2 252 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Knasig idé?
En något konstig tanke har dykt i samband med att vår tomt måste ha en stenkista, dagvattnet ska kunna infiltreras på tomten. Det ska kunna gå att göra ett bräddavlopp till kommunens dagvatten men huvuddelen ska alltså tas om hand av marken. Den består av s.k siltig sand, lär vara ganska dränerande i sig. Sen finns det grundvattennivå på ett par meters djup.
Nu till min fundering: har tänkt gräva för jordvärme, extra längd på kollektorn ca 400m, och fick för mig att man kanske kunde leda dagvattnet i samma grävning som jordslangen, kanske inte 400m men ändå en rejäl bit. Då får man spridning på dagvattnet som kan filtreras i backen och kanske, kanske fukta området kring slangen. Är jag ute och cyklar, säg det i så fall. Finns det något i den här tanken, tipsa hur man skulle kunna gå tillväga, fylle/grundning i diket mm.
En utmaning så god som någon!
/me
Nu till min fundering: har tänkt gräva för jordvärme, extra längd på kollektorn ca 400m, och fick för mig att man kanske kunde leda dagvattnet i samma grävning som jordslangen, kanske inte 400m men ändå en rejäl bit. Då får man spridning på dagvattnet som kan filtreras i backen och kanske, kanske fukta området kring slangen. Är jag ute och cyklar, säg det i så fall. Finns det något i den här tanken, tipsa hur man skulle kunna gå tillväga, fylle/grundning i diket mm.
En utmaning så god som någon!
/me
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
NEJ NEJ NEJ för guds skull gör inte det. Det fryser runt jordvärmeslangen och det blir tjäle ca en halvmeter runt slangen så det skulle innebära att du bottenfryser avloppsledningen.
Honken
Honken
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden