Bygger nytt och ska ha en stereo på övre plan med vanliga golvhögtalare.
Men borde vara smidigt att även kunna spela mp3 musik via en server.

Jag installera lexcomhome nätverk och ska ha ett uttag vid förstärkaren.

Scenario.
Tänkte kunna plugga in en laptop i nätverket och styra min server som innehåller mp3 musik. Sen kunna få ut ljudet i högtalarna på övreplan via den vanliga förstärkaren. Är detta möjligt ?

Jag ska ha ett mediacenter i mitt biorum på nedre plan så jag tänkte ha en enklare styrning av musiken på övre...

HJÄLP !

Köp en Squeezebox, http://www.slimdevices.com/.
Suverän liten pryl med bra ljud.
Spelar mp3, flac etc. etc från server + internet radio mm mm.

Squeezeboxen har en egen (open source) serverprogramvara - slimserver - som används. Jag vet inte riktigt vad TVersity skulle göra för squeezeboxen?

Tackar Kanon ! Verkar vara den grej vi behöver vad köper man denna billigast ?
Och hur monteras den på väggen ?

"Jag har beställt en extern DAC som jag skall koppla till squeezebox:en det skall bli spännande att se vad som händer med ljudet"

Vad är en DAC ?
Och hur kopplas den in ?

dac = digital->analog converter alltså konverterar den digitala signalen till analog som förstärkaren kan förstärka. Finns inbyggt i de flesta cd-spelare och mp3-spelare men den inbyggda brukar vara rätt dålig kvalite på. En bättre ger en mer korrekt analog signal till förstärkaren. Kopplas till en digital utgång från cd-spelaren etc.

Jag vet inte riktigt vad TVersity skulle göra för squeezeboxen?

Nej, kör man enbart squeezebox så är väl nyttan minimal.

Draven skrev:
Och hur monteras den på väggen ?
Den är tänkt att stå på något, men jag har sett ett antal hemmalösningar, om du är lite händig själv.

System for mounting a SB3 on a wall?
Wall Mount SB3
Wall mount

"Jag har beställt en extern DAC som jag skall koppla till squeezebox:en det skall bli spännande att se vad som händer med ljudet"

Vad är en DAC ?
Och hur kopplas den in ?
SB:n har en inbyggd dac, så du kan välja att köra analogt ut direkt till förstärkaren eller digitalt ut (optiskt eller coax) till en extern dac innan förstärkaren. Den inbyggda dac:en är ganska bra, men det går säkert att hitta bättre. Sedan finns det dom som inte tycker att de analoga utgångarna är bra och vill använda de digitala på grund av det.

Jag har kört analogt ut och med mina öron så låter det i alla fall bra.

connectionsqueeze.jpg

reardiagram.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.