4 830 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Inbyggd och upphängd toa
Hej!
Är det någon som kan ge en beskrivning om hur man bygger in en toa, dvs stegen efter att stälningen är monterad.... vad ska göras sedan, med vilka material och i vilken ordning? Finns det några bra beskrivningar att få tag på nätet?
Tacksam för snabbt svar!
//Renoverings novis
Är det någon som kan ge en beskrivning om hur man bygger in en toa, dvs stegen efter att stälningen är monterad.... vad ska göras sedan, med vilka material och i vilken ordning? Finns det några bra beskrivningar att få tag på nätet?
Tacksam för snabbt svar!
//Renoverings novis
Hej Mattias!
Jag har läst lite på din länk, men hittar inte bilderna på sista stegen för toaletten. Finns de med?
Vi har köpt en toa som ska vägghängas, men viste inte att det var mindre bra att skruva ner dem i golvet. Själklart ser jag ev problem med det nu, då jag läst lite om det på denna hemseda. Vi har tyvärr varit under tidspress och inte haft några bra bollplank under tiden (omständigheter), så visst har det blivit flera omotiverade beslut. MEN, då vi nu har denna toalett (det är en från JOMO, som säljs via vvs Marketing) med fästen både i vägg och golv, hur kan vi skapa en egen lösning för att undvika att borra i golvet?
Undrar novisen
Jag har läst lite på din länk, men hittar inte bilderna på sista stegen för toaletten. Finns de med?
Vi har köpt en toa som ska vägghängas, men viste inte att det var mindre bra att skruva ner dem i golvet. Själklart ser jag ev problem med det nu, då jag läst lite om det på denna hemseda. Vi har tyvärr varit under tidspress och inte haft några bra bollplank under tiden (omständigheter), så visst har det blivit flera omotiverade beslut. MEN, då vi nu har denna toalett (det är en från JOMO, som säljs via vvs Marketing) med fästen både i vägg och golv, hur kan vi skapa en egen lösning för att undvika att borra i golvet?
Undrar novisen
I länken finns en länk till en annan tråd, denna:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1410/60
Titta på sidan 3 om du inte länkas dit direkt. Jag har använt en IFÖ-fixtur som också är avsedd att fästas i golvet - vi har byggt så vi slipper det.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1410/60
Titta på sidan 3 om du inte länkas dit direkt. Jag har använt en IFÖ-fixtur som också är avsedd att fästas i golvet - vi har byggt så vi slipper det.
Varför denna plötsliga rädsla för att borra i golvet ?
Herregud, folk som har vanlig toalett borrar ju fyra hål för fästskruvarna.
Där har man ju verkligen ingen koll på hur silikonet runt plugg och skruv sitter.
Du har ju all möjlighet i världen att sätta silikon på pluggen, silikon på skruven, silikon på foten mot golvet. Man får ju ha en högtryckstvätt för att lyckas få in vatten om man gör enligt min beskrivning.
Jag sätter Geberit fixturer med vägghängd toa i alla badrum i mina hyreshus.
Dessutom så handlar det om att vatten skulle kunna komma in utifall att någonting började läcka i kopplingen till fixturen.
Gör ett skvallerhål längst ner mot golvet så ser du eventuell läcka.
In till lådan kommer ju inget vatten utifrån om du har fall på golvet och silikon mellan golvklinker å väggkakel.
Du kan lugnt slappna av med detta, det är en mycket mindre vattenskaderisk än ex blandarfästet som alltid är fuktutsatt.
Tänk på att man även sätter toaletter i rum helt utan fuktspärr, dvs toalett som inte är i badrum.
Folk och främst försäkringbolag har blivit övernojiga med rädsla för fuktskador.
Material och metoder har blivit så avsevärt mycket bättre senaste 10-15 åren, det är gott nog idag.
Om försäkringbolagen fick som de ville hade vi haft fall och golvbrunn i köket också.
Hoppas du blev klokare av detta
Herregud, folk som har vanlig toalett borrar ju fyra hål för fästskruvarna.
Där har man ju verkligen ingen koll på hur silikonet runt plugg och skruv sitter.
Du har ju all möjlighet i världen att sätta silikon på pluggen, silikon på skruven, silikon på foten mot golvet. Man får ju ha en högtryckstvätt för att lyckas få in vatten om man gör enligt min beskrivning.
Jag sätter Geberit fixturer med vägghängd toa i alla badrum i mina hyreshus.
Dessutom så handlar det om att vatten skulle kunna komma in utifall att någonting började läcka i kopplingen till fixturen.
Gör ett skvallerhål längst ner mot golvet så ser du eventuell läcka.
In till lådan kommer ju inget vatten utifrån om du har fall på golvet och silikon mellan golvklinker å väggkakel.
Du kan lugnt slappna av med detta, det är en mycket mindre vattenskaderisk än ex blandarfästet som alltid är fuktutsatt.
Tänk på att man även sätter toaletter i rum helt utan fuktspärr, dvs toalett som inte är i badrum.
Folk och främst försäkringbolag har blivit övernojiga med rädsla för fuktskador.
Material och metoder har blivit så avsevärt mycket bättre senaste 10-15 åren, det är gott nog idag.
Om försäkringbolagen fick som de ville hade vi haft fall och golvbrunn i köket också.
Hoppas du blev klokare av detta
Tack för era svar och länkar! Toppen!
Go kväll,
Novisen
Go kväll,
Novisen
Klicka här för att svara