Nimajneb skrev:
Du blandar väl inte ihop den med din 220??? ;)
[länk]
Och här kom lustigkurren!! :)

matte75 skrev:
Även om klipparen är en "Kina-maskin" så tror jag inte Biltema skulle våga sälja den om den skulle vara så osäker som du skriver att din klippare är. Biltema är väl antagligen en stor kund för tillverkaren av denna klippare så då kan väl säkert Biltema kräva vissa ändringar från din modell för att klara säkerheten?
Bara spekulationer från min sida då jag har svårt att tro att en sån stor aktör som Biltema är skulle sälja en klippare som inte kniven stannar på om man lyfter klipparen under drift.
Jag förespråkar alltså inte denna klippare då jag själv har en robotklippare från Wiper.
Håller med. Visserligen ser de likadana ut men jämför man faktabladet för "Greenmate" med Biltemas uppgifter så finns där fler skillnader än likheter: Biltemas siffror först, Greenmates efteråt: Klippyta 2500 kvm resp 1400 kvm, klippbredd 24 cm resp 27 cm, vikt 22 kg resp 17 kg. Låter inte som en identisk maskin rakt av.

Pärrko skrev:
Jag hade en sådan här modell förra året. Det är ju en kina modell som finns lite här och var. Min hette greenmate men var exakt likadan.
Den är totalt livsfarlig för djur och barn! Jag lämnade tillbaka min efter 4 dagar.
Den gick alldeles för fort, så den krockade väldigt hårt mot fasta föremål.
Knivarna trasas sönder och lämnar splitter efter sig i gräsmattan då de inte är ledade.
Maskinen "klättrar" upp på trädstammar och ställer sig i 90' utan att kniven stannar (ej alltid, men 3 ggr av 10) oacceptabelt!!
Men det läskigaste var ändå att om man lyfter den i baken så stannar inte kniven då heller..

Så jag avråder alla från att ens fundera på den här klipparen. Och ber er istället att kolla på de mer inkörda modellerna.. Man får vad man betalar för!!
Så båda är tillverkade i Kina (?) och de har iaf till synes samma funktion, dvs att klippa gräs. Självklart måste den vara skitdålig någon annan logiskt förklaring kan man inte komma fram till.

Pärrko skrev:
Och här kom lustigkurren!! :)
Jag förutsätter att det är dig själv du kallar Lustigkurren.
Du har tidigare bara lyft fram hur bra 220:n är baserat på din egen erfarenhet och det stämmer säkert. Men du har aldrig tidigare nämnt att du även haft en bulldozerklippare:)

Nimajneb skrev:
Jag förutsätter att det är dig själv du kallar Lustigkurren.
Du har tidigare bara lyft fram hur bra 220:n är baserat på din egen erfarenhet och det stämmer säkert. Men du har aldrig tidigare nämnt att du även haft en bulldozerklippare:)
Vad spelar det för roll om jag tycker att 220 är bra?
Det är Biltemas som diskuteras nu..
Då den är identisk till utseendet med greenmate förutsatte jag att det är samma maskin. Men det är säkert inte så..
Det var därför jag höjde varningens finger. Men strunt samma, köp ni den.. Glöm inte vakta barnen bara om den klipper samtidigt som de är ute på mattan..

Tack för ordet!

Eftersom Biltema verkar valt en standardfärg så betalar dom max 500USD FOB för klipparen.
http://www.alibaba.com/product-gs/772423137/C002_intelligent_robot_lawn_mower_auto.html

Tumregeln är ju att efter frakt, moms, mellanhänder etc etc så brukar 1USD = 10SEK. Vilket betyder att Biltema säkert har marginaler att sänka priset till 4995kr.

Om den skulle bete sig på det sätt som Pärrko påstår att den kan göra så lär den inte finnas kvar länge i Biltemas hyllor.
Vore intressant att veta vad som krävs för CE certifiering av en robotklippare.

CE dekalen kan tillverkaren sätta på utan att produkten testas av något kontrollorgan. De får dock själva stå för konsekvenserna om en olycka händer.

• Gilla
mattiaswahlberg
  • Laddar…
bobas skrev:
CE dekalen kan tillverkaren sätta på utan att produkten testas av något kontrollorgan. De får dock själva stå för konsekvenserna om en olycka händer.
CE märkningen är ingen testmärkning när det kommer från Kina OM det inte ligger en svensk återförsäljare eller nåt bakom produkten.. CE är förkortningen av Chineese Export. Det dom kan kopiera som gör att dom säljer lite mer på, det gör dom!

MattisH skrev:
CE märkningen är ingen testmärkning när det kommer från Kina OM det inte ligger en svensk återförsäljare eller nåt bakom produkten.. CE är förkortningen av Chineese Export. Det dom kan kopiera som gör att dom säljer lite mer på, det gör dom!
Visst finns det kanske en China Export dekal men det kan vi nog utesluta att det handlar om här.
CE märkningen har inte ett smack med en ev svensk återförsäljare att göra utan ett intygande att produkten uppfyller dom krav som EU har satt upp.

Därför vore det intressant det som jag efterfrågade om vilka krav just en Robotklippare måste uppfylla för att kunna CE märkas.

Jag tror du missuppfattar. Beställer man från Kina via Ebay osv så spelar inga krav på vad EU ställer någon roll..
Dom sätter på en CE dekal och köparen tror att den är CE-märkt.

Naturligtvis gäller det inte för alla, men jag menar att bara för att det står CE på en grej man köper från Kina så betyder det inte att den är godkänd i EU. Enda sättet att se om riktig CE-märkning finns är ju att se ett testprotokoll (som kanske även det är kopierat)... :)

MattisH skrev:
Jag tror du missuppfattar. Beställer man från Kina via Ebay osv så spelar inga krav på vad EU ställer någon roll..
Dom sätter på en CE dekal och köparen tror att den är CE-märkt.

Naturligtvis gäller det inte för alla, men jag menar att bara för att det står CE på en grej man köper från Kina så betyder det inte att den är godkänd i EU. Enda sättet att se om riktig CE-märkning finns är ju att se ett testprotokoll (som kanske även det är kopierat)... :)
Nja, en CE märkning betyder att produkten uppfyller dom krav som vi har i Europa bla kopplat till säkerhet. Förstår inte vad detta specifikt har att göra med Kina, CE märkningen gäller för alla producenter oavsett ursprungsland.
Visst kan bedrägeri förekomma från Svenska, Amerikanska och Kinesiska tillverkare men sådant brukar komma upp i ljuset och är inte värt risken om man vill driva en seriös business.

Om du googlar på CE märkning så kan du få ytterligare information.

Jag förstår inte vad det är jag ska googla. Jag vet vad ce märkning är men kineserna bryr sig inte om någon seriös affär, precis som många konsumenter fullständigt skiter i ce.

MattisH skrev:
Jag förstår inte vad det är jag ska googla. Jag vet vad ce märkning är men kineserna bryr sig inte om någon seriös affär, precis som många konsumenter fullständigt skiter i ce.
Jösses vilket tråkigt inlägg. Om du på allvar menar att Kineserna struntar i dom krav som finns på dom olika försäljningsmarknaderna så har du inte mycket koll på verkligheten.
Visst finns det skummisar även i Kina och Skåne (logiskt fler i Kina) som fifflar med sekunda varor och div certifikat men att dra 1.300.000.000 människor över en kam är bara sorgligt.

Så den intressanta frågan kvarstår fortfarande, vad innebär CE märkningen för Robotklippare.

När det gäller LMR24 så är den naturligtvis CE märkt av producenten och då det är en så pass dyr produkt med Biltemamått mätt så har dom säkert gjort några egna funktionella tester utöver CE direktiven för att inte skada Brandnamet.

MattisH skrev:
Nja, inte riktigt va?
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/CE-märkning

Mikael_L
Nimajneb skrev:
Så den intressanta frågan kvarstår fortfarande, vad innebär CE märkningen för Robotklippare.
Ja vilket direktiv faller den under?
Maskindirektivet? - fast det är ganska hårt, svårt att öht få en sådan här produkt godkänd då allt som ät rörligt ska vara skyddat mot åtkomst. Man blir liksom tvungen att sätta en skiva med plexiglas under klipparknivarna ... ;)

Något konsumentproduktstandard?

Kan inte någon som äger en sådan här gräsklippare kolla i de medföljande papprena vilka standarder och direktiv den är godkänd mot?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.