35 089 läst ·
14 svar
35k läst
14 svar
Underlimma diskho själv :)
ellHej
Vet inte dom tråden passar bäst här eller i Köksavdelningen, men moderator kan väll flytta den dit jag får mest gehör.
Har skaffat mig en ho från jula (stora modellen) den är tänkt att monteras ovanifrån.
Men men efter att tankat hem en beskrivning om hur man monterar den underlimmad så blir man ju väldigt sugen på att göra detta istället.
http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=268&a=3408
Inte säkert länken fungerar
Någon som har gjort detta själv och kan bidra med bilder och kommentarer?
MVH PP

Vet inte dom tråden passar bäst här eller i Köksavdelningen, men moderator kan väll flytta den dit jag får mest gehör.
Har skaffat mig en ho från jula (stora modellen) den är tänkt att monteras ovanifrån.
Men men efter att tankat hem en beskrivning om hur man monterar den underlimmad så blir man ju väldigt sugen på att göra detta istället.
http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=268&a=3408
Inte säkert länken fungerar
Någon som har gjort detta själv och kan bidra med bilder och kommentarer?
MVH PP

Har slagit ifrån mig iden nu, pga:
Efter samtalat med en egenföretagare som snickrar kök från grunden avrådda. Han sätter inte ens in en sådan diskbänkslösning i ett kök. Detta för att man tigger om problem. Bland annat så krävs ett 100% rigoröst underhöll för att inte vatten skall krypa in i skivan och förstöra det vattenbaserade limmet som skivan är ihoplimmad med. Problemen skulle troligen uppstå efter ca 2 år.
Och mitt sunda förnuft säger nej, ändträ i vasken! Syn det e ju så coolt. Men å andra sidan spar jag lite tid på att montera diskbänken så som det är tänkt.
Inga som haft denna lösning i mer än 4år och inte upplever problem?
Efter samtalat med en egenföretagare som snickrar kök från grunden avrådda. Han sätter inte ens in en sådan diskbänkslösning i ett kök. Detta för att man tigger om problem. Bland annat så krävs ett 100% rigoröst underhöll för att inte vatten skall krypa in i skivan och förstöra det vattenbaserade limmet som skivan är ihoplimmad med. Problemen skulle troligen uppstå efter ca 2 år.
Och mitt sunda förnuft säger nej, ändträ i vasken! Syn det e ju så coolt. Men å andra sidan spar jag lite tid på att montera diskbänken så som det är tänkt.
Inga som haft denna lösning i mer än 4år och inte upplever problem?
Har själv en underlimmad ho men då laminat från fabrik. Skulle själv inte kunna tänka mig att lägg en ho ovanpå då just denna kant blir en härlig kant för smuts och vatten att ligga och gosa. Skulle jag få välja mellan överlimmad på masivt trä eller underlimmat laminat skulle jag föredra laminat då jag har sett efekten av dessa kanter som blir. Uppväxt i et hus byggt 75 med överlimmad ho som inte va fräsch efter några år. Min underlimmade på laminat är nu ca 5 år och som ny.
Flitig inoljning borde räcka för att rädda ändträet. Har en skärbräda av stående furu klotsar som jag lägger i matolja någon gång per år och den suger garanterat inte något vatten.
Har precis anmält mig som prenumerant på GDS bara för att få läsa artikeln och sen läser jag att det kan ta upp till en vecka innan mitt prenumerationsnummer kommer fungera på hemsidan.
Vad behövs det för verktyg ni som har provat. Är det handöverfräs som gäller eller räcker det med att såga och slipa? Svårighetsgrad?
Vad behövs det för verktyg ni som har provat. Är det handöverfräs som gäller eller räcker det med att såga och slipa? Svårighetsgrad?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vad är det stora fördelen med underlimmning?
Om man inte gör det 100% perfekt (med passformen) så bildas ju ändå en liten springa mellan ho/bänk där skit och vatten kan gojsa in sig ?
Jag har snarare funderat på att försänka hon med en fräs - inte för att helt få bort risken för skit/vatten - men mest för utseendets skull...
Ev. skulle man kunna försegla kanten med genomskinligt silikon eller ett lacklager/clearcoat kanske ....
/K
Om man inte gör det 100% perfekt (med passformen) så bildas ju ändå en liten springa mellan ho/bänk där skit och vatten kan gojsa in sig ?
Jag har snarare funderat på att försänka hon med en fräs - inte för att helt få bort risken för skit/vatten - men mest för utseendets skull...
Ev. skulle man kunna försegla kanten med genomskinligt silikon eller ett lacklager/clearcoat kanske ....
/K
Är det inte det som kallas planlimning? Har egentligen inte 100% koll på vad som är vad, men jag tror planlimning liknar dina tankar.
Titta på http://www.fintradeservices.com/PDF/ruotsikeittioallasesite.pdf
sidan 21 av 23 i pdf:en visar man nedfällning, underlimning och planlimning. Verkar som det är planlimning som du funderar på att göra.
Velade mycket kring det här i samband med köksrenoveringen, men det slutade med en hel måttbeställd rostfri bänk istället i den delen av köket. Träskiva och vatten verkar bara vara jobbigt tyvärr...
Eller rättare sagt träskiva verkar vara jobbigt oavsett vad man gör med den. Har valnöt runt hällen och arbetsytorna. Skitsnyggt med de vita köket, men som sagt var jobbigt och ömtåligt, men vad gör man inte för utseendet (tydligen)
Titta på http://www.fintradeservices.com/PDF/ruotsikeittioallasesite.pdf
sidan 21 av 23 i pdf:en visar man nedfällning, underlimning och planlimning. Verkar som det är planlimning som du funderar på att göra.
Velade mycket kring det här i samband med köksrenoveringen, men det slutade med en hel måttbeställd rostfri bänk istället i den delen av köket. Träskiva och vatten verkar bara vara jobbigt tyvärr...
Eller rättare sagt träskiva verkar vara jobbigt oavsett vad man gör med den. Har valnöt runt hällen och arbetsytorna. Skitsnyggt med de vita köket, men som sagt var jobbigt och ömtåligt, men vad gör man inte för utseendet (tydligen)
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Planlimmning ser ut som det jag menar jaFrebbe skrev:Är det inte det som kallas planlimning? Har egentligen inte 100% koll på vad som är vad, men jag tror planlimning liknar dina tankar.
Titta på [länk]
sidan 21 av 23 i pdf:en visar man nedfällning, underlimning och planlimning. Verkar som det är planlimning som du funderar på att göra.
Velade mycket kring det här i samband med köksrenoveringen, men det slutade med en hel måttbeställd rostfri bänk istället i den delen av köket. Träskiva och vatten verkar bara vara jobbigt tyvärr...
Eller rättare sagt träskiva verkar vara jobbigt oavsett vad man gör med den. Har valnöt runt hällen och arbetsytorna. Skitsnyggt med de vita köket, men som sagt var jobbigt och ömtåligt, men vad gör man inte för utseendet (tydligen)![]()
Bra val: Rostfritt eller ngt annat fuktokänsligt material (typ sten) - är egegntligen bäst - men inte alltid snyggast. Vi kommer nog inte använda trä nästa gång. Och pga pris blir det nog laminat - inte sten. Eller kolfiber alt. beton som jag har lite tankar om iof...
/K
Klicka här för att svara