Hej Alla
Jag är ny på detta forum och tänkte ställa en fråga till alla vedeldare. Jag har luskat reda på en tämligen nyintroducerad Polsk panna (miljögodtjänd, underförbränning, fläktstyrd, keramik m.m)www.polimex.se. På pappret ser den mycket Ok ut men man undrar ju, hur kan den vara så billig? den måste ju vara kass.... eller???
Någon som hört/vet nåt?
:-/
MVH
Magnus

Billigt var det ju i alla fall..
Skulle nog vilja dra och titta lite "live" innan man köper nåt.
Är kvaliten dålig brukar det kännas.

//magnus

Har varit i kontakt med en "referens" som verkar mer än nöjd. Man vet ju aldrig hur mycket det är att lita på men det lutar nog åt affär i allafall. Vi får se nästa vecka när jag pratat med sotarn.
:) :)
/Magnus (sttegema)

Hör av dig här när du tittat närmare eller köpt en panna, alltid intressant att få höra mer!
/Kristian

Hej,

Är det tryckande eller sugande fläkt på denna panna?

Kikade lite på deras hemsida, otroligt låga priser :o

Pannorna har tryckande fläkt.

Kikade på 40kw, har hela 185 liters eldstad 8) och kostar 17600:- inkl. moms med erbjudande om 30% rabatt ;D

Frågan är ju kvalitet/funktion till det priset. Läste någonstans att dom skulle vara VÄLDIGT lättsotade. Kan nog vara värd att kika närmare på. ::)

Javisst, det kan ju vara ett klipp, men man skulle gärna se den i drift, svensk som man är ;)

17.600:- inkl moms var med rabatt redan avdragen enl hemsida för 40kW då, men man fick ju med en vedfuktmätare, vilket är föredömligt, så borde fler tillverkare göra. I vilket fall, priset är ju grymt, "gnugga-i-ögonen-varning" ;)

Tryckande fläkt har ju vart lite lurt förr, är det inte så att man måste stänga av den om man ska fylla på ved, eller det kanske är löst i nyare pannor???

En undran till som eventuella spekulanter kanske ska kolla upp: den var ju klassificerad enl klass 3 i Tyskland.
Det är ju den högsta klassen där de flesta miljögodkända pannor hamnar, men jag har för mig att Boverkets byggregler har ytterligare krav som ska uppfyllas, men jag är inte riktigt säker. Någon kanske vet om så är fallet eller ej, annars kan det vara värt att kolla närmare på.

Jag trodde att alla krav utöver CE- märkning innebar handelshinder även vad gäller vedpannor
Detta skulle i sådana fall innebära att man kan åka utomlands och hämta hem en utrusning
(till exempel på www.atmopol.pl)
Stämmer det??

Mja, kanske ;)

Nätade lite på Boverket ang mitt förra inlägg i strängen.
Det är tydligen så att Boverket byggt upp sina krav runt klass 3 i standarden, detta torde betyda att Orlan-pannorna uppfyller alla krav för att vara Miljögodkänd.

En passus dock även här:
Att en Europa standard är godtagen i Sverige betyder inte per automatik att den bara är översatt. Flertalet standarder skrivs om med tillägg etc för att passa oss i Svedala, nu verkar det inte vara så i detta fallet, men det skulle annars kunna medföra gränshandelproblematik inom EU.
Men å andra sidan tror jag det finns regler för detta.
De flesta standarder som skrivs om är oftast "gränshandelsoberoende", typ elsystemuppbyggnad i lokaler etc.

Ang Atmos i Polen så funkar det säkert, ringde på en annons i Blocket om en DC-35 ny på pall.
Försäljaren hade varit nere någonstans i Europa och köpt flertalet DC35.
Den stora nackdelen är dock garantier. Atmos i Sverige är nog inte speciellt hjälpsamma om det skulle hända något, Atmos har nog inte heller "World-wide" garanti, så det kan ju snabbt äta upp det positiva med ett bättre inköpspris!

Hmm.. jag blir mer och mer intresserad av Orlan-pannan. det enda kruxet om jag kan förstå är möjligen munstycket i "värmebeständig betong" istället för keramiskt material, men det ska tydligen vara bytbart för några hundralappar.

Hur är det med klassningsreglerna och miljögodkännande? Om man bor 500 m från närmsta granne och har en kilometer till nästa, spelar det (1) formellt någon roll och (2) informellt någon roll (dvs är det någon som bryr sig - sotaren kanske)?

Givetvis vill jag elda så miljövänligt som möjligt, men om pannan uppfyller tyska eller svenska krav torde i praktiken inte göra någon skillnad. Dessutom handlar det mer om, som så ofta påpekas, snarare hur man eldar och med vad. Har en gammal kökspanna som, utom i tändögonblicket, ofta bara ger en "rökfri" svag dallring ovanför skorstenen om den hanteras rätt och eldas med torr ved.

Gränsen för tätbebyggt område kan jag ej...
Men i vilket fall som helst så tror jag inte det spelar någon roll, då Orlan-pannan enligt Polimex ska klara kraven, då spelar det ingen roll hur mycket än grannen klagar, de kan då aldrig tvinga dig att kasta ut pannan, kanske tvingar dig som eldare att gå "eldarkurs" ;)

Men om man har en icke miljögodkänd panna i tätbebyggt område så kan kommunen teoretiskt sett kräva att du kastar ut pannan och byter mot miljögodkända grejer, detta fick jag veta när jag ringde min kommun, men det hade aldrig hänt - ännu!

Fick följande svar på min förfrågan på Orlan idag:

"När det gäller kvalité, pannor har tillverkats nu i 15 år, företaget har mycket stor erfarenhet, säljer i de flesta europeiska länder i några av de har de 80% av markanden. De flesta pannor av den typen är gjorda i 5 mm plåt, "Orlan" pannor är gjorda i 8 mm plåt. Det låga priset beror på att vi vill komma snabb på den svenska marknaden. De priser kommer att gälla 1 - 2 månader till. Vad beträffar tillbehör - rekommenderar jag att installera en Ladommat 21 och automatisk shuntventilstyrning."

8mm!! :o det var som tusan, förklarar kanske vikten, 550kg (40kw).

Tryckande fläkt är väl det som jag är lite skeptisk till, har ingen erfarenhet av det, men de flesta tillverkare går ju i från
tryckande varianten..måste finns bra anledningar. Å andra sidan bör fläkten hålla längre och vara mer eller mindre underhållsfri. 8)

Orlan ligger fortfarande som "het" kandidat.

Hej alla vedvänner.
Pratade idag med leverantören av Orlan:pannan och kan medela följande.

Angående den tryckande fläkten:
Om skorstensarea´n är för liten blir det problem med inrykning, han hade endast 100mm rör, och då var det lite problem med inrykning.
Om diametern är min 150mm så skulle det inte vara några problem.

Verkningsgrad:
Dom uppger 85% verkningsgrad, men dom skall leverera till Tyskland(tror jag det var) och dom kräver minst 87%, så har dom förbättrat pannan.
På fabriken har dom uppmätt 92% verkningsgrad, men dom ändrar inte sin uppgift förän Den är testad hos någon certifieringsmyndighet, eller vad det heter.
Då kommer man att få tillgång till testen, men alla pannor som tillverkas nu och sedan en tid är med förbättringarna.

Acc-Tank + laddomat
Dom förhandlar med någon tank-tillverkare och hoppas att inom någon eller några veckor kunna erbjuda acc-tankar till förmånligt pris.
Dom säljer redan laddomat och fler installatörer är på gång runt om i sverige.

Brinntid = 12 timmar ?
Om pannan är ansluten till acc-tank som kan ta emot en full ved laddning så brinner den upp på ca 3 till 4 timmar.
Men om temperaturen blir för hög så går pannan "ner" i lågenergiläge = håller glöden vid liv, och kan sedan gasa på vid behov.
Han hade provat pannan utan acc-tank och det fungerade men det blev lite ojämn värme så acc-tank är absolut att föredra.

Jag tycker det låter väldigt bra, hoppas någon hittar hit som har installerat en Orlan panna !!

MVH
Johan

Hej !

Jag har den beryktade orlan pannan !
Jag förstår att ni är skeptiska, men faktum kvarstår. :)
Pannan har uppfyllt de förväntningar som jag hade.
Det finns ryckte på detta forum att jag inte var ärlig. >:(
Det jag har lärtmig sen barnsben "Ärlighet varar längst,
eller?

Råd: Följer man instruktionerna så fungera det förträffligt.

L-I

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.