Ska jag välja underlimmat eller ej? Fördelar och nackdelar?

Jag föreslår att du söker på forumet lite.. Finns flera trådar i ämnet..

Har sökt lite men hittar inget direkt svar utan folk bara svävar iväg i diskussionerna.

Om jag ska vara ärlig så är den största anledningen
till att vi valde underlimmat för att det är skitsnyggt.  :)
Förutom det så är väl fördelen att det är lättare att
rengöra diskbänken, ingen skit fastnar i skarven som
på en överlimmad.
Nackdelen är väl att det kostar ca 2-3000:- för själva underlimmningen.

Jag skulle välja underlimmat vilken dag i veckan som helst - under förutsättning att det inte är träskivor vi pratar om. Fördelarna är många enligt mig (helt tätt, lättare att hålla rent, snyggt osv osv :) ).

I träskivor är det ju en annan femma, att ha en snittyta mot den del av skivan som utsätts för mest vatten är ju knappast optimalt, och inte att glömma, allt vatten och annat slabb som knuffas med trasa eller svamp, eller vad som helst, ner i hon kommer ju att passera snittytan. Dessutom flyttar man ju i en träskiva bara kanten där smuts fastnar från ovansidan av skivan till undersidan :/

//Olle

Ovanstående talare sammanfattar det hela riktigt bra, men det finns ett annat alternativ:
Planlimmad.
Ikea är tokiga i att planlimma sina diskhoar och även om jag inte är ett fan av Ikea så har jag verkligen fått upp ögonen för denna metod av montering.
I laminat fungerar det ju kanon men i trä vågar jag inte riktigt uttala mig. Bättre än underlimmad i vilket fall som helst i och med att den exponerade snittytan blir nästan obefintlig.
Jag skulle gissa att urfräsning för planlimmad ho kostar minst lika mycket -om inte mer- än underlimmad.

Men men, varför inte slå på stort? Kör granit genom hela köket och underlimma allting. Det är det bästa som finns! :D

Nu blev jag förvirrad... Vad är det för skillnad på planlimmad och underlimmad, och vad finns det för andra alternativ?

Franke förklarar enkelt de fyra olika alternativen:
http://www.franke.se/katalog05/4.jpg (längst ner)
Notera att det vi kallar "Underlimmad" väljer Franke kalla för "Undermoterad", enligt dem är "underlimmad" någonting helt annat.
Enligt deras broschyr går det prima att ha planlimmat i trä.

För övrigt är Franke helt klart en personlig favorit gällande diskbänkar.

Illunion skrev:
Franke förklarar enkelt de fyra olika alternativen:
[länk] (längst ner)
Notera att det vi kallar "Underlimmad" väljer Franke kalla för "Undermoterad", enligt dem är "underlimmad" någonting helt annat.
Enligt deras broschyr går det prima att ha planlimmat i trä.

För övrigt är Franke helt klart en personlig favorit gällande diskbänkar.
Aha! Proffsigt! Tack för länken. Allt blev lite klarare nu, även om jag inte riktigt förstår när man ska använda vad och varför. Eftersom jag själv ska ha en massiv träskiva så borde ju en vanlig nedfälld ho vara bäst för att undvika vattenskador.

Illunion skrev:
Ikea är tokiga i att planlimma sina diskhoar och även om jag inte är ett fan av Ikea så har jag verkligen fått upp ögonen för denna metod av montering.
För att tydliggöra; IKEA planlimmar inga hoar, utan undermonterar (i träskivor) och underlimmar (i laminat). Vad jag erfarit är att planlimning är det bästa i en träskiva, då det är lätt att torka skivan efter att man slabbat (inga störande kanter, som i fallet nedfällning (som för övrigt är den vanligaste varianten på skivor från IKEA - alla som köper deras "vanliga" skivor (Prägel, Numerär, Pronomen och Lagan) är mer eller mindre tvingade att köra med nedfälld montering), och inga snittytor som utsätts för väta som i fallet undermontering).

Att göra detta ställer ju självklart lite krav på hantverkaren som utför arbetet (oftast bänkskiveleverantören) för att bli bra. Enklast att planlimma själv (eller åtminstone någon form av mellanting mellan nedfällning och planlimning) är runda hoar, där man kan fräsa ner skivan i ett drag med en vanlig överhandsfräs och en stång med stift som styr radien. Rektangulära hoar är ju betydligt svårare att få snyggt.

// Olle

• Gilla
Hästen123
  • Laddar…
Hej

Att tänka på är att träskivorna limmade med vattenbaslim och vad händer då om vatten tränger in i en dåligt underhållen snittyta.
Finns lite mer info i min tråd som hette underlimma diskho själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.