Hej!
Jag håller på att förbereder för en kakling i badrum och tänkte sätta upp dubbelgips då regelavståndet är cc60.
Jag har försökt ta reda på det mesta om gips men glömde ändå tyvärr något så viktigt.

Jag köpte 13 mm danogips (2400x1200) och satte upp med PL400-lim samt dubbelgipsskruv mhja. en regelsökare allt perfekt "so far".

Tills sista skivan skulle upp, då upptäckte jag till min fasa att dom satt bak och fram.
Har aldrig pysslat med gips innan och hajade aldrig att det fanns något fram el. bakida.

Vet någon hur allvarligt det kan vara?

Kommer kaklet att sitta fast ändå?

//MeckarMicke

MeckarMicke skrev:
Kommer kaklet att sitta fast ändå?
Först har du ju tätskiktet och primer, men jo det lär sitta kvar alltihop (om du inte slarvar med något annat förstås) ;)

Hoppas på det men det finns ingen risk att pappen släpper och därmed kaklet?

Eftersom det är sämre papp på baksidan.

//MM

Nähä? Är det verkligen skillnad på fram & baksidan???? Verkar konstigt. Jag skulle nog fråga tillverkaren av gipsskivan för säkerhets skull. Posta gärna svaret här för jag skulle vilja veta det. Även om jag bara ska tapetsera så kan det vara kul att veta i alla fall :-)

Det är tydligen en viss skillnad på hållfastheten men jag har faktiskt fått lite olika svar beroende på gipstillverkare. En del säger att pappen inte har nån funktion medans andra säger att det endast är pappen som kaklet sitter fast i så jag vet faktiskt inte.

Fast ingen verkade ha stenkoll på det då jag tyvärr verkar vara den första som har lyckats vända på dom åt fel håll.

Men det är först och främst dom vikta kanterna man ska kasta ett öga på, i övrigt så verkar det vara hyfsat lugnt.

//MM

Många limmar ju sitt andra lager gips mot det första och då kommer ju den "dåliga pappen" att vara den sida som fäster skivan (om man vänt dem "rätt"). Ser eg enda nackdelen med baksidan att det är en sämre yta att spackla och måla på (snyggt) och det spelar ju ingen roll i ett badrum som ska kaklas.

Kör hårt och lycka till! :)

Ahh, tänkte aldrig på det.
Tackar för den informationen.
:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.