Min syster och hennes man funderar på att köpa en bit mark, ca 70*100 m ute på landet. Vi har varit och tittat på åkern och konstaterat att det ligger en mindre damm på lerjorden i ena hörnet av tomten. Tomten är annars ganska flack. Jag tycker inte det borde vara ett stort problem med vattensamlingen, utan att det borde enkelt gå att ansluta till gränsande tomts dräneringsledningar som leder vattnet till en å några 100 m bort. Dessutom finns ett dike längs ena tomtgränsen vars vattennivå visserligen ligger i i höjd med tomten, men diket behöver ändå rensas ordentligt och kommer då att kunna ta emot mer vatten. Jag har inte kollat geologin, men antag att lertäcket är djupt och har låg genomsläpplighet, skulle ni ändå bygga? Tror niu att risken är stor för att fukt tränger in i huset? Marken kommer dessutom att genomgå en stor förändring eftersom de antagligen kommer att sätta dit träd som lä, buskar, gräs mm, vilket kommer att suga upp mer vatten. Har ni några tips? Avråder ni? Eller tror ni att det bara är att köra på?

Pernilla

Jag skulle nog villja se dräneringsfrågan löst först, Se till att få detta avtalat med markägaren vid ett köp så att det inte flammar upp om något år

höja/ fylla upp grunden man sen bygger på ? Då skulle man kanske få ett fall på minimum 1 meter Byggaren skriver om.
Nej, jag skulle i stället leta efter en naturlig kulle att bygga på ;). Står det några andra hus i detta området? Hur är dom platserade?
gaia

Sådan mark är det inte ovanligt att man måste påla på när man ska välja hur grunden skall lösas. Kan de lösa dräneringen och få ett geotekniskt positivt uttalande så kan det kanske vara idé att fortsätta men jag skulle nog akta mig. Som någon skrev tidigare skulle jag letat efter en kulle.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.