I huset vär är spekulant på är det till skillnad från en vanlig villa 2st uthyrningsrum/studentrum som mer eller mindre är färdiga att hyra ut.

Enligt studentbekanta så kostar ett rum 2500-3000 och det råder stor brist på dom.
Samt att jag kan hyra ut ett rum till min egen firma som kontor 1-2000.

Det innebär en hyresintäkt som till stor del är avdragsgill på mellan 6 och 8 tusen.

Hur mkt vågar man hoppas det kan påverka lånets storlek?
Det är ju ändå en hel del som inte heller påverkas speciellt mkt av ändringar i ekonomin i stort.

Har läst något om att det inte kan räknas som garanterad intäkt, men nått måste det väl va värt?

MVH/

En del banker som är tjuriga säger noll i hyresinkomst för den inte är säker, vilket jag själv tycker är absurt.

Angående hyra ut kontor till firman. Vad har du för bolagsform? Detta kan vara lurigt att göra. Är det enskild firma är det omöjlig att ta mer hyra än vad det faktiskt kostar i uppvärmning och el till det rummet.

Jag har oxå hört nått sånt men man kan ju inte bara räkna bort 6k realistisk hyresintäkt i månaden?
Visst det är inte gratis att ha folk som bor men det underlättar ju ändå ekonomin mkt.

Jag har AB och då man sitter o jobbar hemmifrån halva kvällar o helgerna känns det inte som mer än rätt att kunna ta ut en hyra?

MVH/

AB är såklart lättare.

Nej men som sagt den ändå som kan ge dig ett riktigt svar är den banken du pratar med. Själv har jag köpt hus som jag bara hyrt ut och såklart räknar dom med dessa hyror. Helt upp till banken.

De flesta banker tittar på vilken typkod fastigheten har.
Om det är klassat som småhus så hamnar dina lån i denna kategori med för banken gällande ränta och värdering. Jag vill påstå att det då inte påverkar lånesumman om det finns uthyrningar eller ej, utan det är husets värdering och din egen personliga ekonomiska situation som är avgörande för bankens lånebeslut.

Om typkoden visar att det är ett hyreshus då är det en helt annan kalkyl som banken gör för att bevilja lån.
Då är det näringsfastighet och då beräknas husets värde på hyresinkomsterna och driftkostnaderna och därigenom fås ett värde på fastigheten som banken beslutar sin max utlåning på.
Om man har en egen bostad i hyresfastigheten beräknas ett schablon belopp för intäkt för denna bostad i kalkylen för fastighetens värde.

Detta är ju ett vanligt bostadshus.

Så du Roland tror inte att jag kan få låna mer pengar än det låne löfte jag har idag även om jag har dessa intäkterna?

Som sagt förstår jag såklart att det är bankens beslut men det som brister hos oss är i detta fallet inte kontantinsasen utan våra löner.
Alltså vår återbetalningskapacitet är för låg eller vad man ska säga, men det borde ju onekligen bli bättre med hyresintäkterna..

MVH/

Naturligtvis kan jag inte svara för ditt specifika fall utan bara "tro" som ett allmänt svar.

Det är ju helt upp till banken och dessutom är det så att det kan bero mycket på den person på banken som du förhandlar med om dom "tror" att du har återbetalningsförmåga eller ej.

Således kan du få olika svar på olika banker och kanske t.om olika svar på olika kontor inom samma bank. ;)

I min teoretiska värld vore en rimlig bankkalkyl denna:

Ökat låneutrymme = nettokassaflöde från uthyrningen / (evig) diskonteringsränta vars storlek motsvarar risknivån i kassaflödet

Tex så här: 7 Tkr per månad x 12 mån ger ett årskassaflöde på 84 tkr / 10% diskonteringsränta = 840 tkr

Men jag vet att bankfolket kan ha en i mitt tycke märklig syn på risker i fastighetsinvesteringar. Jag var spekulant på en hyresfastighet en gång och för detta gick banken endast med på 50% lånefinansiering. Ville jag däremot köpa en dubbelt så dyr villa (utan hyresintäkter dvs bara kostnader) var det inga problem att låna 85%.

Tror att de är styrda av bankreglering och den riskklassning för olika typer av investeringar som följer av detta. Kommersiella fastigheter är riskfyllda och bostäder säkra med den logiken tycks det.

Håller precis på och förhandlar med banken där jag ska baka ihop några lån i villan.

Har upplyst banken om att vi har två hyresgäster á 4 000 kr/månad och hon frågade om jag ville
att dom skulle räkna in det i budgeten och jag sa ja till detta.
Nu har dom fått våra inkomstuppgifter, hyresinkomsterna och det nya värdet på huset.

Kan återkomma om jag får någon mer info om hur dom resonerar kring hyresintäkterna.

• Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Prata inte bara med din egna bank, tala om att du håller på och jämför alternativ och se vad de har att erbjuda.
Låt ha inte tro att han sitter där ensam spela ut dem lite mot varandra.
Ibland är det inte alltid den som erbjuder bäst lån som du väljer utan den som är först, sen kan skillnaden vara försumbar.

Nu är lånet klart och räntan blev 1,489 % (3-mån).
Vet inte hur mycket just våra två hyresgäster påverkade räntan.
Tyckte att vi fick en bra ränta och ville därför inte ställa några precisa frågor kring just den delen.

Vad blev det för bank?

Oj, det lät som en mkt bra ränta tycker jag?

MVH/

SE Banken, lika tidigare.
Det nya lånet var sk. inbakningslån (hade några lån hos andra "finansiärer").
Vi gjorde en omvärdering och tillsammans med inkomstuppgifterna hade vi två hyresgäster.
Detta lån är ca 15 % av totala lånet.
Vi blev nöjda med räntan, övriga 3-månaders ligger på 1,69 %.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.