O
Ska nog inte jämföra denna rakt av med en på ytan likadan maskin.
Det kan vara stora förändringar som man inte ser.
Biltema har trots allt ett visst rykte att hålla sig till...
Och om man beställer 3000st klippare med option på flera så kan du bestämma både det ena och det andra.
Jag är ganska säker på att Biltema vet hur man gör affärer med kineser.... så vi behöver inte "oroa oss för det"


Med detta vill jag inte säga att den här maskinen är bra eller dålig... Det är ju insidan som räknas:)
 
Biltema säljer ju en del rackel, så iaf jag har inte så stora förväntningar på den.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Någon som inhandlat ännu ?
 
Installerade en under helgen, luckan för display och höjdjustering var sönder (hemskt dålig plast), den körde utan slinga (känns säkert). Minimala inställnings möjligheter.
Och när man väl fått den att funka så inser man att den har extremt dålig felhantering och ger upp för minsta lilla problem (Lyft? Starta om klipparen, Lutning? Starta om klippare, Krock? Funkar ibland, annars starta om klippare).
Sedan är den hemskt duktig på att klättra då det är väldigt högt mellan kaross och mark (Så har ej levande ting som inte fattar att man skall flytta på sig ute med denna klippare).
Inte på att tala om att den låter som en Bosch (Som en hårfön, som man hör in)

Skulle jag vara nöjd om jag ej hade ägt en annan robot? Ja förmodligen, då jag inte visste vad man annars kunde få för pengarna. Men i jämfört med Gardena eller tom Bosch så funkar den uruselt.
 
  • Gilla
fresve
  • Laddar…
Greenmate, har både för och nackdelar. Priset: 12 000 kostade den under märket Greenmate - Nu säljer biltema den för 8 000. Det är ingen dålig maskin, man får mycket för pengarna. Fjärrkontroll, regnsensor, infraröd sensor, li-ion batterier med stor kapacitet som ger lång klipptid, robusta motorer. Tyvärr hade jag inte möjlighet att köra den en full säsong då jag flyttade omkring en del förra sommaren.
Nackdelarna är som du skriver ganska högt klippljud, väldigt högt mot om man jämför med den Landroid som jag åxå har. Det är åxå sant att den är lite okänslig i front sensorn - Stannar inte alltid för mjukare föremål, kör den däremot in i något hårt så stannar den o vänder direkt. Man kan slå på den infraröda sensorn i fronten, då saktar den in då den närmar sig något stort. Att den skulle "klättra" har jag inte varit med om. Problemet för mig var snarare det motsatta: En väldigt ojämn gräsmatta. Är det så att den "guppar" till och båda framhjulen indikerar att de inte är i backen, och då tror roboten att den blivit "lyft", och stänger av sig. Starta den har man sedan inte kunnat göra med mindre än att slå in skyddskoden igen. Till slut fick jag helt enkelt öppna roboten o koppla loss den ena framhjuls sensorn. Sant att den rör sig snabbt, snabbare än landroiden. Kör man i väldigt högt gräs med gropar, så kan man väldigt många felmeddelande o stopp. Den tjuter stannar, men startar om (såvida den inte tror den blivit lyft). Den är Mycket kraftfull: Körde den som test i en före detta åker. Årsgammal gräs svål med gråbo o höga nässlor. Någon förbipasserande tyckte det var djurplågeri :) Så här i efterhand så inser jag att var det kanske lite dumt gjort, motorerna kunde ha bränt. Men den stod pall, och det blev en sorts "gräsmatta" till slut!
Din erfarenhet med knivarna har jag inte råkat ut för.
Andra nackdelar med Greenmate är att laddstationen och transformatorn är uselt kapslade och att avgränsar tråden kopplas med banan kontakter - vilket känns väldigt gammaldax. Man skall enligt min mening helst ha laddstationen under tak. Landroiden är ett föredöme i detta avseende!
Har haft problem med laddstationen o roboten, när det lutat. Greenmate när den startar, backar, stannar svänger lite till höger, kör fram ett stycke, stannar, svänger sedan till vänster - Tanken är då att roboten tar sig förbi laddstationen, träffar avgränsnings linan, och klipper längs linan till den kommer till laddstationen igen, efter strömkontakt backar den ut för att sen ge sig på resten av gräsmattan. I mitt fall med lite lutning, o en aning högt gräs, krockade Greenmate med laddstationen i stället för att träffa linan framför den! Denna avgränsar kabel klippning är guld värd - Det är något landroid saknar.
Hade ett löst (knappcells) batteri, som sitter på moderkortet, vid leverans. Roboten gick då inte att programmera ordentligt.
Skulle välja så hade jag valt Greenmate/LMR 24 framför Landroid (Som absolut inte är en dålig robot!) - För att jag tycker den har attityd, och man får mer för pengarna. Fjärrkontrollen, trådklippningen samt de kraftfulla batterierna är ett stort plus.
Men tar man sen in, hur lätt det är att få tag i reservdelar, samt kostnad för nya batterier - så är kanske är Landroid och föredra i det långa loppet...
 
Pauda skrev:
Greenmate, har både för och nackdelar. Priset: 12 000 kostade den under märket Greenmate - Nu säljer biltema den för 8 000. Det är ingen dålig maskin, man får mycket för pengarna. Fjärrkontroll, regnsensor, infraröd sensor, li-ion batterier med stor kapacitet som ger lång klipptid, robusta motorer. Tyvärr hade jag inte möjlighet att köra den en full säsong då jag flyttade omkring en del förra sommaren.
Nackdelarna är som du skriver ganska högt klippljud, väldigt högt mot om man jämför med den Landroid som jag åxå har. Det är åxå sant att den är lite okänslig i front sensorn - Stannar inte alltid för mjukare föremål, kör den däremot in i något hårt så stannar den o vänder direkt. Man kan slå på den infraröda sensorn i fronten, då saktar den in då den närmar sig något stort. Att den skulle "klättra" har jag inte varit med om. Problemet för mig var snarare det motsatta: En väldigt ojämn gräsmatta. Är det så att den "guppar" till och båda framhjulen indikerar att de inte är i backen, och då tror roboten att den blivit "lyft", och stänger av sig. Starta den har man sedan inte kunnat göra med mindre än att slå in skyddskoden igen. Till slut fick jag helt enkelt öppna roboten o koppla loss den ena framhjuls sensorn. Sant att den rör sig snabbt, snabbare än landroiden. Kör man i väldigt högt gräs med gropar, så kan man väldigt många felmeddelande o stopp. Den tjuter stannar, men startar om (såvida den inte tror den blivit lyft). Den är Mycket kraftfull: Körde den som test i en före detta åker. Årsgammal gräs svål med gråbo o höga nässlor. Någon förbipasserande tyckte det var djurplågeri :) Så här i efterhand så inser jag att var det kanske lite dumt gjort, motorerna kunde ha bränt. Men den stod pall, och det blev en sorts "gräsmatta" till slut!
Din erfarenhet med knivarna har jag inte råkat ut för.
Andra nackdelar med Greenmate är att laddstationen och transformatorn är uselt kapslade och att avgränsar tråden kopplas med banan kontakter - vilket känns väldigt gammaldax. Man skall enligt min mening helst ha laddstationen under tak. Landroiden är ett föredöme i detta avseende!
Har haft problem med laddstationen o roboten, när det lutat. Greenmate när den startar, backar, stannar svänger lite till höger, kör fram ett stycke, stannar, svänger sedan till vänster - Tanken är då att roboten tar sig förbi laddstationen, träffar avgränsnings linan, och klipper längs linan till den kommer till laddstationen igen, efter strömkontakt backar den ut för att sen ge sig på resten av gräsmattan. I mitt fall med lite lutning, o en aning högt gräs, krockade Greenmate med laddstationen i stället för att träffa linan framför den! Denna avgränsar kabel klippning är guld värd - Det är något landroid saknar.
Hade ett löst (knappcells) batteri, som sitter på moderkortet, vid leverans. Roboten gick då inte att programmera ordentligt.
Skulle välja så hade jag valt Greenmate/LMR 24 framför Landroid (Som absolut inte är en dålig robot!) - För att jag tycker den har attityd, och man får mer för pengarna. Fjärrkontrollen, trådklippningen samt de kraftfulla batterierna är ett stort plus.
Men tar man sen in, hur lätt det är att få tag i reservdelar, samt kostnad för nya batterier - så är kanske är Landroid och föredra i det långa loppet...
Var och tittade på Biltemas klippare som demonstrerades i helgen. Förstår inte hur du kan föredra den framför LD. Jag hade aldrig bytt ut min närmast problemfria maskin mot en som uppvisar så många brister som ni två beskriver. Fördelen med linklippning förstår jag inte heller, när min har klippt tillräckligt länge har den ju klippt 10-12 cm över linan överallt, dvs ungefär lika mycket som om den hade åkt gränsle över den. Jag får ju ändå trimma det som är kvar utanför linan så det hade blivit lika mycket jobb för mig.
Bara att Bilteman har fasta rakblad gör mig orolig. Dels lät den väldigt högt och sen kan det inte behövas mycket kottar, sten eller grenar för att slå sönder bladen, vilket är en säkerhetsaspekt av rang om man har barn eller djur på gräsmattan.
 
MBygga skrev:
Var och tittade på Biltemas klippare som demonstrerades i helgen. Förstår inte hur du kan föredra den framför LD. Jag hade aldrig bytt ut min närmast problemfria maskin mot en som uppvisar så många brister som ni två beskriver. Fördelen med linklippning förstår jag inte heller, när min har klippt tillräckligt länge har den ju klippt 10-12 cm över linan överallt, dvs ungefär lika mycket som om den hade åkt gränsle över den. Jag får ju ändå trimma det som är kvar utanför linan så det hade blivit lika mycket jobb för mig.
Bara att Bilteman har fasta rakblad gör mig orolig. Dels lät den väldigt högt och sen kan det inte behövas mycket kottar, sten eller grenar för att slå sönder bladen, vilket är en säkerhetsaspekt av rang om man har barn eller djur på gräsmattan.

Du behöver inte vara orolig att bladen går sönder, de är starkare än kniv disken så det är den som ryker.
Lämnade tillbaka min förra veckan då den bara höll en veckas körning. (Den körde in kniven i en stubbe)
 
  • Gilla
MBygga och 2 till
  • Laddar…
Någon som vet vad det är för begränsningskabel, finns det extra som tillbehör, och vad kostar den isåfall?
 
fresve skrev:
Någon som vet vad det är för begränsningskabel, finns det extra som tillbehör, och vad kostar den isåfall?
Snälla, kolla åt ett annat håll...
 
fresve skrev:
Någon som vet vad det är för begränsningskabel, finns det extra som tillbehör, och vad kostar den isåfall?
Jag såg ingen extra kabel på Biltema men det fungerar säkert utmärkt med Gardenakabel t.ex.
 
peternicklas
MattisH skrev:
Jag tror du missuppfattar. Beställer man från Kina via Ebay osv så spelar inga krav på vad EU ställer någon roll..
Dom sätter på en CE dekal och köparen tror att den är CE-märkt.

Naturligtvis gäller det inte för alla, men jag menar att bara för att det står CE på en grej man köper från Kina så betyder det inte att den är godkänd i EU. Enda sättet att se om riktig CE-märkning finns är ju att se ett testprotokoll (som kanske även det är kopierat)... :)
Har ingen betydelse varifrån en produkt kommer. Det är de som tar in den till den europeiska marknaden eller om de redan finns inom EU, som ansvarar för att CE-märkningen uppfylls. Så om du som privatperson importerar en klippare från Kina så har du ansvaret för att den uppfyller kraven för CE. Det heter i maskindirektivet att t.ex. roterande knivar ska inte kunna skada någon. Alla klippare har ett lyftskydd som gör att knivarna stannar på mindre än 2 sekunder vilket är ett krav i direktivet. Sedan finns det fler direktiv som kan komma att gälla för en gräsklippare.
 
peternicklas
Mikael_L skrev:
EN 60335-1
[länk]

Märkligt att jag lyckades googla fram en fullständig standard. Dom kostar ju annars multum att köpa. ;)
Nu har jag laddat ner den, för säkerhets skull. ;)
Den gäller inte längre, kom en ny 2009. Att köpe den kostar c:a 1500:-
 
Många bittra kommentarer när en ny klippare dyker upp i vanlig ordning.
Utseendet har lägre prio än funktion anser jag.
Klart positivt att det kommer ytterligare en aktör på marknaden.
 
peternicklas
Jo visst är det bra att det kommer fler aktörer på marknaden, sänker ju priset. Dock får inte säkerheten bli lidande. Sedan är det ju upp till var och en att skaffa sin egen erfarenhet varesig den är bra eller dålig. Tror dock att Biltemas klippare inte hade klarat min gräsmatta med de små framhjulen samt ett allt för tung klippare..
 
Eriksgatan
fresve skrev:
Någon som vet vad det är för begränsningskabel, finns det extra som tillbehör, och vad kostar den isåfall?
LMR24-klipparens begränsningskabel har artikelnr 936693, är 100 m lång och kostar 299 kr på Biltema. Är beställningsvara. Detta kan verka som billigare per meter än till andra robotar och höll på att locka åtminstone mig till att beställa den. MEN den är inte förtennad som andra kablar och verkar heller inte ha UV-motståndskraftig isolering (enligt Biltemas utmärkta support) så troligen har den kortare hållbarhet och är känsligare för småskador som t ex stenar som nöter hål i ytterisoleringen än vad vanliga begränsningskablar är. (Isoleringshål som då ger läckströmmar som stör ut systemet - förtennad kabel har bättre motstånd mot det rent mekaniskt).
En annan viktig upplysning till hugade spekulanter är att klipparens system endast klarar maximalt 200 meter totallängd. Det innebär att man enbart kan uppnå 2500 m2 genom att lägga slingan i en kvadrat med 50 meters sida där man klipper allting inom den, dvs. ingen innerslinga vilket ju behövs om man t ex har ett hus på sin tomt. Få har sådana tomter. Så mät noga upp tomten innan. Till min gräsyta på ca 800 m2 i u-form med ett 10 m2 uttag för en buskrad man får gå runt räcker inte 200 m slinga.
Jämför man i samma prisklass med t ex Bosch Indego som man nu kan köpa för 9071 kr så är det systemet specifierat till max 450 m slinga och klipparen officiellt till ca 1000 m2 vilket är en rimligare kombination där man har god marginal på klipparen och efter vad jag hittills har sett gott och väl borde hinna med även 2000 m2 tomter om de inte består av mycket gångar och trånga passager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.