Ska snart bygga min första grund och jag tänkte höra om det var någon som hade några argument för/emot om jag ska använda lekablock eller L-formade kantelement som isolering/gjutform.

Lecablocken släpper igenom radon, den risken är mindre med L-block och betong.

Kantelementen fungerar även isolerande vilket lecablocken nästan inte gör. Så ska plattan vara isolerad bör du absolut använda kantelement, alternativt lecablock med separat isolering på utsidan. Med kantelementen slipper du också jobbet med att gjuta fast lecablocken.

Med kantelement måste man väl ”plocka bort” isolering upptill i kanten för att ha en rejäl betongkant som ska klara tyngden från ytterväggen. Tar sig kyla inte in under väggen då?
Med lecablocken kan man väl isolera enda emot på insidan och slippa detta?
Om man väljer leca, är det bättre att isolera ”vanliga” lecablock på utsidan då än att välja isolerade lecablock?

• grund.jpg
Nix

Kantelementen är fasade i toppen så du har några cm isolering utanför betongen hela vägen. Din regelstomme är såpass bred att vikten hamnar tillräckligt långt in för att hamna ovanför trevilgt tjockt med betong så det är inget problem

ByggaNytt skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
Nu kanske jag är vrång men, på bilderna så är isolering ”bortplockad” närmast kanterna. Det måste ju innebära att isoleringen blir sämre än om jag kunde isolera i samma ”höjd” ända till kanten. :-?

_David_ skrev:
Nu kanske jag är vrång men, på bilderna så är isolering ”bortplockad” närmast kanterna. Det måste ju innebära att isoleringen blir sämre än om jag kunde isolera i samma ”höjd” ända till kanten.  :-?
Visserligen, men om du jämför lamba värdena så ser du att ~3 cm cellplast mosvarar ~25 cm leca. Så även där L-elementet är urtaget så isolerar det mist lika bra som ett leca kantelement.

2001 byggde jag grund med Leca ISO-block på gjuten, bärande betongram. Jag lade 4 varv under golvnivå (800 mm). Fyllde med grus och makadam på vanligt vis. Sedan gjöt 100 mm betongplatta på 200 mm EPS-plattor.  Golvet (uppvärmt) ligger alltså inbyggt mellan isolerade väggar och på EPS-plattorna och det finns inga köldbryggor. Alla ytterväggar är Leca ISO-block. På så vis får man en isolerad vägg som går förbi golvisoleringen och golvnivån.  Isolationsvärdena på denna konstruktion är mycket bra.

ska du göra grund för egen räknings skull, givetvis ska du då använda dig av kantelement.

..//N

Ur kostnadssynvinkel då, kantelementen är väl dyrare?

kostnadssynvinkel...ja det är dyrare !
billigt...använd ställningsplank som form, du får det inte billigare, men så blir det ju inte så himla jättebra heller.

..//N

Prisskillnad: Hur mycke sklillnad talar vi om?

Ett 1,20 X 30 element kan du få för mellan 350-300 kr. Kom då ihåg att det isokerar 60 cm in. Så du behöver ett antal lecablock, plsu markisolering för att ersätta det plus arbetstiden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.