Några lagningstips har jag inte, men Cu står mycket riktigt för att beredaren är av koppar.
Surt vatten kan mycket väl fräta sönder en kopparberedare på 10 år så jag rekommenderar en vattenanalys.
Sannolikt är en rostfri eller emaljerad beredare bättre för din vattenkvalité.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
M MagHam skrev:
Några lagningstips har jag inte, men Cu står mycket riktigt för att beredaren är av koppar.
Surt vatten kan mycket väl fräta sönder en kopparberedare på 10 år så jag rekommenderar en vattenanalys.
Sannolikt är en rostfri eller emaljerad beredare bättre för din vattenkvalité.
Jag håller med. Viktigt inför nästa köp av VVB.

Råkade ut för detta med min er56-300cu för 2v sen. Hade aldrig hört talad om att en cu sprang läck. Men det händer uppenbarligen min var dock 19år. Har du tur kan kemisk metall funka ett tag. Men jag had nog bytt ut den så fort som möjligt. Det är både tryck och temp växling som kanske får metallen att expandera/krympa. Så frågan hur bra det hållet.

• Gilla
Renoveringsrookien
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Råkade ut för detta med min er56-300cu för 2v sen. Hade aldrig hört talad om att en cu sprang läck. Men det händer uppenbarligen min var dock 19år. Har du tur kan kemisk metall funka ett tag. Men jag had nog bytt ut den så fort som möjligt. Det är både tryck och temp växling som kanske får metallen att expandera/krympa. Så frågan hur bra det hållet.
Hoppas det håller tills vi byter nästa vecka bara.

M mojjen skrev:
Märkligt. Vore intressant att höra Nibes förklaring. Smart att de bara har tre års garanti..

R Renoveringsrookien skrev:
Märkligt. Vore intressant att höra Nibes förklaring. Smart att de bara har tre års garanti..
Svårt att klaga på 19år

• Haha
Renoveringsrookien
  • Laddar…
Förra nyår hände samma för oss. Började läcka och även vi hade en Cu.
’nu bytt till en med emalj och anod. Får se om någon månad när jag kollar anoden hur mycket som har försvunnit.

S saltet skrev:
Förra nyår hände samma för oss. Började läcka och även vi hade en Cu.
’nu bytt till en med emalj och anod. Får se om någon månad när jag kollar anoden hur mycket som har försvunnit.
Jäkla nyårsexemplar!! ;)

Redigerat:
R Renoveringsrookien skrev:
Jäkla nyårsexemplar!! ;)
Jag hade en liten osynlig spricka i svetsen. Din ser dock ut som riktig korrosion. Har du kommunalt eller eget vatten? Köp ett vanligt pool vatten test, och kolla ph är det lågt, under 7.2 välj inte CU.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
undrar vf dom rostar, har tänkt flytta min beredare o då kanske det kommer in luft o syre i dom o när man fyller på sedan ..hmm bådar inte gott detta

B
Tappvv innehåller alltid lite syre.

Det är betydligt värre att då och då släppa in syre i radiatorkretsen, där brukar det finnas mer komponenter som inte tål syre så bra.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Från kommunens hemsida:

”PH värdet ligger på cirka 8 och är svagt basiskt”.

Brukar pH-värdet variera i det kommunala nätet? Om inte har då vår vvb med koppar rostat trots svagt basiskt. Ska göra ett vattentest inom kort.

Det som påverkar valet av korrosionsskydd är pH, alkalinitet, klorid och hårdhet på vattnet.
I min kommun är det väldigt mjukt vatten, 2dH, men annars 'vanligt' på resten. Koppar behöver lite hårdare vatten.
En rostfri tål lite mer på både pH, alkalinitet och klorid, men är det för hårt vatten är rostfritt fel val.

Har du kommunalt så ska dessa värdena finnas hos vattenverket. Ring in eller kolla hemsidan om det ligger ute där och skriv i tråden så kan jag kolla vad som behövs

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
S Spopas skrev:
Det som påverkar valet av korrosionsskydd är pH, alkalinitet, klorid och hårdhet på vattnet.
I min kommun är det väldigt mjukt vatten, 2dH, men annars 'vanligt' på resten. Koppar behöver lite hårdare vatten.
En rostfri tål lite mer på både pH, alkalinitet och klorid, men är det för hårt vatten är rostfritt fel val.

Har du kommunalt så ska dessa värdena finnas hos vattenverket. Ring in eller kolla hemsidan om det ligger ute där och skriv i tråden så kan jag kolla vad som behövs
Tack! Detta har jag i skrivande stund. Ska se om jag hittar mer...
  • Vi har mjukt vatten med ett värde på 4,2 DH.
  • PH värdet ligger på cirka 8 och är svagt basiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.