3 285 läst ·
41 svar
3k läst
41 svar
1-pol eller 3-pol automatsäkring?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 130 inlägg
Vad du behöver inhandla beror på en massa saker som man ser på plats, så din elektriker bör göra denna shoppinglista.N NeLa1 skrev:
Normalt det enda som krävs av den laddstation du tänker köpa är en JFB, men för ordningens skull brukar man även sätta ett överströmsskydd. En PSA väljer du endast om det är trångt om plats. Var beror på. Om laddstationen sitter nära mätarskåpet så är det det bästa valet men det beror på hur mycket plats det finns i mätarskåpet.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 479 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 479 inlägg
Måste man verkligen det? Del 6 i Elinstallationsreglerna har inte presumtion utan enligt elsäkerhetsverket så kan det användas som vägledning för kontrollen. Jag säger inte att man inte ska göra det men du brukar själv trycka hårt på tillverkarens anvisningar och där räcker det oftast att man trycker på test knappen vid nyinstallation av jordfelsbrytare för att kontrollera funktion.J J-banan skrev:
Har nog mer sett det som en rekommendation att testa frånkopplingstid och utlösningstid.
Däremot är det lämpligt att frånkopplingstid kontrolleras vid utökningar och ändringar utav befintliga anläggningar med jordfelsbrytare installerad eller om man återanvänder en jordfelsbrytare.
Men som @avh67f skrev så ska det regleras utav egenkontrollprogramet.
Tack för svaren! Det finns gott om plats i elcentralen. Laddar upp en bild strax.Bo.Siltberg skrev:
Vad du behöver inhandla beror på en massa saker som man ser på plats, så din elektriker bör göra denna shoppinglista.
Normalt det enda som krävs av den laddstation du tänker köpa är en JFB, men för ordningens skull brukar man även sätta ett överströmsskydd. En PSA väljer du endast om det är trångt om plats. Var beror på. Om laddstationen sitter nära mätarskåpet så är det det bästa valet men det beror på hur mycket plats det finns i mätarskåpet.
Tja, nåja ...H hempularen skrev:Men den mätningen skall ju egentligen utföras vid varje installation av jordfelsbrytare. Jag har uppfattat att både elektriker och hempulare "hoppar över" det ofta vid vanlig jfb installation (elektrikern jag anlitade för centralbyte för en del år sedan gjorde det inte).
Finns det skäl att denna mätning skulle vara viktigare just vid installation av A typ jfb, och laddstation?
Det har etablerats något som nästan kan liknas vid kutym att en ny JFB, direkt från kartong ska räcka att testas med testknappen. Jag tror att t.o.m elsäkerhetsverket någon gång har givit stöd för denna tanke.
Men denna fråga delar upp oss elektriker, kan man lugnt påstå.
Själv positionerar jag mig lite mitt mellan.
Jag kör så gott som alltid minst en koll med både testknappen samt med belastningsfunktionen i min fluke T-150.
Men ganska ofta så kör jag på med installationsprovaren också.
T-150 är ju ingen fullständig test, utan det är lika bra/dålig som testknappen, bara med fördelen att det är flyttat ut i anläggningen på rätt ställe, så bonusen är att man även kan upptäcka vissa fel i inkoppling av ledare på vägen.
Jag tycker dock att det är schysst att alltid när jag installerat och rotat i anläggningen göra ett snabbt testskott med T-150, även om jag inte ens rört någon JFB.
Till syvendes og sidst så är det inte viktigt att uppfylla paragrafer eller skriva OK i något protokoll, utan det viktiga är att överlämna en säker anläggning till kunden, papper och paragrafer är bara stöd och verktyg på vägen, och det går att missa mycket om man inte förstår saker och ting, eller bemödar sig att göra det som behövs istället för att bara köra efter en mall.
Så för att sammanfatta behöver jag inhandla följande?!
- 3-polig dvärgbrytare 25A (typ https://www.hornbach.se/p/dvargbrytare-hager-25a-3p-c-quick-connect/5842172/)
- Jordfelsbrytare (behövs det ytterligare en? Se bild)
- Överströmsskydd?
- Installationsskabel (typ https://www.hornbach.se/p/n1xv-r-5g6-0-6-1kv-t500/12249440/)
- 3-polig dvärgbrytare 25A (typ https://www.hornbach.se/p/dvargbrytare-hager-25a-3p-c-quick-connect/5842172/)
- Jordfelsbrytare (behövs det ytterligare en? Se bild)
- Överströmsskydd?
- Installationsskabel (typ https://www.hornbach.se/p/n1xv-r-5g6-0-6-1kv-t500/12249440/)
Och om du hade tänkt installera det själv så skriv det så får du rätt hjälp för att lyckas på ett bra sätt. Du skriver ju inte ut ditt namn och personnummer så ingen kommer sätta dit dig för ditt elarbete, men bättre att få rätt hjälpN NeLa1 skrev:
(Det är väldigt vanligt på forumet att man köper elmaterial själv men har "någon" som ska installera. Det näst vanligaste är väl frågor av någon som uppenbart pluggar till elektriker och behöver hjälp med en skoluppgift
En pensionerad elektriker kommer göra jobbet (motvilligt) så jag försöker förbereda så mycket som möjligt för att underlätta för honom.Tomtom79 skrev:
Och om du hade tänkt installera det själv så skriv det så får du rätt hjälp för att lyckas på ett bra sätt. Du skriver ju inte ut ditt namn och personnummer så ingen kommer sätta dit dig för ditt elarbete, men bättre att få rätt hjälp
(Det är väldigt vanligt på forumet att man köper elmaterial själv men har "någon" som ska installera. Det näst vanligaste är väl frågor av någon som uppenbart pluggar till elektriker och behöver hjälp med en skoluppgift)
Stämmer inköpslistan tro?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 130 inlägg
Jag skulle tro att 16A räcker, eller hur?N NeLa1 skrev:
Troligen behövs ingen ytterligare. Det beror på vad denna elcentral betjänar. Men då en JFB bara kostar 500 kr så kan du sätta dit en sådan så blir alla nöjda.N NeLa1 skrev:
Det har du redan tagit upp i första punkten.N NeLa1 skrev:
Behöver du verkligen 6 mm²? Hur långt är det till laddstationen?N NeLa1 skrev:
Den central du har där ser att att vara matad med 2.5 mm²
Lägg till fasskena och beröringsskydd ifall det någongång tillkommer flera grupper.N NeLa1 skrev:
https://www.hornbach.se/p/hager-fasskena-3-polig-12-moduler/8597116/
https://www.elbutik.se/product.html...PCrOaAvnAxK2mvZUEU0kp8Tbsu5-A7y0aAkZ9EALw_wcB