Det kan funka, då ligger man inom rimliga gränser :)

Fråga angående brummande TV.... har samma problem men jag har ingen Digitalbox ansluten utan TV:n är direkt kopplad till centralantenn i bostaden och heller ingen antenn på taket. Lägenhet. Vad beror då brummandet på och vad kan jag göra för att bli av med det? Vad säger den gamle TV-reparatören (meckis)?:) Av någon anledning så tycker jag mig ha märkt att det brummande ljudet i tevens högtalare har blivit värre sedan jag flyttat till ny bostad. Har även provat med en annan antennkabel men fortfarande samma problem. Det har med antennen att göra som konstaterats tidigare, men vad beror det på då jag inte har några andra enheter inkopplade...? Ljudet i fråga hörs som mest på låg volym och försvinner endast när högtalarna är satt på mute. Brummandet kommer o går hela tiden. Undrar också hur det kommer sig att detta problem inte existerade när TV:n var ny? (äldre Philips 100Hz) Annars är TV:n som ny, inga andra fel och klockren bild. Detta problem verkar ju även finnas på helt nya apparater så där ligger nog inte problemet. Tips?

Jag hade ett liknande problem med min hifi-anläggning med 50Hz-brumm i högtalarna. Jag löste då detta genom att koppla förförstärkare och slutsteg till ett ojordat uttag och då försvann brummet direkt. Detta trix hade tyvärr inte samma effekt på min gamla TV, vilket stärker tesen att det är antennpåverkan.

Redigerat:
Köp ett mantelströmfilter och sätt på antennkabeln. Lär lösa ditt problem.

2wire skrev:
Jag hade ett liknande problem med min hifi-anläggning med 50Hz-brumm i högtalarna. Jag löste då detta genom att koppla förförstärkare och slutsteg till ett ojordat uttag och då försvann brummet direkt. Detta trix hade tyvärr inte samma effekt på min gamla TV, vilket stärker tesen att det är antennpåverkan.
Har du någonting (förutom antennkabeln) kopplad till TVn?
Om du har det koppla bort allt och prova. Du kan även prova med att ta en bit tråd/kabel som du monterar mellan mittstiftet och mittuttaget, alltså ingen kontakt på skärmen/höljet (tar bort jordslinga)

Hej! Kan du göra några tester? Jag antar att du har "kabeltv" med en massa kanaler du kan få in via den vanliga kanalväljaren? om jag förstått rätt så är tv:n enbart kopplad till väggen o en antennkabel. Ingen annan utrustning?

Först måste vi konstatera om felet är orsakat av tv:n eller någon yttre faktor. Har du en video och en dvdspelare tillgänglig?

Prova gärna och ansluten en video med ANTENNingången. ha bara video o tv ihopkopplade. skippa antennen från väggen. sög upp videokanalen o kör igång en rulle. brummar ljudet fortfarande?
prova att anslut antennkablage, blir det någon skillnad på ljudet när du kollar videofilm? brummar dom vanliga kanalerna?

prova sedan att ansluta videon eller dvd via scart. brum?

lite beroende på utfall kan det vara flera orsaker.

1. ålder på tv:n elektrolyterna i tv:n tappar kapacitans = mer missljud pga dåligt glättade spänningar = laga tv:n
2. det kan faktiskt vara gamla grejor i kabeltvcentralen. dessa kan även brumma. ingen du kan göra mer än att klaga.
3. någon typ av jordslinga via antennen. det finns galvanska avskiljare till antennkablar.

vill gärna ha feedback av dig för att kunna analysera vidare!

:)

Jag köpte mantelströmfilter idag på Kjell & Company, men tyvärr ingen skillnad! Jag har inga andra enheter inkopplade, endast TV-antennen som är ansluten till TV:n! Tror TV:n är ca 12 år gammal. Inga andra problem, bild o annat funkar perfekt. Ljudet är extra påtagligt när det endast är TV-tablå och inget ljud sänds ut i form av musik mm, då är det ett konstant brummande, annars kommer det och går.

Låter som tv:n behöver service! Synd jag inte kan laga den över nätet. Prova att ansluta en video över scart, sedan antenn till video o bläddra kanaler på videons kanalväljare, kan ev bli bättre beroende på var felet är i tvn.om du nu har en gammal video...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.