Hej. Vi är precis startgroparna med vårt husbygge och detaljplanen säger att vi bara får bygga ett 1-plans hus.

Vi har så gott som bestämt oss för att bygga ett 1,5 plans hus med 70 cm i väggliv eftersom det då inte klassas som en våning. Taklutningen blir 38 grader.

Min fråga, är det ovanligt att (endast) ha 70 cm väggliv eller har alla 1,5 plans hus det, förutom de som har höjt vägglivet och därmed bygger två plan? Hittar inga bilder på ovanvåningen med 70 väggliv, det tas tacksamt emot.

Tack för hjälpen

Visste inte att det fanns en exakt definition på hur mycket väggmåttet var på 1,5plan. Jag kallar mitt 1,5 men har 88cm innermått mot yttervägg. Får precis plats att sova om man ställer en säng där. 70cm blir nog svårt med huvudrum

70cm väggliv är det få som har, ofta drar man in innerväggen så den blir lite högre.

70cm regeln är från där ytterdelen av taket möter ytterdelen av väggen. Från den punkten till ovansida golv får det max vara 70cm vilket med taklutning ger betydligt mer på insidan
Enkelt handritad skiss som illustrerar 70cm regeln för väggliv där tak och vägg möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
70cm väggliv är det få som har, ofta drar man in innerväggen så den blir lite högre.

70cm regeln är från där ytterdelen av taket möter ytterdelen av väggen. Från den punkten till ovansida golv får det max vara 70cm vilket med taklutning ger betydligt mer på insidan
[bild]
Tack! Jo det förstår jag att men kan dra in väggen och det har vi också tänkt att göra. Se bild för sektion. Min fråga är egentligen om ni tror att det blir alldeles för mycket snedtak på ovanvåningen eller/och det blir alldeles för mycket outnyttjad yta som blir ”kattvind”? Eller tror ni ovanvåningen kommer att fungera??

• Sektionsteckning av ett hus visar inre rumshöjder, snedtak och potentiell kattvind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Chris11 skrev:
Visste inte att det fanns en exakt definition på hur mycket väggmåttet var på 1,5plan. Jag kallar mitt 1,5 men har 88cm innermått mot yttervägg. Får precis plats att sova om man ställer en säng där. 70cm blir nog svårt med huvudrum
Tack. Vet du vilken takvinkel du har? Upplever du att ovanvåningen fungerar okej eller blir det mest snedtak och bökigt?

Det brukar bli ganska okej övervåning. Det är ju ett helt vanligt 1,5 planshus som t.ex. de flesta Smålandsvillan och Älvsbyhus. Gå till ett visningshus och kolla så ni vet hur det är. Har ni yta på tomten är ju 1-planshus trevligt och kräver färre m2 för samma funktion

PDD PDD skrev:
Tack. Vet du vilken takvinkel du har? Upplever du att ovanvåningen fungerar okej eller blir det mest snedtak och bökigt?
33g och tycker det funkar bra. Klart att utrymmet inte kan användas som mitt i rummet men så stort dansgolv behöver jag inte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.