Byggahus.se
Moving
Sixten76 skrev:
Ta en koll här..
[länk]

Sen får man kanske tolka det som något värde mellan låglutande och täckt med ex. pannor. Troligtvis blir det ju svårt att få panelerna att täcka precis hela ytan, ut till alla kanter pga att man helst inte ska såga i dem. :p

Håller själv på att kolla om man skulle kunna ha paneler över hela taket efter ombyggnad. En spännande tanke tycker jag, speciellt ifall det i framtiden går att få nettodebitering årsvis.

Någon som kommit längre med liknande planer?
Samma livslängd på alla takpannor?
 
Här är mitt integrerade tak med solceller
FB_IMG_1440854866932.jpg
 
  • Gilla
Thoomas och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Har du fler bilder och mer info? Jag vill veta allt! :)
 
tlundberg skrev:
Snyggt! Har du fler bilder och mer info? Jag vill veta allt! :)
På Facebook har jag lagt upp mer information https://facebook.com/groups/leidnersvilla


FB_IMG_1445062948047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
Då väntar jag bara på att få komma in i gruppen så att jag kan se bilderna :)
 
Riktigt cool lösning, och snygg! :)
 
Marcus Leidner skrev:
På Facebook har jag lagt upp mer information [länk]


[bild]
Vad fick du ge per kvm för ditt tak?
 
Moving
Kommer regeringen med straffskatt på elproduktion?
 
Moving skrev:
Kommer regeringen med straffskatt på elproduktion?
De måste bara se till att tillräckligt många blir beroende av sina anläggningar först.
 
Moving
Som jag hörde ska dom göra det lika korkat som i Spanien, bestraffa utgående el.
 
Ja visst är det korkat att beskatta utgående elen. Det skulle väl räcka med att staten ger så pass stora bidrag att det snabbt blir lönsamt med egen el ;)
 
Kul att se!

Räknat på vad det blir för "merkostnad" för solenergin kontra traditionellt betongpanne tak?
 
Det finns billigare takintegrerade system - varför ska allt vara så dyrt hela tiden.

Jag har letat och letat och det finns takintegrerade system som går räkna hem på kort tid <10 år. Ska man lägga tak för 279Euro per m2 blir det dyrt och lång återbetalningstid oftast uppemot 30 år..

I min jakt har jag blivit förtjust i tunnfilmspaneler just för att deras yta blir helt svart. Och då ska det vara varianten CIS som inte innehåller cadmium(cd) eller bly(pb) - dessa ämnen vill du inte ha att göra med. De strider även mot ROHS-direktivet.

Hur tänker allmänheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.