Hej!

Stämmer det att man får koppla med 1,5 mm2 kabel mellan en 16A spishäll och uttag? Det måste ju vara 2,5 mm2 kabel i vp-röret.

En fråga till. Jag har sett kopplingsbeskrivningar på spishällar (på detta forumet) där det finns två platser för N och två för jord och även att en fas kopplas ihop med N. Vad kommer den andra jord- och N-kabeln ifrån, dessutom går det ju inte att koppla ihop fas och N så den kan ju inte vara inkopplad(är det inte bättre att bara klippa av en oinstallerad fas-kabel?).

Mvh

/Jake

En anslutningskabel som hänger i fria luften (och är av en begränsad längd) anses få bättre kylning än en "kabel" som är innesluten i ett rör eller klamrad mot en vägg

Din andra fråga handlar troligen om hällar som är gjorda för att fungera i hela Europa. Dessa hällar har då 230 V elementspänning, så i Sverige kopplar man fasen till en pol märkt t.ex "L1" i hällen, och nolla till terminalen märkt med "N", medan man i Norge där man inte har någon nolla utan 230 V mellan faserna, där kopplar man fas1 till "L1" och fas2 till "N" (och ev fas3 till "L2").

Om du har något exempel på märkskylt som du kan posta så kan vi nog reda ut det.

• Gilla
HakanM
  • Laddar…
Man får gå ner i area på anslutningssladd. Men man bör anpassa den efter den anslutna lasten. Dvs om det är en spis/häll som under normala förhållanden kommer att dra 16A så bör man nog inte gå ner i area!

Tack för svaren.

Sågar lite i tråden o tar en bit: En VVB som tar 10 A vid 400V 2-fas, skall anslutas. Klämman i kopplingslådan, lr lådan i sig för den delen, är så liten o rapplig så att lägga in nått större än 1,5mm2 är näst intill uteslutet. Känns det då Ok att ta ta en 3G1,5mm2 ca en meter från brytaren till beredaren, när matningen är 2,5mm2 16A ? Matningen delas mellan en pelletspanna med en 6kW patron och VVBn på 3kW,så nedsäkring på linan är ej aktuellt, ej heller ny matning då kabelvägen är något krånglig.
Bra/Dåligt med 1,5mm2 anslutningskabel i detta fall? Dock sitter det 1,0mm2 monterat original, med anvisningen fast anslutning för 400V eller stickpropp för 230V.. Känns ju så där lagomt eller?

DjAlbert skrev:
Sågar lite i tråden o tar en bit: En VVB som tar 10 A vid 400V 2-fas, skall anslutas. Klämman i kopplingslådan, lr lådan i sig för den delen, är så liten o rapplig så att lägga in nått större än 1,5mm2 är näst intill uteslutet. Känns det då Ok att ta ta en 3G1,5mm2 ca en meter från brytaren till beredaren, när matningen är 2,5mm2 16A ? Matningen delas mellan en pelletspanna med en 6kW patron och VVBn på 3kW,så nedsäkring på linan är ej aktuellt, ej heller ny matning då kabelvägen är något krånglig.
Bra/Dåligt med 1,5mm2 anslutningskabel i detta fall? Dock sitter det 1,0mm2 monterat original, med anvisningen fast anslutning för 400V eller stickpropp för 230V.. Känns ju så där lagomt eller?
Ja, kör på det.

//Patrik

Är "plinten" så klen att det skulle bli problem med 2,5 i stället för 1,5 skulle i alla fall jag byta ut plinten oavsett.

Det är en Metro Therm beredare , så nån "plint" är det inte all tala om, bara en liten plastlåda med lock, en klämma och några flatstift, så att bygga om där blir en historia. Alltså en rätt simpel o billig beredare.. hade gärna sett en plint som tog 2,5mm2 och en klämma som klarade iaf en 3G2,5mm2, men icke då. Och få kunden att byta beredaren nu, nej du...
Men hade jag fått bestämma, hade det blivit en vettig beredare bara för elens skull.

Går det inte att montera en extra kappsling, med 10 Ampere dvärgbrytare i, vid övergången från 2,5 till 1,5?

Eller bara koppla in det med 1,5 då monteringsanvisningen anger 1.0 som orginal....

Jo det går ju, enligt reglerna om anslutningskabel. Men allra helst vill man väl ha samma area hela vägen till en apparat som vid fel kan dra hela gruppens märkström innan säkringen går utan att nån märker nått egentligt fel.
Dock får det blir 1,5mm2 i detta fall, reglerna är ju klara så..

Lånar denna gamla tråd lite då mitt ämne är lite samma. Bakgrund: i sommarstugan har jag fasta elelement som ansluts med sladd i vägguttaget. Jag har nu gjort dessa ”smarta” med en liten dosa från Mill Heating. Denna ser ut ungefär som ett kopplingsur. Problemet är att när man sätter i denna dosa blockeras andra uttaget i kontakten, och jag tänkte nu till jul ha lite ljusstakar och sådant. Man läser alltid att element och andra saker som förbrukar hög effekt absolut inte får anslutas med förlängingskabel. Men visst borde det vara ok att göra typ en förlängningskabel på säg 30 cm med tillräckligt grov kabel och kontaktdon som är dimensionerade för 16A? Vilken kabelyta bör man ha i så fall? Räcker det med 1.5 mm2 eller ska man upp till 2.5 mm2? Har inte exakt elementens effekt i huvudet just nu, men har för mig de ligger någonstans på 900-1500W, alltså en bra bit under 10A kommer användas.

Kabeln är inte problemet utan det är kontakterna och grendosor av dålig kvalité. Elvärme tycker jag inte ska vara ansluten med stickpropp! Det är synd att du lagt pengar på en stickproppsansluten styrning. Du kan komma lite närmare genom att låta montera fler uttag då det blir två kontakter mindre än en grendosa.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kabeln är inte problemet utan det är kontakterna och grendosor av dålig kvalité. Elvärme tycker jag inte ska vara ansluten med stickpropp! Det är synd att du lagt pengar på en stickproppsansluten styrning. Du kan komma lite närmare genom att låta montera fler uttag då det blir två kontakter mindre än en grendosa.
Tanken är att jag längre fram ska skaffa luftvärmepump, detta är en temporär lösning. Stugan har jag haft i snart 25 år med elementen. Underhållsvärmen har jag dock bara haft sedan förra hösten. Har funkat riktigt bra för vad det är :). Om man hittar kontakter av god kvalitet som dessutom är designade för säg 20A (jag kommer använda under 10A), och sedan en kabelstump på ca 30 cm - då bör väl denna lösning funka tillfälligt över jul-nyår när jag vill ha mina ljusstakar inkopplade? Stugan är byggd så att den har dubbeluttag vid varje fönster just avsett för elementen som varit med sedan start. Tidigare gick det nyttja båda kontakter då jag inte hade styrningen emellan som ju är skrymmande. Ett annat alternativ jag funderade på var att skaffa eurostickproppsförlängningssladdar, men till ljusstakarna har jag Philips Hue-smartpluggar som dels tar upp plats och dels är jordade, så det sket sig tyvärr också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.