9 784 läst ·
36 svar
10k läst
36 svar
Brummande TV
Sida 1 av 3
Har en del irriterande problem med brummande från TVn. Missljudet varierar lite, man hör hur det växlar vid scenbyte. Trodde först att det berodde på TVn, så vi provade till slut med dotterns TV men brummandet består. Återstår då mottagningen. Finns det någon chans att bli av med missljuden om man byter till en annan typ av antenn? Den nuvarande är av gammal typ och sitter på ena husgaveln på ett konventionellt maströr.
Det låter annars som en "jordslinga" tror jag det kallas. Prova en antennkabel med galvanisk avskiljare, dessa kan annars köpas löst och koppla mellan kabel och tv. Som denna: http://www.kjell.com/sortiment/ljud...vskiljare/galvanisk-avskiljare-vinklad-p30496
Med vänlig hälsning, Realdoolar
Med vänlig hälsning, Realdoolar
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Ritar du upp ett schema över alla kablar (el, tv, ljud osv osv) så kan du se att jorden går i en "loop", denna loop kommer plocka upp störningar.
En galvanisk avskiljare bryter slingan på sitt ställe och kan därmed bryta loopen.
Kjell har en för en hundralapp, ser kanske lite väl billig ut, men det var vad jag hittade bara sådär:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...aniska-avskiljare/galvanisk-avskiljare-p30411
En galvanisk avskiljare bryter slingan på sitt ställe och kan därmed bryta loopen.
Kjell har en för en hundralapp, ser kanske lite väl billig ut, men det var vad jag hittade bara sådär:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...aniska-avskiljare/galvanisk-avskiljare-p30411
Har du dator, förstärkare mm hopkopplade med varandra?
Prova med antennkabel in i digitalboxen sedan vidare till tvbox, ingenting annat får vara inkopplade till box/tv.
Prova spela upp en film på dvd kopplad till samma ingång på tvn.
Prova med antennkabel in i digitalboxen sedan vidare till tvbox, ingenting annat får vara inkopplade till box/tv.
Prova spela upp en film på dvd kopplad till samma ingång på tvn.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Aha! Och det är ett brummande som växlar med scenen TVn visar? Typiskt när det blir ljusare på skärmen så blir ljudet värre? Jag är ingen expert på det här, men har haft samma problem och som det förklarats för mig så är det ett känt problem med "tjock-TV" och beror typiskt på för stark signal. Signalen överlastar AGC-kretsarna i TVn, som inte fixar att reglera ner tillräckligt, vilket överlastar andra delar i kedjan och till slut bildröret. Om du tittar på bilden så ändrar den kanske storlek också? (Ja inte TVn alltså...) Det är nästa steg.dengroth skrev:
Om ljudet ändras när du vrider ner ljusstyrkan och kontrasten på TVn så är det nästan garanterat det här problemet. Om du har förstärkare i kedjan så behöver den vridas ner. (Man kan typiskt provocera fram problemet på det här viset också, genom att vrida upp).
Det är ett vanligt problem i kabel-TV nät. Min egen tjock-TV led av exakt samma problem när den stog i lägenhet. Men när jag flyttade med den till huset och ändrade anslutning så upphörde det. Och nej, det var ingen jordloop. Det hade jag problem med också innan jag fick till det, men de har jag mycket mer erfarenhet av så det var ett mindre problem.
Här kommer svar från en gammal tvreparatör: En fråga, jag antar att ni kör digitalbox eller ni har kabeltv? OM ni har digitalbox kan det vara följande orsak. Oftast har man en scartkabel mellan digitalboxen och tvapparaten. många gånger köper man en billig scartkabel o sätter mellan burkarna. Problemet med dessa är att skärmningen mellan bildinformationen och ljudet inte är bra nog. (audio/videosignalen). Eftersom vi har bilduppdateringsfrekvens på 25hz så finns det en signal på 50hz i videosignalen som lätt läcker över till ljudet. Då signalen är sammansatt med bildinformationen blir ljudet mer märkbar vid vita/ljusa bilder då amplituden blir större. En faktor som gör det värre är att INTE reglera volymen med digitalboxen!! Om man har låg volym på digitalboxen så måste man höja mer på tv:n. Då bli ströningarna från videosignalen större i förhållande till nivån på ljudet. Volymen på digitalboxen ska stå på MAX! Reglera sedan volymen på tvfjärren.
så för o koka ner alltihopa:
1. Höj volymen på digitalboxen på max, reglera sedan ljudet på TV:n
2. Köp en "fullskärmad scartkabel". skit i om den e guldplätterad, det e fullskärmat som e intressant!
3. Rapportera hur det gick
Bara för jag nu skrivit så utförligt har du säkert kabeltv via antennen o då är det ett internt fel i tv:n ;(
så för o koka ner alltihopa:
1. Höj volymen på digitalboxen på max, reglera sedan ljudet på TV:n
2. Köp en "fullskärmad scartkabel". skit i om den e guldplätterad, det e fullskärmat som e intressant!
3. Rapportera hur det gick
Bara för jag nu skrivit så utförligt har du säkert kabeltv via antennen o då är det ett internt fel i tv:n ;(
Redigerat:
Se där, lite mycket antagande från min sida mao. Då verkar väl de nämnda jordslingorna ganska troliga. Testa att dra ut alla kablar utom nätsladden till TV. Ta dem en och en medans ljudet är där och se om någon av dem ligger bakom jordslingan. Rapportera tillbaka här så ska vi nog reda ut hur problemet löses.dengroth skrev:
läste lite slarvigt i början, men ts snackar om antennsladd till antenn på gaveln. eftersom vi inte har några analoga sändningar antar jag att digitalbox används. min teori håller här då.
en litet tips, står det att scartkabeln är fullkopplad 21 stift, men diametern på kabel är mycket smal, då är det enkelskärmad = fulltständigt oanvändbar. Det ska vara en tjock kabel på iaf 1cm. På den gamla goa tiden med analoga signaler kunde man göra sämre kablage med enkelskärm, kunden märker oftast inget, eller iaf tänker inte på att det brummar i ljudet. annat exempel är enkelskärmade vga-förlängningskablage där det blir skuggbilder pga impedamsmissmatch i ledarna + kapacitiv koppling mellan färgerna.
en litet tips, står det att scartkabeln är fullkopplad 21 stift, men diametern på kabel är mycket smal, då är det enkelskärmad = fulltständigt oanvändbar. Det ska vara en tjock kabel på iaf 1cm. På den gamla goa tiden med analoga signaler kunde man göra sämre kablage med enkelskärm, kunden märker oftast inget, eller iaf tänker inte på att det brummar i ljudet. annat exempel är enkelskärmade vga-förlängningskablage där det blir skuggbilder pga impedamsmissmatch i ledarna + kapacitiv koppling mellan färgerna.
Stort tack för alla svar! Några svar/klargöranden:
- Ja, vi har digitalbox. Det är bara TV som är ansluten, inga andra apparater är ihopkopplade.
- Brummandet varierar som sagt med vilken scen som visas. Vet inte om det blir värre med just ljusa scener men brummandet blir väldigt påtagligt ibland när bilden växlar.
Har nu varit i staden och inhandlat galvanisk avskiljare och ny scartkabel. Skall bli intressant att testa. Vet inte när jag får komma till dock, just nu är det barnkanalen som gäller - allvarliga saker! Återkommer.
- Ja, vi har digitalbox. Det är bara TV som är ansluten, inga andra apparater är ihopkopplade.
- Brummandet varierar som sagt med vilken scen som visas. Vet inte om det blir värre med just ljusa scener men brummandet blir väldigt påtagligt ibland när bilden växlar.
Har nu varit i staden och inhandlat galvanisk avskiljare och ny scartkabel. Skall bli intressant att testa. Vet inte när jag får komma till dock, just nu är det barnkanalen som gäller - allvarliga saker! Återkommer.