Jag ska bygga en duschhörna i tvättstugan och skall lägga klinkergolv och kakla väggen. Byggnormen säger att det måste vara tätskikt, men då kan ju inte väggen andas och transportera fukt?? Skaderegleraren nämnde tätskiktet Ardex8 + 9.

Hur har ni hanterat detta? Tätskikt eller inte?

Har satt fuktspärr där duschen är och runt golvbrunn. Och enligt det jag sett på branchreglerna står det att det är rätt sätt om källaren och golv inte är isolerad.

Jag har inte kommit dit än riktigt, men jag har för avsikt at använda Ardex diffussionsöppna tätskikt - 8+9. Det känns som det enda rätta - kan andas uppåt men inte släppa ned duschvatten och annat nedåt.

Du skall fuktspärra hela duschhörnan med lite marginal och golvvinkeln runt om ca 20 cm ut på golvet. Har du ett normalt stort badrum i källare typ 1600 x 2000 mm i annslutning till bostadsdel så bör man isolera hela badrummet som vanligt. Överskotts fukt vandrar då åt sidan.

Tullamore skrev:
Jag ska bygga en duschhörna i tvättstugan och skall lägga klinkergolv och kakla väggen. Byggnormen säger att det måste vara tätskikt, men då kan ju inte väggen andas och transportera fukt?? Skaderegleraren nämnde tätskiktet Ardex8 + 9.

Hur har ni hanterat detta? Tätskikt eller inte?

Bara en fundering, hur kan Ardex 8+9 transportera fukt åt ett håll? Hur vet det isåfall åt vilket håll??

På samma sätt som goretex vet om den ska släppa igenom ånga men inte vatten .;)
Sedan skulle inte jag lägga något sådant då man inte kan vara säker på detta material i många år framåt. Då kan man lika gärna köra den beprövade varianten.

får absolut inte va tätskickt i källar.. de måste kunna andas.. kan de inte de trycker fukten ut tätskicktet o får som följd att kaklet släpper.!

Ringde till Färgtema, Karlstad för prisuppgift. Ardex 8, 5 kg 1047SEK, Ardex 9, 5kg 218 SEK. Åtgång 1.5 kg/m2.

Pratade med en kille på Ardex angående tätskikt i min oisolerade källare. Ska ha badkar med dusch mot väggen. Tätskiktet ska vara badkarsbredden plus en meter åt sidan då jag ska ha badkaret med kortsidan mot väggen.

Han sa att Ardex8+9 är en tvåkomponent produkt som är diffusionsöppen dvs släpper ut fukt i väggen men inte släpper in något.

/Joakim

Stämmer bra det att den är diffusionsöppen när den är ny. Men är det någon som vet vad som händer om 10-15 år? Blir den då tät så är det inge vidare att ha den där. Nu ska ju du ändå bara täta runt badkar så risken att du sitter med helt tätskickt är ju borta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.