1 250 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Dags att uppgradera parken
Hej!
har läst här en längre tid nu och tyckte det var dags att bli medlem. Tänkte fira detta med ett inlägg
Har i ärlighetens namn tröttnat på alla undermåliga maskiner jag använt en längre tid, B&D-dragaren och no-name-sticksågen skall möta sina skapare inom kort.
Har varit och klämt på lite olika maskiner och använt några av dem. Jag föll för Bosch GSR 12 Voltarn (2200 kr nästan överallt) men tycker inte att jag hittar ett sånt pris som gör den till ett kap (har senaste halvåret sett inlägg om 1600-1800 spänn här och budgeten i julklappstider.. är begränsad :-[ )
Är det nån som sett nåt bra pris på 12'an (eller 14.4'an) vore det trevligt med tips.
Såg ett inlägg för ett par dagar sen om k-rauta men hittade inget där. Bor i Stockholm för övrigt.
Sticksågen kommer nog att inhandlas hos clabbe o - 1800 för 85 PE är ett bra pris tycker jag.
Väl mött!
har läst här en längre tid nu och tyckte det var dags att bli medlem. Tänkte fira detta med ett inlägg
Har i ärlighetens namn tröttnat på alla undermåliga maskiner jag använt en längre tid, B&D-dragaren och no-name-sticksågen skall möta sina skapare inom kort.
Har varit och klämt på lite olika maskiner och använt några av dem. Jag föll för Bosch GSR 12 Voltarn (2200 kr nästan överallt) men tycker inte att jag hittar ett sånt pris som gör den till ett kap (har senaste halvåret sett inlägg om 1600-1800 spänn här och budgeten i julklappstider.. är begränsad :-[ )
Är det nån som sett nåt bra pris på 12'an (eller 14.4'an) vore det trevligt med tips.
Såg ett inlägg för ett par dagar sen om k-rauta men hittade inget där. Bor i Stockholm för övrigt.
Sticksågen kommer nog att inhandlas hos clabbe o - 1800 för 85 PE är ett bra pris tycker jag.
Väl mött!
Halleluja... Den trogna verktygsfetishskaran utökas sakta men säkert ;D ;D
Om du tycker att 1800 är OK för GST85 så kolla först på GST 135 för att se vad du missar. Den ligger cirkus 500 högre men ger mycket mer i prestanda och stabilitet och väldigt bra features.
Om du tycker att 1800 är OK för GST85 så kolla först på GST 135 för att se vad du missar. Den ligger cirkus 500 högre men ger mycket mer i prestanda och stabilitet och väldigt bra features.
Man ser ofta GST85 för ca 1500 kr, jag tror att jag senast såg det hos Järnia. Kolla runt lite så har du sparat 300 kr till skruvdragaren. GST85:an är jag supernöjd med, jag tror att det är mitt favoirtverktyg, och jag har rätt många proffsmaskiner!
Lycka till!
/Johan
Lycka till!
/Johan
Jag köpte en GSR 12V för nån vecka sen på K-Rauta för 1495:- med 10mm chuck, 2st 2.0 NiMh batterier osv, 13mm chuck kostade några hundra till.
Har även köpt en GST 135'a från www.drift-underhall.se, och är grymt nöjd med den, jag tycker du starkt ska överväga 200kr till (mot Clas O) för GST135'an, kolla bosch hemsida för att jämföra maskinerna.
Har även köpt en GST 135'a från www.drift-underhall.se, och är grymt nöjd med den, jag tycker du starkt ska överväga 200kr till (mot Clas O) för GST135'an, kolla bosch hemsida för att jämföra maskinerna.
Tack för alla svar, får ta en tur runt i stockholm och omnejd. Var på K-rauta i bromma i tors eftermiddags men såg inga fina (och röda
) priser.
Angående GST 135'an känns den lite overkill. I och för verkar den ha lite sköna finesser och plastsulan verkar ju inte så tokig, men efter min förra sticksåg (må den vila i frid) känner jag att 85'an räcker. Eller, är det en sån stor skillnad på modellerna?
Har bara haft turen att köra med 85'an.
Geschwint/ Ja, det kommer min (ekonomiskt lagda) sambo surt att erfara ;D
Försvarstalen är redan skrivna.
Edit: Såg att D&U har GSR 14,4 - är det någonting att lägga extra på, lite extra kräm i dragaren?
Angående GST 135'an känns den lite overkill. I och för verkar den ha lite sköna finesser och plastsulan verkar ju inte så tokig, men efter min förra sticksåg (må den vila i frid) känner jag att 85'an räcker. Eller, är det en sån stor skillnad på modellerna?
Har bara haft turen att köra med 85'an.
Geschwint/ Ja, det kommer min (ekonomiskt lagda) sambo surt att erfara ;D
Försvarstalen är redan skrivna.
Edit: Såg att D&U har GSR 14,4 - är det någonting att lägga extra på, lite extra kräm i dragaren?
Visserligen är 135CE mycket att åka med men eftersom du haft en noname sticksåg så kanske du inte använt den så mycket just för att den inte höll måttet eller för att den inte kändes bra. Där tror jag faktiskt att 85'an är alldeles utmärkt. Skulle bara sakna snabbytet av blad lite... Känn ordentligt innan du pyntar upp så du inte efteråt blir besviken.
Sticksågen är något jag använder otroligt mycket. Den sågar exakt nog för att snickra med, beror visserligen mycket på 'det'
som håller i ratten.
Min erfarenhet är iallafall att det betalar sig med kvalitet i längden, det kan nog dom flesta hålla med om.
Jag skulle satsa på 12 voltaren då den har kraft nog att klara det mesta. Nu vet jag inte vad en 14,4 betingar men 12v är ju rätt vanligt så att den borde vara rätt mycket billigare än 14,4v
Sticksågen är något jag använder otroligt mycket. Den sågar exakt nog för att snickra med, beror visserligen mycket på 'det'
Min erfarenhet är iallafall att det betalar sig med kvalitet i längden, det kan nog dom flesta hålla med om.
Jag skulle satsa på 12 voltaren då den har kraft nog att klara det mesta. Nu vet jag inte vad en 14,4 betingar men 12v är ju rätt vanligt så att den borde vara rätt mycket billigare än 14,4v
Ja, för nog klämma lite på 135'an i alla fall. Känns egenteligen inte som så mycket att komprimissa om när det rör sig om ett par hundra kronor. Om man ändå skall göra en investering alltså.
Snabbyte är en fin egenskap och är inte att förringa.
Har kört en del med sticksågen men har mest blivit ickeprecisions-arbete, på grund av total avsaknad av förmågan till finlir. Se kan det ju bero just på 'det' som håller i ratten ;D.
GSR 12'an blir det nog - ska försöka hitta något ställe med bra priser bara.
Snabbyte är en fin egenskap och är inte att förringa.
Har kört en del med sticksågen men har mest blivit ickeprecisions-arbete, på grund av total avsaknad av förmågan till finlir. Se kan det ju bero just på 'det' som håller i ratten ;D.
GSR 12'an blir det nog - ska försöka hitta något ställe med bra priser bara.
Hemmafixare skrev:Ja, för nog klämma lite på 135'an i alla fall. Känns egenteligen inte som så mycket att komprimissa om när det rör sig om ett par hundra kronor. Om man ändå skall göra en investering alltså.
Snabbyte är en fin egenskap och är inte att förringa.
Har kört en del med sticksågen men har mest blivit ickeprecisions-arbete, på grund av total avsaknad av förmågan till finlir. Se kan det ju bero just på 'det' som håller i ratten ;D.
GSR 12'an blir det nog - ska försöka hitta något ställe med bra priser bara.
Kolla Woody i Huddinge också, dom har en väldans massa verktyg av god kvalitet och ofta rätt bra priser på tex Bosch.
Märsta Järn och Färg har haft 12V:aren med 3 batterier för 1995:- kolla telenummer på hemsidan och testa ring dit: http://www.marstajarn.se/index.htm (tyvärr inga priser på hemsidan..)
GST 85:an ska du kunna hitta för 1500:-, köp extrasågblad för mellanskillnaden (och lite extra splitterskydd + ev. parallellguide
)
Lycka till !
GST 85:an ska du kunna hitta för 1500:-, köp extrasågblad för mellanskillnaden (och lite extra splitterskydd + ev. parallellguide
Lycka till !
Är nu en stolt ägare av en GST 85 PE. Gick loss på 1595:- på Woody huddinge
- tack MathiasS.
Den känns precis som jag minns den. En mer gedigen och stabil känsla är svår att hitta (och sladden luktar som den ska ;D). Har skaffat en sak som kommer följa med länge.
Nu återstår 12 Voltaren.
Geschwint/ kikat runt och du har helt rätt angående 12 voltaren kontra 14,4:an. Det kan skilja rätt mycket i pris, vad det verkar.
JockeR/ Tack för tipset. Vet inte om jag behöver 3 Batterier, som det känns nu skulle jag kunna tänka mig att gå ner i pris för ett 2-batteri-erbjudande. Lär jag kanske ångra i framtiden i och för sig - de är ju inte helt gratis direkt.
- tack MathiasS.
Den känns precis som jag minns den. En mer gedigen och stabil känsla är svår att hitta (och sladden luktar som den ska ;D). Har skaffat en sak som kommer följa med länge.
Nu återstår 12 Voltaren.
Geschwint/ kikat runt och du har helt rätt angående 12 voltaren kontra 14,4:an. Det kan skilja rätt mycket i pris, vad det verkar.
JockeR/ Tack för tipset. Vet inte om jag behöver 3 Batterier, som det känns nu skulle jag kunna tänka mig att gå ner i pris för ett 2-batteri-erbjudande. Lär jag kanske ångra i framtiden i och för sig - de är ju inte helt gratis direkt.
Om man måste komplettera med batteri senare så kan det bli ganska dyrt (och kanske svårt att få tag på om man har otur...). Men såklart spelar priset roll, jag har själv "bara" 2 batterier ;D
Jag måste slå ett slag för dessa riktiga ficklampor som ibland kommer i ett kit med en skruvdragare! Jag har paketet med GSR + GLI ficklampan och ficklampan kommer ofta till användning! Inte minst nu när det är kolmörkt ute när man kommer hem från jobbet och ska hämta ved eller vad man nu ska fixa ute.
Hemmafixare: Kolla på http://www.drift-underhall.se på paketet med GSR 12V-VE2 + GLI ficklampan. Går på 2595:- med 2st 2.6Ah batterier. Dock är VE2:an stor och tung (men stark!) så den bör du gå och känna på i nån affär...
Lycka till och grattis till den fina stickisen!
Jag måste slå ett slag för dessa riktiga ficklampor som ibland kommer i ett kit med en skruvdragare! Jag har paketet med GSR + GLI ficklampan och ficklampan kommer ofta till användning! Inte minst nu när det är kolmörkt ute när man kommer hem från jobbet och ska hämta ved eller vad man nu ska fixa ute.
Hemmafixare: Kolla på http://www.drift-underhall.se på paketet med GSR 12V-VE2 + GLI ficklampan. Går på 2595:- med 2st 2.6Ah batterier. Dock är VE2:an stor och tung (men stark!) så den bör du gå och känna på i nån affär...
Lycka till och grattis till den fina stickisen!
Klicka här för att svara