Hej!

Ja, vad har ni fått betala dels för sprängning per kvm, med ett maximalt djup av 1.2 m, samt vad har ni betalt per m för ledningsgraven, 1.5 m bred och upp till 3 m djup?

Vi har betalt sprängning per borrhål och efter hur mycket dynamit som gick åt. Utöver detta har vi betalt för borrning i antal meter ( antal hålx djup) , dessutom etablering ca 5000 kr, samt timpeng och resor. Svårt att uppskatta pris genom att jämföra på annat sätt än dessa separata delar.
mvh
Peter

En annan kostnad som kan bli lika hög som själva sprängningen är besiktning av grannfastigheter. Räkna med 3-4000/hus som ligger inom 50m.
Jag har själv 8 hus som måste besiktas både före och efter, jag fick ett "mellan-tummen-och-pekfingret-pris" på 31.000 för detta. Vi vet exakt först när det är schaktat i början på juni.

/Lars

Vi har betalat 125000 kr för 175 kubikmeter berg inklusive etablering, besiktning och utlastning av det sprängda berget på tomten resp på lastbil. JAg tycker att priset var rimligt. Det är mycket pengar, men det var mycket berg som vi tog bort.

Sprängning: 140 000:- för ca 800 m3 inom tättbebyggt område (= många små salvor)
Grävare: ca 14 dagar a 600:-/timme
Bortransport: ca500:-/lass (1 mil transport)
Besiktning: 1500:/ hus plus 2000:-/skortsen
Alla priser ex moms

Jag tror vi gav 380 kr/enhet berg, men dyrt är det. Då ingick ALLT och vi kunde sova lugnt om natten.

Se till att sprängaren skjuter försiktigt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.