Byggahus.se

Solceller som takyta?

1. Moving
    Bannad Nivå 7
    Samma livslängd på alla takpannor?

2. M
    Medlem Nivå 1
  3. T
    Medlem Nivå 13
    Snyggt! Har du fler bilder och mer info? Jag vill veta allt! :)

4. M
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  5. T
    Medlem Nivå 13
    Då väntar jag bara på att få komma in i gruppen så att jag kan se bilderna :)

6. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Riktigt cool lösning, och snygg! :)

7. T
    Medlem Nivå 13
  8. T
    Medlem Nivå 13
    Redigerat 17 okt 2015 11:04
  9. H
    Medlem · Nivå 19
  10. Moving
    Bannad Nivå 7
    Kommer regeringen med straffskatt på elproduktion?

11. L
    Medlem Nivå 7
    De måste bara se till att tillräckligt många blir beroende av sina anläggningar först.

12. Moving
    Bannad Nivå 7
    Som jag hörde ska dom göra det lika korkat som i Spanien, bestraffa utgående el.

13. E
    Medlem · Nivå 22
    Ja visst är det korkat att beskatta utgående elen. Det skulle väl räcka med att staten ger så pass stora bidrag att det snabbt blir lönsamt med egen el ;)

14. R
    Medlem · Nivå 17
    Kul att se!

Räknat på vad det blir för "merkostnad" för solenergin kontra traditionellt betongpanne tak?

15. H
    Medlem Nivå 2
    Det finns billigare takintegrerade system - varför ska allt vara så dyrt hela tiden.

Jag har letat och letat och det finns takintegrerade system som går räkna hem på kort tid <10 år. Ska man lägga tak för 279Euro per m2 blir det dyrt och lång återbetalningstid oftast uppemot 30 år..

I min jakt har jag blivit förtjust i tunnfilmspaneler just för att deras yta blir helt svart. Och då ska det vara varianten CIS som inte innehåller cadmium(cd) eller bly(pb) - dessa ämnen vill du inte ha att göra med. De strider även mot ROHS-direktivet.

Hur tänker allmänheten?