129 117 läst ·
202 svar
129k läst
202 svar
Biltema LMR 24 7999 kr.
Cheapy har den just nu för 10079 kr: http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product_10651_10551_115302_46
Hornbach säljer den för 10% under det vid oberopande av lägsta-pris-garantin.
Hornbach säljer den för 10% under det vid oberopande av lägsta-pris-garantin.
Hur kan Hornbach vara så otaktiska så att de inte bara sänker sitt pris till 10078 kr så slipper de ju att "ge bort" 10% extra, eller tror de inte folk är så om sig och kring sig så att de undersöker prisläget på marknaden kontinuerligtM J skrev:
Hornbachs uttalade prisfilosofi är att aldrig ha kampanj och att aldrig ha rea, men däremot har de en generös lägsta-pris-garanti...MBygga skrev:
http://www.hornbach.se/cms/sv/se/mitt_varuhus/projektfordelar/lagprisfilosofi/lagprisfilosofi.html
Nja, jag menade ju inte att de skulle ha kampanj eller rea, utan att de sänker priset permanent. Det verkar ju finnas rätt stora marginaler på denna maskin underligt nog så som firmorna studsar upp och ner med priserna. Utger man sig för att ha lägsta pris borde man ju leva upp till det utan att kunderna skall behöva påpeka det om och om igen.M J skrev:
Ser att Poolrobot.se säljer "sin" begränsningskabel för 299 kr / 100 m. Står inte vilken kvalitet det är, bara att den passar till alla robotklippare. Ser ut som HQ/Gardenas kabel men det är ju svårt att avgöra på en bild. Är den bra är ju priset väldigt attraktivt.Eriksgatan skrev:LMR24-klipparens begränsningskabel har artikelnr 936693, är 100 m lång och kostar 299 kr på Biltema. Är beställningsvara. Detta kan verka som billigare per meter än till andra robotar och höll på att locka åtminstone mig till att beställa den. MEN den är inte förtennad som andra kablar och verkar heller inte ha UV-motståndskraftig isolering (enligt Biltemas utmärkta support) så troligen har den kortare hållbarhet och är känsligare för småskador som t ex stenar som nöter hål i ytterisoleringen än vad vanliga begränsningskablar är. (Isoleringshål som då ger läckströmmar som stör ut systemet - förtennad kabel har bättre motstånd mot det rent mekaniskt).
En annan viktig upplysning till hugade spekulanter är att klipparens system endast klarar maximalt 200 meter totallängd. Det innebär att man enbart kan uppnå 2500 m2 genom att lägga slingan i en kvadrat med 50 meters sida där man klipper allting inom den, dvs. ingen innerslinga vilket ju behövs om man t ex har ett hus på sin tomt. Få har sådana tomter. Så mät noga upp tomten innan. Till min gräsyta på ca 800 m2 i u-form med ett 10 m2 uttag för en buskrad man får gå runt räcker inte 200 m slinga.
Jämför man i samma prisklass med t ex Bosch Indego som man nu kan köpa för 9071 kr så är det systemet specifierat till max 450 m slinga och klipparen officiellt till ca 1000 m2 vilket är en rimligare kombination där man har god marginal på klipparen och efter vad jag hittills har sett gott och väl borde hinna med även 2000 m2 tomter om de inte består av mycket gångar och trånga passager.
Jag har frågat Hornbach och de är väldigt trevliga och öppna med hur det går till. När man åberopar prisgarantin fyller de i ett formulär med konkurrentens pris mm och detta följs upp av en speciell centralavdelning. Förmodligen fortsätter de att bevaka konkurrentpriset för att uppskatta längden på kampanjen och se hur stor "skada" 10 % "hittelönsrabatt" kan ge jämfört med att sänka ordinarie priset för alla. Ju större andel av inköpen av varan som sker där kunden åberopar prisgarantin desto troligare att de istället sänker sitt ordinarie pris till samma som konkurrenten. Kommer dessutom tidigare kunder in och retroaktivt kräver pengar tillbaka så förstår de att de låga konkurrentpriset är spritt. Eftersom Cheapys Boschkampanj tydligt skyltas gälla t o m 22/5 och många köper sina klippare nu under våren, blir skadan relativt stor. Det blir därmed också troligare att Hornbach kommer att sänka sitt pris till Cheapys nivå (om de fortfarande har en positiv marginal) och ni som tänkt köpa en får därefter betala 1008 kr mer än om ni skyndar er.
(PS Jag jobbar varken på Hornbach, eller i branschen).
(PS Jag jobbar varken på Hornbach, eller i branschen).
Hej!
Har haft min klippare i två veckor. Kort summering:
Måste ha jämn gräsmatta. Annars går den långsamt, risk för att den stannar med error 6, dv.s. ingen slingsignal.
Den klättrar lätt, varje hinder måste vara 20 cm, det står också i bruksanvisningen, det stämmer!
Högljudd, hade tidigare en Landroid, stor skillnad.
Inte längre begräsningsslinga än 200 m. Den blir tvärknäpp om man har längre, blev tvungen att dela upp
min gräsmatta i två zoner.
Kapaciteten är möjligtvis runt 2500, men endast i teorin, begräsningsslingans tillkortakommande sätter gränsen, samt error 6 felkod, om den inte går emot slingan på fyra minuter... Hoppas det går att justera den gränsen, annars blir klipparen väldigt begränsad.
På plussidan: klipper bra, går länge på en laddning
Har haft min klippare i två veckor. Kort summering:
Måste ha jämn gräsmatta. Annars går den långsamt, risk för att den stannar med error 6, dv.s. ingen slingsignal.
Den klättrar lätt, varje hinder måste vara 20 cm, det står också i bruksanvisningen, det stämmer!
Högljudd, hade tidigare en Landroid, stor skillnad.
Inte längre begräsningsslinga än 200 m. Den blir tvärknäpp om man har längre, blev tvungen att dela upp
min gräsmatta i två zoner.
Kapaciteten är möjligtvis runt 2500, men endast i teorin, begräsningsslingans tillkortakommande sätter gränsen, samt error 6 felkod, om den inte går emot slingan på fyra minuter... Hoppas det går att justera den gränsen, annars blir klipparen väldigt begränsad.
På plussidan: klipper bra, går länge på en laddning
Undrar lite varför du bytte bort Landroiden mot denna som verkar ha betydligt större begränsningar och brister om man läser tråden.Mr Lat skrev:Hej!
Har haft min klippare i två veckor. Kort summering:
Måste ha jämn gräsmatta. Annars går den långsamt, risk för att den stannar med error 6, dv.s. ingen slingsignal.
Den klättrar lätt, varje hinder måste vara 20 cm, det står också i bruksanvisningen, det stämmer!
Högljudd, hade tidigare en Landroid, stor skillnad.
Inte längre begräsningsslinga än 200 m. Den blir tvärknäpp om man har längre, blev tvungen att dela upp
min gräsmatta i två zoner.
Kapaciteten är möjligtvis runt 2500, men endast i teorin, begräsningsslingans tillkortakommande sätter gränsen, samt error 6 felkod, om den inte går emot slingan på fyra minuter... Hoppas det går att justera den gränsen, annars blir klipparen väldigt begränsad.
På plussidan: klipper bra, går länge på en laddning
Är det samma som imover
Bytte från landroid pga storleken på min gräsmatta. Landroid hade ibland problem med att strömmen skulle räcka till vid hemgång, dvs. Hade för lång begränsningsslinga. Mitt hus mitt i klippmrådet hade jag som en ö så det gjorde att landroid gick runt extra vid hemgång och hhade inte tillräckligt med ström hela vägen runt. Med facit iland, så skulle der nog gått lika
bra med landroid om jag gjort två zoner till den. Men landroiden går långsammare och täcker mindre yta.
.
bra med landroid om jag gjort två zoner till den. Men landroiden går långsammare och täcker mindre yta.
.
Hur hanterar du två zoner, med en switch eller lyfter du över den?Mr Lat skrev:Bytte från landroid pga storleken på min gräsmatta. Landroid hade ibland problem med att strömmen skulle räcka till vid hemgång, dvs. Hade för lång begränsningsslinga. Mitt hus mitt i klippmrådet hade jag som en ö så det gjorde att landroid gick runt extra vid hemgång och hhade inte tillräckligt med ström hela vägen runt. Med facit iland, så skulle der nog gått lika
bra med landroid om jag gjort två zoner till den. Men landroiden går långsammare och täcker mindre yta.
.