Hej! Jag har ju tidigare byggt extra väggar i min lägenhet men lämnat öppet för luftflöde (där det är vitt på bilden är det helt öppet). Det gröna på bilden är tilluft och det blåa frånluft. Nu har jag haft OVK här i lägenheten och fått ett par anmärkningar. Jag förstår inte riktigt deras mätningar men det var 24 i badrummet och 0 i klädkammaren (om badrummet har de kommenterat att oj vad mycket). I köksfläkten förstår jag inte riktigt men deras mätare visade 1,5 enheter typ. Kanske 15 då? Det är den som är mätaren på bilden. Det står också nån anmärkning på köksfläkten men förstår inte vad det innebär. Kan någon förklara? Hur som helst har tjejen som mätte detta visat mig att flödet i klädkammaren var 0 på grund av att endast ett hål är öppet (laddar upp bilden). Hon sa att jag ej kan öppna dessa hål själv utan det är styrelsen som ska ta hand om det. Sen sa hon också att jag hade smutsiga filter bakom elementen... jag visste inte att de fanns där. Enligt dem så är det bara att dammsuga men frågan är vad som händer nu? Kan de skylla dåligt flöde i klädkammaren på mig (mina väggar)? Jag har inte ändrat nåt i klädkammaren och badrummet har inga problem att få luft till sig så undrar vad problemet kan bero på? Och undrar om det var problem med det sedan innan... Och vem betalar för justeringen av frånluften i klädkammaren? Vad är ett rimligt pris? Och hur svårt kan det vara att fixa alla anmärkningar som jag nämnt här? Behöver jag stå för en till besiktning eller är det vid nästa OVK som jag ska visa att jag har åtgärdat felen? Tack!

• Skärmdump av en mobiltelefon som visar foton app med en bild av en utfylld underhållsrapport eller arbetsorder för luftventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, vit plast med runda svarta hål, mobilskärm övre och undre delar synliga.
    Skapa konto
  • En fjärrkontroll ligger på ett köksbänk nära en handtagslös låda. Skärmdump från smartphone med tidsstämplar.
    Skapa konto
  • Ritning av lägenhet med vardagsrum, kök, sovrum, klädkammare, badrum, hall och balkong.
    Skapa konto
  • Gilla
Kristmansson och 1 till
  • Laddar…
OVK och tillhörande ombesiktning brukar föreningen stå för (antar att detta gäller en bostadsrätt).

Mätaren visar l/s (liter per sekund) Syns i displayen.

Oklart hur grejorna är uppbyggda, du får kontrollera lite mer varför där inte finns något utsug i klädkammaren. Ventilen ska vara ansluten till vent.systemet. Går ej att avgöra utifrån beskrivning/bilder.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E etompau skrev:
OVK och tillhörande ombesiktning brukar föreningen stå för (antar att detta gäller en bostadsrätt).

Mätaren visar l/s (liter per sekund) Syns i displayen.

Oklart hur grejorna är uppbyggda, du får kontrollera lite mer varför där inte finns något utsug i klädkammaren. Ventilen ska vara ansluten till vent.systemet. Går ej att avgöra utifrån beskrivning/bilder.
Tack! Ja, precis, en bostadsrätt. Jag har inte bott här så länge och förstår inte riktigt allt med ventilationen och hur det fungerar (vet inte vad det är för typ av ventilation utan bara var tilluft och frånluft finns).

L Lappkattfot skrev:
Tack! Ja, precis, en bostadsrätt. Jag har inte bott här så länge och förstår inte riktigt allt med ventilationen och hur det fungerar (vet inte vad det är för typ av ventilation utan bara var tilluft och frånluft finns).
Prata med grannar/styrelse för att få info om vent.system.
Ibland har varje lägenhet ett eget vent.system, kan sitta ovanför spis. Skötselinstruktioner för ett sådant ska du då kunna få från styrelsen.

I värsta fall har tidigare ägare gjort något ingrepp i vent.system som nu kommer i dager vid OVK:n.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Filter bakom element bör man ju rengöra en gång per år, bara att dammsuga ur, som hon sa.
Kan orsaken till dåligt flöde i köket vara smutsigt filter också?
Rengör det genom att först spola det med riktigt hett vatten och sen låt det ligga i bad med hett vatten och diskmedel ett tag och "gnugga" det. Skölj noga och låt det torka...
Om det är kolfilter måste det bytas.

Föreningen ansvarar för att OVK blir genomförd och godkänd, sen om du byggt om kan du behöva göra åtgärder.

Finns det alltså ett frånluftsdon inne i KLK?
Då får du lägga in en ventil/galler i dörren till KLK bara så ska det vara fixat. Finns inte någon ventil i KLK så borde det inte ingå i OVK eftersom det inte är bostadsutrymme.

anders07 anders07 skrev:
Filter bakom element bör man ju rengöra en gång per år, bara att dammsuga ur, som hon sa.
Kan orsaken till dåligt flöde i köket vara smutsigt filter också?
Rengör det genom att först spola det med riktigt hett vatten och sen låt det ligga i bad med hett vatten och diskmedel ett tag och "gnugga" det. Skölj noga och låt det torka...
Om det är kolfilter måste det bytas.

Föreningen ansvarar för att OVK blir genomförd och godkänd, sen om du byggt om kan du behöva göra åtgärder.

Finns det alltså ett frånluftsdon inne i KLK?
Då får du lägga in en ventil/galler i dörren till KLK bara så ska det vara fixat. Finns inte någon ventil i KLK så borde det inte ingå i OVK eftersom det inte är bostadsutrymme.
Jag har hunnit bo här i lite över ett halvår (flyttat in i mitten av sommaren förra året) så har inte kommit så lång med filer och så. Ja, det finns en frånluftsventil inne i klädkammaren men jag har ej rört något kring klädkammaren så vet inte hur det var tänkt och varför det är bara ett hål som är öppet.

Jag förstår att jag kan behöva göra åtgärder men frågan är om det är styrelsen som bestämmer vilka åtgärder eller om jag endast är skyldig att se till att ventilationen fungerar som den ska? De gillar inte mina väggar och vill säkert att jag tar ner men frågan är om det ens påverkar? Och vem betalar för själva godkänningen (ska de komma hit igen och kolla eller hur funkar det?)

Är det dåligt luftflöde i köket? Jag vet att folk i gruppen har tidigare sagt att köksfläktarna är superdåliga och suger ingenting (då menar de vid matlagning). Kan det vara av samma anledning som det är dåligt flöde? Hur mycket flöde ska det vara där?

E etompau skrev:
Prata med grannar/styrelse för att få info om vent.system.
Ibland har varje lägenhet ett eget vent.system, kan sitta ovanför spis. Skötselinstruktioner för ett sådant ska du då kunna få från styrelsen.

I värsta fall har tidigare ägare gjort något ingrepp i vent.system som nu kommer i dager vid OVK:n.
Vet inte om tidigare ägaren har gjort något men vet att folk i gruppen har tidigare klagat på att det är dåliga (svaga) fläktar vid spisen. Då syftar de främst till matlagning och att det suger dåligt. Så är det även hos mig... Undrar om det har med ventilationen att göra eller är det helt olika saker?

L Lappkattfot skrev:
Vet inte om tidigare ägaren har gjort något men vet att folk i gruppen har tidigare klagat på att det är dåliga (svaga) fläktar vid spisen. Då syftar de främst till matlagning och att det suger dåligt. Så är det även hos mig... Undrar om det har med ventilationen att göra eller är det helt olika saker?
Ta redan på vilket vent.system som ni har. Agera utifrån detta. Nu sitter vi bara och gissar och spekulerar.
Följ om möjligt rör från KK. Ev. ta bort ventilen i KK och se om där blir bättre flöde.

Vanligtvis är det innehavaren som ska stå för kostnaderna för rep./åtgärd på ventilationen.

Luftflöde ska uppfylla de krav som fanns då bostad och vent.anläggningen installerades.

Styrelsen är dina grannar och är sannolikt inga ventilationsexperter.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.