Test två, byte av scartkabel, utfört. Resultat: ingen skillnad! Scartkabeln jag köpte var en sån här. Är den ok? Den är i alla fall märkt "21 pins Scartcable, fully shielded, goldplated" och den är klart tjockare än den gamla.
Mer input: Brummandet blir betydligt värre när man kör text-tv. Vad kan det betyda?
Mer input: Brummandet blir betydligt värre när man kör text-tv. Vad kan det betyda?
Är det inte enklare och kasta ut "tjockisen" och köpa en platt-TV?
Det är bara att konstatera, gammal är äldst. Klart man skall lyssna på en gammal tv-reparatör. Det var den enklaste och billigaste åtgärden som var den enda som hade effekt. Efter att ha skruvat upp ljudet till max på digitalboxen så kan vi inte höra något brummande längre. Stort tack meckis!meckis skrev:
Har försökt att förklara detta för dom bekväma tonåringarna här hemma, justera volymen på TV'n, inte på boxen!
- Men det är ju jobbigt att trycka på två fjärrdosor ju! Skit samma att ljudet blir kass
- Men det är ju jobbigt att trycka på två fjärrdosor ju! Skit samma att ljudet blir kass
Det är därför det är bekvämt och använbart med en multifjärr, t.ex. Logitech Harmony one.snaggletooth skrev:
Jo, det har väl funderats på någon gång, men mina tidigare erfarenheter av universal är att originaldosorna ändå blir liggandes framme till slut.
Men kanske ska ge det en chans igen, det kanske har hänt lite på utvecklingsfronten dom senaste fem åren.
Men kanske ska ge det en chans igen, det kanske har hänt lite på utvecklingsfronten dom senaste fem åren.
Logitech Harmony är det bästa som hänt tv-tittandet här hemma! Slipper frugans tjat om hur jobbigt det är att få igång allt 
Eftersom allt är bytt och felet kvarstår så ligger nog problemet i digitalboxen. Som meckis skriver blir det någon form av korsmodulation mellan ljud och bild.
Detta var ganska vanligt i gamla analoga mottagare, men samma fenomen borde ju egentligen inte kunna uppträda i en digitalbox med SCART-utgång eftersom dom fungerar på ett helt annat sätt.
Man kan dock tänka sig att när det går ut hög signal till bilden så påverkar detta spänningen i boxen så att det återverkar på ljudet. Dålig jordning i boxen är en annan möjlighet.
Försök låna en annan box och testa.
Detta var ganska vanligt i gamla analoga mottagare, men samma fenomen borde ju egentligen inte kunna uppträda i en digitalbox med SCART-utgång eftersom dom fungerar på ett helt annat sätt.
Man kan dock tänka sig att när det går ut hög signal till bilden så påverkar detta spänningen i boxen så att det återverkar på ljudet. Dålig jordning i boxen är en annan möjlighet.
Försök låna en annan box och testa.
Har en Harmony one uppe och en Harmony 1100 nere. Det är ytterst sällan orginalfjärrarna åker fram.snaggletooth skrev:
Kul att man kunde hjälpa till
där är egentligen inget fel någonstans, utan problemet är när man reglerar volymen på digitalboxen måste man höja volymen högre på tv:n. Signalbrusförhållandet blir så sämre, brus är i detta fall videosignalen som läcker över. Go kväll!
Min erfarenhet är att man oftast inte behöver dra upp volymen helt till max ut från boxen för att slippa brum. Lägger man sig på ca 90% och ställer TVn på vettig nivå till det så brukar det inte brumma och man har fortfarande tillräcklig justermån på digitalboxens volymkontroll för de flesta tillfällen. Har hittills inte behövt göra några supportbesök hos föräldrarna sedan jag trimmade in det på det viset och instruerade dem att bara använda digitalboxens fjärr.