Hej!

Min tjej och jag har börjat prata om att byta lägenhet mot hus och vi har börjat titta lite på hus och tomter. Vi står i kommunal tomtkö (Norrköping & Söderköping) och det är lite olika typer av tomter.

Det är framför allt två områden som vi tycker är intressanta. Det ena med plan mark och det andra troligtvis i en sluttning (det är inte klart än). Min fråga är:

Är det någon skillnad på kostnader mellan dessa båda alternativ? Dels markarbeten och dels själva huset. Jag förstår att det kan variera från hus till hus, men försök att svara rent generellt.

Hälsningar

/Håkan

Sluttningshus blir oftast dyrare. Exakt hur är jag inte människa att förklara, men det blir oftare sprängning (tror jag) och knepigare grund. Det är billigare att gjuta en enkel platta på mark än att göra en grund i sluttning som måste anpassas efter omgivningen.

Tror jag... ::)

Du kommer säkerligen att få proffsigare svar än detta! ;D

Tackar för svaret! :D

Det var väl lite som jag hade gissat, men jag hade hoppats på lite fler svar... :-[. Ingen som vet något mer - t.ex. en jämförelse mellan huspriserna?

Hälsningar

/Håkan

Hej igen!

Har suttit och läst ganska mycket här i forumet innan jag ställde min första fråga och jag har varit mycket imponerad när det gäller svar och engagemang. Detta är ett perfekt ställe för den som funderar på eller som har bestämt sig för att bygga hus.

Därför tycker jag att det är lite synd att jag inte har fått fler svar på min första fråga. Har jag möjligtvis ställt den i fel kategori? (eller är det en dum fråga? ;))

Hälsningar

/Håkan (hoppas på mer tur nästa gång :))

Jag är inget proffs på det här, men jag skall våga mig på en gissning om hur det kan tänkas vara.

Det abslout billigaste måste väl vara att bygga ett platt hus på en plan tomt. Ingen sprängning och väldigt lite markarbeten.

Sen om du skall bygga sutterränghus eller ett 1,5-planshus så kräver ju båda en platt grund så kostnaden för att göra själva grunden borde väl vara ungefär densamma för båda hussorterna, medan kostnaden för markplaneringen kan variera beroende på tomtyp.

Har du en sluttande tomt så är det väl ganska troligt att det blir bra mycket dyrare att gräva ut, alt. höja så det passar med ett 1,5-planshus, så där är det nog billigare med ett sluttningshus, medan det inte blir så stor skillnad i kostnad med ett sluttningshus på en sluttande tomt mot ett platt hus på en platt tomt.

Jag vet inte skillnaden mellan kostnader i att mura upp alt. gjuta väggar mot att ha vanliga träväggar och i sluttningshusfallet krävs det ju även återfylllnad på baksidan av huset så även det låter ju som om det blir lite merkostnader.

Sammanfattningsvis så tror jag att sluttningshus blir dyrare map på markarbeten, men för övrigt är nog skillnaden inte jättestor.

Men det här är bara mina gissningar, vi skall bygga sluttningshus i flera etage och eftersom vi har en extremt sluttande tomt har det aldrig funnits några alternativ vilket har gjort att vi aldrig bytt oss om att kolla upp skillnaden.

Sen kan ju en sluttande tomt se ut på en massa olika sätt, den kan vara lite sluttande i ett led eller slutta lite åt alla håll och om marken är "svårsluttande" så kan ju kostande för markarbetena bli i princip hur dyra som helst.

Hoppas att du blev något klokare!

Tackar så mycket sollentuna!

Jag ser när jag läser min fråga att jag inte riktigt har formulerat mig bra. Markarbeten kan ju självklart variera väldigt mycket så det är svårt att säga något om.

Jag skulle nog ha frågat om själva grunden bara - men det svarade du ju på :D.

Lycka till med bygget!

/Håkan

Jag tror också att det kan vara något dyrare med hus i sluttning, med tanke på jordtryck, vattenavrinning, återfyllnadsmassor, lastupptagningar etc.

Men på en villa kan inte det vara väldigt avgörande...

Så mitt råd är att ni väljer den tomt ni tycker bäst om. Det brukar man känna i magen.
Ni kommer ju aldrig att få veta om det hade blivit billigare eller dyrare på den andra.

Jag skulle personligen ta den platta. Har svårt för de utrymmena som hamnar in mot sluttningen, då jag ofta upplever dem som mörka.
Men det är OERHÖRT personligt.
Och om huset är stor nog så är det rätt naturliga stuvutrymmen.
Och Sollentuna kan säkert säger supermånga bra grejer om sluttningshus...

Så som sagt.

Låt magen bestämma...

Tackar för svaren!

Jag märker igen att min första inlägg inte var så lyckat - jag trodde att jag hade sökt ordentligt efter tidigare diskussioner om detta (tack MrMagic).

Det blir nog fler frågor när tomtfrågan är löst - det är en bit kvar än.

Svaren har i alla fall gjort mig lite klokare :D.

Hej !
Vi bygger ett sluttninghus, tomten gav inte så många alternativ.... och det känns jättebra ! Bor i ett 1 1/2 planshus nu och jag ser fram emot att få två _hela_ plan !!
Är ruskigt trött på våra snedtak på övervåningen, hopplöst att möblera våra barns små rum, garderob, bokhylla är jättesvårt att placera.
Vi kommer även få betydligt bättre biytor i sluttningshuset, idag är våra biytor = 0. (Men det kan man ju planera in även i ett 1 1/2 planshus.)

Vet inte hur mycket dyrare det blev, då vi kollade väldigt lite om möjlighet till annat hus än sluttningshus. På vår tomt hade grundkostnaden blivit dyr även för ett 1 plans eller 1 1/2 plans hus.
Har man en plan tomt är det skillnad förstås !

Lycka till !
Kicki

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.