ullberg
Vår kombinerade kyl/frys på landet, en Miele KF 12823 SD verkar lämnat in, när vi kom ut igår hade säkringen till den gruppen gått i centralen. Gick utan problem att återställa och säkringen har inte gått sen dess men den verkar inte längre bli ordentligt kall. Efter en hel natt utdragen ur sin nisch och damsugen på baksidan (var inte speciellt mycket damm men ändå) dvs. Med väldigt god cirkulation var frysen strax under nollan och kyldelen kanske 5 grader under rumstemperatur - antar att det inte ska ta så lång tid att kyla det tomma utrymmet…

På baksidan hittar jag inte mycket som går att åtgärda, kompressorn brummar lite försiktigt, ser inga temperatursänkningar som går att återställa, finns någon växelventil(?) som jag inte riktigt ser att jag kan göra något med, så det enda jag gjort (utan att det gett någon effekt) är att knacka lite på kompressorn och känna efter något som kanske sitter löst, vilket jag inte hittat…

Kylen är något som följde med köksleveransen så antar att det inte är Mieles allra vassaste modell så min fråga: Är det värt att försöka laga en sådan eller är det bara att köpa nytt?

/U

Jag hade samma problem med min Miele frys. Den jobbade stenhårt men kunde inte komma ner i temperatur. Men efter en total avfrostning under ett nästan ett dygn då den blev helt torr på insidan inkl. alla dolda avfrostningskanaler så fungerar den perfekt igen.
Sannolikt nått som satt igen sig inne i systemet. 10 år är för kort tid på Miele. Våra tidigare höll över 20 år.

ullberg
Ordentligt avfrostad blev den under tiden säkringen var av, lukten från det som var i frysen gjorde det ganska tydligt :) vi fick också ägna stora delar av gårdagen att torka om och om igen för att så gott det går bli av med doften.

Viktigaste är att den blir helt torr inuti verkar det som i mitt fall. De dolda kanalerna för självavfrostning verkar varit boven hos mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.