4 062 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
1 fas till lägenhet 400v spis
Tjena jag ska hjälpa en polare och koppla in hans spis som är en kombinerad spis och ugn.
Detta är ingen häll utan en gammal med spisplattor
Jag kan koppla den antingen som 2 fas eller 3 fas men får inte att koppla in den som 1 fas.
Kabeln som är dragen är en 3G2,5mm2 och sitter på en 20A säkring och lägenheten matas på en 25A säkring.
Finns det någon möjlighet att kunna koppla in spisen ? Eller polaren måste fixa in 3 fas till lägenheten?
Detta är ingen häll utan en gammal med spisplattor
Jag kan koppla den antingen som 2 fas eller 3 fas men får inte att koppla in den som 1 fas.
Kabeln som är dragen är en 3G2,5mm2 och sitter på en 20A säkring och lägenheten matas på en 25A säkring.
Finns det någon möjlighet att kunna koppla in spisen ? Eller polaren måste fixa in 3 fas till lägenheten?
Om spisen är märkt elementspänning 400V så är det kört. Då måste du ha trefas in i lägenheten eller en annan spis. Gissningsvis är det senare alternativet bättre då spisar med gjutjärnsplattor är närapå gratis på blocket.
Är det en spis som ska ha 400 Volt fungerar det inte med 230Volt in i lägenheten. Ska spisen däremot ha 2 - 3 fas + nolla fungerar det. Så går den inte koppla om så är det endera till att byta spis (troligen billigast) eller att fixa trefas till lägenheten (troligen betydligt dyrare).
Ja det var detta jag misstänkte tyvärr
får väl se hur det blir 
Brukar vara 4 mm[SUP]2[/SUP] till enfasspisar så det är nog ok.
Så är det ju oftast till enfasspis, men nu stod det 3g2.5mm^2. Kan ju mycket väl vara att man mätt diametern och misstagit den för area på FK. 3.14x(2.5/2)^2 =4.52 ger väl cirka 4mm^2 ledningsarea då det finns lite luft mellan ledarna i FK och därav ger en grövre diameter, än den faktiska ledningsarean, vid mätning.
Redigerat:
Det kan vara anslutningskabeln som avses. Den är ofta en dimension mindre t.ex 2,5 mm2 vid 20 a avsäkring. Att man gör sådana lösningar beror på att den ofta har bättre kylning än fasta ledningar i väggar.
Fast då skulle det väl inte gå att koppla den som 3-fas, behöver vara minst 4g2.5 anslutningskabel i så fall då gamla spisar oftast är kopplade utan nolla. Känns som det börjar bli lite OT, vad jag vill säga är att det kan vara idé att kolla upp om den fasta installationen är avsäkrad 20A på 2.5mm2. Om så är fallet kanske en generell översyn är på sin plats.
Hursomhelst lycka till med spisen
Hursomhelst lycka till med spisen
Ja det är ju inte säkert. Möjligen så, men inte säkert.frlise skrev:
Det beror ju på förläggning och kabellängd.
Är det utanåliggande kabel är ju strömvärdet map uppvärmning 27A.
Så är det bara tillräckligt kort dragning för att hålla spänningsfall och utlösningvillkor i schack så är mao grönt.
Och strömvärdet för 2 belastade FK2,5 i rör i vägg är 19,5 A, så det är ju nästan OK också. Och är det PEX-isolerade ledare (troligen inte) så blir strömvärdet 26A.
Visst, tumregeln är ju 2,5mm2 = 16A och 4mm2 = 20A.
Men det kan vara både mer likväl som mindre helt beroende på situation.
Klicka här för att svara