Hej alla!!

En kort fråga åt vilket håll öppnar ni badrumsdörren? Inåt eller utåt.
Enligt min fru så öppnas alla badrumsdörrar utåt, jag vill efter renovering öppna våran inåt.

// Git o Lars

Hej Git o Lars!

Det är nog allra vanligast att badrumms dörren öppnas utåt. Har frågat såväl snickaren som eletrikern då min fru ville öppna den utåt.

Detta hänger i hop med att badrummen i regel är relativt små jmfrt. med husets övriga rum och att man med utåtöppning inte begränsas i badrums möbleringen.

MVH
T

Mina toa/baddörrar öppnas utåt av två skäl: Mer plats utanför + att golvet är något högre i badrummet/toan pga annan golvkonstruktion. Det går mao inte att ha dörren innåt här.

men då skulle det kanske gå att öppna "våran" dörr inåt.
Tänk er dörrhantaget på vänstersida på denna databild.

// Git o Lars

• Bad_drr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säker funka med inåtgående för er.
Kommer själv att få 2 av 3 inåtgående dörrar till badrum/wc.
En grej som är bra med inåtgående dörrar är att man inte behöver tänka på "trafiken" utanför (i hall eller liknande) då man öppnar snabbt och lille Kalle kommer springande i 180. Pang! Jätten bula och :'(

P
Man monterar dörren så att tröskelns anslag hamnar in mot badrummet eftersom det är detta man gör uppviket på våtisoleringen emot. Då öppnas dörren utåt.

Framförallt så är det väl med hänsyn till rullstolsbundna personer som toalettdörren oftast öppnas utåt!? Normalt finns det inte plats att åka in med en rullstol och samtidigt stänga dörren om den öppnas inåt. Om man däremot har ett stort badrum så är det väl fritt fram att göra som man vill.

Vår dörr öppnas utåt. Detta för att den annars skulle riskera att "stå ut" i en hårt trafikerad passage i huset när det står öppen. Det var så från början och jag funderade på att byta håll när jag renoverade men kom fram till att det ovanstående skälet vägde tyngre mot att eventuellt få mer plats i badrummet.

Vår badrumsdörr öppnas inåt. Den är placerad på ett sätt att den inte tar något utrymme från övriga badrummet. Däremot hade den varit i vägen om den öppnats utåt.

Jag har fått lära mig att det är en kulturell grej. I en del länder är en dörr som öppnas utåt, så att man inte diskret kan smyga in på toaletten, helt fel. I vissa muslimska länder är det viktigt att placera toaletten i rätt riktning och i Sverige vill man normalt ha en dörr som öppnas ut från badrummet. Hemma hos oss har vi en av varje. Den dörr som öppnas inåt står irriterande mycket öppen. Det tror jag beror på att den öppnas innåt.
mvh fiddeli

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.