan prispress på varje besiktning idag så många hallar står tomt.
Jag kan dra en sann anekdot som jag själv upplevde för någon vecka sedan:
Hade bokat besiktning 07,00 på statliga bilprovningen.
Kom dit 06,58.
Porten öppnades redan innan jag "checkat in"
Kör in direkt skrek en herre...
Jag var ensam på stationen ska tilläggas.
Omedelbart när jag lämnade över nyckeln började säljsnacket.
-"Vill du inte passa på och få detta också för X antal kronor extra..."
Suck!
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 891 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 891 inlägg
Varför inte använda internet?wildeside skrev:
Varför inte använda appen "Fass allmänhet"?
I den kan man se lagerstatus för en viss medicin på samtliga apotek på den ort man anger (dock ej när det gäller narkotikaklassad medicin). Den appen har jag haft oerhörd nytta av.
Jag ser direkt om den medicin jag behöver finns i lager på det apotek jag tänkt besöka.
När det gäller internet ser man också lagerstatus när man loggat in på sina recept.
Använd tekniken så är det hur smidigt som helst och nej det är inte svårt. Min mor på 84 år använder det utan minsta problem.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 891 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 891 inlägg
Apoteken är sämre på så vis att vissa mediciner får ju folk åka runt i evigheter för att hitta något. Komplicerat, speciellt för den sjuke.Clarken37 skrev:Hur exakt har tandläkaren blivit sämre? Apoteken? Det finns många fler apotek i dag än 2009 när det var reglerat och öppettiderna är mycket bättre. Priserna har inte gått upp mer än inflationen.
Bilprovning är ju fantastiskt mycket bättre idag. För 15 år sen fick man vänta i evigheter. Nu får man tid samma dag i princip.
Tänk in man avreglerade hyresmarknaden. Så hade köerna varit ett minne blott
Bilprovningen har blivit sämre. Här hade vi alltid tider, och stationer som inte fuskar och ljuger som tex Dekra eller carspect =)
Privatvården kan man diskutera, vissa sköter sig. Sen finns det de som fritt fram kan hålla på utan att sköta sig. Finns många exempel.